امام موسی کاظم (ع) الگویی تمام‌عیار برای سیاست جمعیتی و فرزندآوری
امام موسی کاظم (ع) الگویی تمام‌عیار برای سیاست جمعیتی و فرزندآوری
در ميان ائمه معصومين علیهم‌السلام با توجه به شرايط زماني امام موسي كاظم علیه‌السلام الگويي تمام‌عیار براي سياست جمعيتي و فرزند آوری مسلمانان هستند.

به گزارش نسیم سرخس، بنا به نگرش اسلام، فرزند آوری فواید فراوانی دارد و داشتن فرزند و باقی گذاشتن نسلی صالح برای هر مسلمانی، یک امر مبارک و میمونی تلقی می‌شود؛ سزاوار نیست هیچ مسلمانی به اختیار خود بدون ذریه بماند.
رسول خدا صلی‌الله علیه و آله توصیه‌های فراوانی درباره فرزند آوری دارند که باید از آن‌ها برای جلوگیری از تحدید نسل استفاده کرد؛ از منظر اسلام، فرزند آوری نه‌تنها برای والدین او مایه خیروبرکت است، بلکه در سطح کلان جامعه بشری نیز بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.
در میان ائمه معصومین علیهم‌السلام، با توجه به شرایط زمانی امام موسی کاظم علیه‌السلام الگویی تمام‌عیار برای سیاست جمعیتی و فرزند آوری مسلمانان هستند.
امام هفتم علیه‌السلام پس از حوادث عاشورا و قیام کربلا و داستان ائمه بقیع (ع) که در دوران ائمه چهارم تا ششم رخ داد از مدینه خارج‌شده و به عراق مهاجرت کردند، البته ایشان در کاظمین تحت نظر دیکتاتور وقت قرار گرفتند؛ چون تا آن زمان نسل اسلام از معصومین (ع) عمدتاً در حجاز بودند و عراق خالی از این نسل بود، اگرچه مرکز خلافت امیرالمؤمنین (ع) در کوفه بود اما اقتضای زمان ایشان منجر شد فرزندان و نوادگانشان به شهادت برسند که اوج این مهم در واقعه کربلا رخ داد.
پس از واقعه کربلا و در دوران ائمه پنجم و ششم شرایط به‌گونه‌ای بود که بیشتر بر علم و نهضت فکری تمرکز داشتند؛ نهضت علمی که در زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) ایجاد شد، موجب متمایل شدن علما و مردم از اقصی نقاط کشوهای اسلامی به سمت اندیشه‌های تشیع گرایش پیدا کرد و از سویی دیگر فرزند آوری شیعه، سبب کثرت جمعیت پیروان این مذهب و قوت گرفتن مطالبات سیاسی و نشر بیشتر معارف شیعی شده بود.

 

بر همین اساس، از زمانی که هارون‌الرشید پی به این موضوع برد، در تلاش برآمد تا به بهانه‌ها و دلایل مختلف نسل شیعه را نابود کرده و ازاین‌رو کمر به قتل‌عام و کشتار آن‌ها بست؛ ازاین‌رو به دلیل خفقان ایجادشده در زمان امام موسی ابن جعفر (ع)، ایشان تصمیم یادشده را راهبرد و مبنا قراردادند و به شیعیان توصیه به فرزند آوری و ازدیاد نسل می‌کردند.
در برخوردهای مهاجمان به اسلام و به‌ویژه شیعه، ائمه معصومین (ع) راهبردهایی اتخاذ می‌کردند که برای مقابله با این تهدیدها و چالش‌های پیش رو کارساز باشد؛ برای مثال در دوره بنی‌امیه ده‌ها سال سب و لعن امیرالمؤمنین علی (ع) به دستور معاویه روی منابر صورت می‌گرفت و دشمنی با آن حضرت (ع) را رواج می‌دادند حتی کار به‌جایی رسید مانند فرعون که دستور کشتن پسرها را صادر کرده بود، معاویه هم دستور به کشتن کودکانی داد که هم نام علی (ع) بودند که این مطلب در کتاب سیر اعلام النبلاء جلد پنجم صفحه ۱۰۲ بدان اشاره‌شده تا جایی که ذکر می‌کند شخصی به نام رباح نام فرزندش علی بود اما از ترس حکومت نام فرزندش را تغییر داد.

 

اما ما در همین دوره می‌بینیم امام حسین (ع) نام همه فرزندان پسر خود را علی می‌گذارند؛ علی‌اکبر و علی‌اصغر و علی اوسط (امام سجاد علیه‌السلام)؛ لذا این‌یک نوع راهبرد در مقابل بنی‌امیه بود که مشاهده می‌کنیم در هر دوره‌ای ائمه (ع) اقداماتی شبیه این موضوع را در امور مختلف برای فرهنگ‌سازی و تهدیدات دشمن به کار می‌بستند.
یکی از تهدیدات در دوره بنی العباس که هارون‌الرشید معاصر با امام کاظم (ع) بود و این مسئله رواج بسیار یافته بود، شیعه کشی به‌ویژه کشتن سادات و افرادی که منتسب به اهل‌بیت (ع) بوده که غالب آن‌ها، اهل علم و فضل و کمال بودند، اما امام کاظم (ع) برای اینکه خللی در مسیر دین به وجود نیاید، فرزندان زیادی داشتند که این فرزندان چراغ هدایت بشر در دوران حیات خود و پس‌ازآن بوده و هستند.
فرزند آوری که شاه‌بیت مبارزاتی امام کاظم (ع) محسوب می‌شود پیام مهمی داشت و آن اینکه پیروان اهل‌بیت(ع) با این اقدام مانع از تحدید شیعیان شوند؛ امروز هم می‌بینیم در شرایط فعلی در بعضی مناطق و کشورها همین شیوه اتخاذ می‌شود؛ مثلاً در فلسطین یکی از اقدامات فلسطینی‌ها برای جلوگیری از انقراض نسل و یهودیزه شدن کامل کشور خود، اقدام به داشتن فرزندان متعدد می‌کنند تا این فرزندان جایگزین کسانی شوند که در برخورد با رژیم صهیونیستی به شهادت می‌رسند.

 

اکنون این مسئله می‌تواند یکی از راهبردها در کشورهای مختلف برای شیعیان به‌منظور مقابله با تحدید جمعیتی که از جانب وهابیت در حال وقوع است، باشد؛ انفجارها، انتحارها و عملیاتی که در کشورهای مختلف مانند عراق، سوریه و بحرین اتفاق می‌افتد، اقدامی برای این مسئله باشد چراکه در امور مختلف همواره جمعیت فعال، اثرگذار و تعیین‌کننده است.

 

در حقیقت اگر امروز ردپایی از اندیشه تشیع در منطقه جهان اسلام و به‌ویژه ایران اسلامی وجود دارد، دلیل آن همین تدبیر امام کاظم (ع) در آن زمان بود تا این معارف اهل‌بیت (ع) زنده و پایدار بماند.
و اکنون اگر قرار است ما در دنیا به‌عنوان یک مذهب پویا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید جوان‌های نسل مؤمن و متعهد و فعالی را در عرصه‌های مختلف تربیت‌ کرده باشیم همان‌طور که در مسئله هسته‌ای افراد اثرگذار داشتیم و به شهادت رسیدند، لذا مسئله جمعیت هم در اقتصاد و هم در فرهنگ ایران اسلامی که قرار است الگو در خاورمیانه باشد و الگوی ناب شیعی به دنیا ارائه دهد، تأثیرگذار خواهد بود، ضمن اینکه تمرکز جمعیت در مناطق یا شرایط خاص استراتژیک مانند حاشیه خلیج‌فارس یا مناطق مرزی، برای بالا رفتن امنیت مرزهای خاکی و آبی و اعتلای کشور مؤثر است.

حجت الاسلام امیر قادری- مدیر حوزه علمیه امام رضا (ع) سرخس

انتهای پیام/