کاشت گیاه نجات‌بخش توسط پالایشگاه سرخس
کاشت گیاه نجات‌بخش توسط پالایشگاه سرخس
در اقدامی نوآورانه برای مبارزه با پدیده ریزگردها، طرح کشت تحقیقاتی و آزمایشی ۱۰ هزار بوته «گیاه کاپاریس» در منطقه پیرامون پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس شروع شد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، این طرح که با هدف مبارزه با پدیده ریزگردها اجرا شده، نشان از تلاش‌های مستمر پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس برای استفاده از راهکارهای نوآورانه زیست‌محیطی برای بهبود شرایط بوم‌شناسی منطقه دارد.

«گیاه کاپاریس» که به دلیل تحمل بالا در برابر خشکی و شوری معروف است، به عنوان یک گزینه مطلوب برای کاشت در مناطق بیابانی و خشک انتخاب شده است.

این گیاه نه تنها در مقابله با «ریزگردها» مؤثر است، بلکه به دلیل داشتن خواص دارویی، می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد پایدار برای کشاورزان منطقه نیز عمل کند.

موفقیت این طرح می‌تواند الگویی برای سایر مناطق شهرستان سرخس باشد و گامی بزرگ برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار تلقی شود.

امید است که با توسعه این نوع کشت‌ها، شاهد کاهش قابل‌توجهی در مشکلات ناشی از ریزگردها در سطح منطقه باشیم.

پیش از این و با توجه به اهمیت موضوع رسیدگی به مسئله گرد و غبار سرخس، هجدهمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور با حضور علی سلاجقه، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در شهر سرخس برگزار شده بود.

به گفته کارشناسان مشاور طرح مطالعات جامع مدیریت مناطق بیابانی و فرسایش بادی سرخس، ۹۰ درصد از ماسه‌های روان و نزدیک به ۶۰ درصد از ریزگردها در شهرستان سرخس منشاء داخلی دارند.

انتهای خبر/

  • نویسنده : احسان بابائی