استئوپروزیس یا پوکی استخوان یکی از بیماری های غیر واگیر است که ضعف، کاهش قدرت و تراکم استخوانی سبب شکستن آسان تر استخوان ها می شود.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از فارس، سازمان نظام پرستاری به مناسبت روز جهانی استئوپروزیس یا پوکی استخوان پیامی صادر کرده که متن کامل پیام به شرح زیر است:

بیست اکتبر  روز جهانی پوکی استخوان نامیده شده است. هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی جهانی در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان پوکی استخوان و بیماری های متابولیک استخوان است.

ایده اصلی روز جهانی پوکی استخوان برای اولین بار با کمپینی توسط انجمن ملی پوکی استخوان در سال ۱۹۹۷ آغاز شد و با حمایت از این کمپین روز ۲۰ اکتبر را روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری کرد.

استئوپروزیس یا پوکی استخوان یکی از بیماری های غیر واگیر است که ضعف، کاهش قدرت و تراکم استخوانی سبب شکستن آسان تر استخوان ها می شود.

استئوپروزیس ممکن است به علت پیری و یا بیماری هایی از جمله پرکاری تیروئید ، بیماری های کلیوی، اعتیاد به الکل و بی‌اشتهایی ایجاد می شود.

پوکی استخوان به علت آسیب های جدی که باعث عدم انجام فعالیت های شخص ، افزایش مرگ و میر و افزایش بار کاری برای سیستم نظام سلامت می شود می تواند منجر به افزایش پذیرش پرستاری در منزل نیز می گردد.

محوریت این روز از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۴ به ترتیب زیر بوده است:

-تشخیص اولیه

-سلامت استخوان ها

-رشد استخوان در جوانان

-پوکی استخوان در محل کار

-کیفیت زندگی

-پوکی استخوان در مردان

-ورزش

-تغذیه

-عوامل خطر

-تغییر سیاست ها در این زمینه

-علایم و نشانه های شکستگی ستون فقرات

-سه قدم برای جلوگیری از شکستگی استخوان؛ویتامین د،کلسیم و ورزش

-زنان یائسه و سلامتی استخوان ها در آنان

روز جهانی پوکی استخوان  فرصتی است تا ضمن افزایش آگاهی عمومی نسبت به ین معضل خاموش، توجه سیاستگذاران سلامت، پزشکان، پرستاران و  سایر حرف نظام سلامت را نسبت به این بیماری جلب نمائیم. انتظار می‌رود کلیه دست‌اندکاران نظام سلامت در تمامی سطوح با ارزیابی فعالیت‌های پیشین خود در زمینه پیشگیری از این بیماری  هدف‌گذاری‌های آتی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند تا گروه‌های هدف این برنامه که در رأس آن دختران و میانسالان قرار دارند، از خدمات مربوطه بالاترین بهره‌مندی را داشته باشند. در این میان انجمن‌های علمی (انجمن علمی پوکی استخوان) و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تو‌انند نقش موثری در افزایش آگاهی و تغییر رفتار و شیوه زندگی آحاد جامعه داشته باشند.  امید است با تلاش تمامی مجموعه‌های مرتبط با این بیماری شاهد شکل‌گیری و تقویت الگویی مناسب در زمینه پیشگیری، درمان و توانبخشی این بیماری باشیم.

انتهای پیام/