رئیس کمیسیون اروپا خواستار تشکیل مرکز فرماندهی مشترک برای عملیات‎‎های مشترک نظامی و همکاری دفاعی بیشتر اتحادیه به‎منظور کاهش وابستگی به ایالات متحده شد.
 به گزارش نسیم سرخس، رئیس کمیسیون اروپا خواستار تشکیل مرکز فرماندهی مشترک برای عملیات‎‎های مشترک نظامی و همکاری دفاعی بیشتر اتحادیه به‎منظور کاهش وابستگی به ایالات متحده شد. ژان کلود یونکر در سخرانی سالانه خود در پارلمان اروپا گفت هیچ کشور واحد اروپایی قدرت نظامی کافی برای مقابله با چالش‎‎های امنیتی اروپا، از شبه نظامیان اسلام‎گرا گرفته تا روسیه متخاصم‎تر را ندارد. این پیشنهاد، بازتاب طرحی است که فرانسه و آلمان در هفته جاری ارائه کردند و بخشی از تلاش وسیع‎تر برای گرد هم آوردن دوباره اعضای اتحادیه اروپا پس از رای بریتانیایی‎ها به خروج از این بلوک است.
پس از حملات یک سال گذشته به پاریس، نیس و بروکسل، رهبران اروپایی که برای کسب حمایت مردم تلاش می‎کنند، دریافته‎اند که امنیت یکی از نگرانی‎‎های اصلی مردم است. رهبران اروپایی همچنین باید خروج بریتانیا از اتحادیه را جبران کنند. خروج بریتانیا که بیشترین مخارج نظامی اتحادیه را بر دوش داشت، می‎تواند ظرفیت‎‎های نظامی این اتحادیه را نزدیک به یک چهارم کاهش دهد، مگر آنکه وضعیت اصلاح شود. حتی پیش از تصمیم بریتانیا مبنی بر خروج، سال‎ها کاهش بودجه نظامی و فعالیت نظامیان در انزوا باعث شده بود تا اروپا در انجام ماموریت‎ها، از جمله حفظ صلح، امدادرسانی در فجایع و مقابله با تروریسم در داخل و خارج، کم توان شود.
واشنگتن نیز مایل است که اروپا در همسایگی خود فعال‎تر باشد و دونالد ترامپ این پرسش را مطرح کرده که چرا ناتو باید از متحدینی حمایت کند که به اندازه کافی در حوزه دفاعی سرمایه‎گذاری نمی‎کنند. البته ایالات متحده نگرانی‎‎هایی هم در این زمینه دارد که فرماندهی نظامی جدید اتحادیه اروپا، جایگزین مرکز فرماندهی ناتو در بلژیک شود. آن‎ها می‎خواهند که اروپایی‎ها پول بیشتری خرج تجهیزات کنند، نه آنکه آن را برای مراکز فرماندهی هدر دهند.
منبع: پنجره

انتهای پیام/