وضعیت بناهای تاریخی سرخس در شان مردم نیست/ برخورد با هرگونه قصور در رسیدگی به بناهای تاریخی
وضعیت بناهای تاریخی سرخس در شان مردم نیست/ برخورد با هرگونه قصور در رسیدگی به بناهای تاریخی
دادستان سرخس گفت: دادستانی به‌عنوان مدعی العموم به‌طور جدی وضعیت بناهای تاریخی سرخس و علت وضعیت نامطلوب فعلی را پیگیری کرده و در صورتی‌که محرز شود قصوری صورت گرفته با مسئولان مربوطه طبق قانون برخورد می‌کند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، حیدر جهانی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان سرخس امروز از بناهای تاریخی بابالقمان و انبار غله قوش خزایی این شهرستان به‌صورت سرزده بازدید و در جریان مرمت و ساماندهی این بناها قرار گرفت.

در این بازدیدها سیدمجید حسینی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرخس گزارشی از وضعیت بناها و پروژه‌های در دست اقدام به‌خصوص اجرای باغ ایرانی بابالقمان ارائه کرد.

حیدر جهانی، دادستان سرخس در بازدید از آرامگاه بابالقمان با اشاره به وضعیت نامطلوب این بناها تصریح کرد: وضعیت فعلی این بناها در شان مردم سرخس نیست.

جهانی با اشاره به قدمت ۹۰ ساله ثبت بابالقمان در فهرست آثار ملی کشور افزود: ثبت این بنا در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی نشان دهنده اهمیت این بنا است، اما وضعیت فعلی این بنا و اطراف آن اصلا قابل قبول و مطلوب نیست و میراث فرهنگی به‌عنوان متولی آثار تاریخی وظیفه دارد نسبت به مرمت و احیای این بنای شاخص شهرستان اقدامات جدی‌تری انجام دهد.

وی عنوان کرد: میراث فرهنگی باید براساس برنامه زمان بندی مشخص کند در ظرف چه مدت و چند سال این بنای شاخص مرمت و احیا شده و باغ ایرانی و اسلامی بابالقمان چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

جهانی تاکید کرد: مرمت کامل این بنا و احداث ایوان‌ آن و همچنین ایجاد باغ ایرانی در عرصه تاریخی این بنا باید به‌طور جدی و در کوتاه مدت اجرایی شود.

دادستان سرخس اضافه کرد: وضعیت امروز بابالقمان قابل قبول نیست و اداره کل میراث فرهنگی می‌بایست با تخصیص اعتبار کافی و در زمان کوتاه ساماندهی بابالقمان را که مطالبه جدی مردم است، پیگیری کند.

وی در بازدید از انبار غله قوش خزایی از وضعیت نامطلوب این بنا نیز اظهار تاسف کرد و گفت: بناهای تاریخی سرمایه‌های گرانقدر و میراث گذشتگان برای نسل فعلی و آیندگان هستند، هر کدام از این بناهای تاریخی در سرخس که با شهرستان دیگری نیز ارتباط ندارد و منطقه مرزی و محروم محسوب می‌شود، می‌تواند در زمینه فرهنگی- گردشگری یا اقتصادی کارکرد داشته و استفاده شوند، درحالی‌که امروز به حالت متروکه و مخروبه رها شده و در چرخه فعالیت‌های فرهنگی یا اقتصادی قرار ندارند.

جهانی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها عنوان کرد: بناهای تاریخی اگر مرمت و احیا شوند، می‌توانند عاملی برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان سرخس باشند.

دادستان سرخس بیان کرد: انبار غله در روستای قوش خزایی که ده‌ها هنرمند صنایع دستی دارد می‌تواند به‌عنوان بازارچه صنایع دستی مورد استفاده قرار گیرد، اما امروز به‌حالت مخروبه رها شده و این کوتاهی و عدم اجرای وظیفه خلاف قانون و غیرقابل بخشش است.

وی در پایان تصریح کرد: دادستانی به‌عنوان مدعی العموم به‌طور جدی وضعیت بناهای تاریخی و علل وضعیت نامطلوب فعلی را پیگیری کرده و در صورتی‌که محرز شود قصوری صورت گرفته و اعتبارات آن‌ها در جای دیگر هزینه شده با مسئولان مربوطه طبق قانون برخورد می‌کند.

انتهای پیام/