لزوم ایجاد ایستگاه هواشناسی در نوبنیاد برای ثبت حداکثر دمای سرخس/ شاخص آسایش در سرخس پایین است/ رطوبت باید به شاخص های عدم آسایش افزوده شود
لزوم ایجاد ایستگاه هواشناسی در نوبنیاد برای ثبت حداکثر دمای سرخس/ شاخص آسایش در سرخس پایین است/ رطوبت باید به شاخص های عدم آسایش افزوده شود
رئیس اداره هواشناسی سرخس بابیان اینکه شهرستان سرخس در مسئله خرده اقلیم در 90 کیلومتر طولی سه اقلیم متفاوت دارد، گفت: ایجاد ایستگاه هواشناسی در روستای نوبنیاد شهرستان برای ثبت حداکثر دمای هوا ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، صبح امروز دومین جلسه کارگروه تغییرات اقلیمی و بررسی شاخص‌های آسایش شهرستان سرخس در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد.

 

در این جلسه حسین سنجرانی فرماندار سرخس بابیان اینکه شهرستان سرخس دارای موقعیت خاص جغرافیایی است، گفت: بیشترین آفتاب را در استان در شهرستان سرخس داریم و بیشترین دمای هوا نیز در سرخس ثبت شده است.

 

فرماندار سرخس افزود: به دلیل گرمای بالای هوا کولرهای آبی دیگر جوابگوی نیاز مردم شهرستان نیست.

 

وی ادامه داد: سه ماه از سال شاهد گرمای طاقت‌فرسا در سرخس هستیم و تلاش داریم تا در این سه ماه، سرخس به‌عنوان منطقه گرمسیری تعیین شود.

 

سنجرانی در ادامه با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در سرخس ضعیف است، تصریح کرد: پل دوم پایانه مرزی سرخس تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

 

فرماندار سرخس گفت: برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به آزاد باید کریدور منطقه ویژه به مرز اجرایی شود.

 

وی اظهار داشت: باوجوداینکه سرخس در نقطه صفر مرزی قرار دارد، اما بسیاری از کارکنان ما هنوز فوق‌العاده نوار مرزی دریافت نمی‌کنند.

 

در ادامه علی تبریزنیا رئیس اداره هواشناسی سرخس بابیان اینکه شهرستان سرخس در مسئله خرده اقلیم در ۹۰ کیلومتر طولی سه اقلیم متفاوت دارد، گفت: لزوم ایجاد ایستگاه هواشناسی در روستای نوبنیاد برای ثبت حداکثر دمای سرخس ضرورت دارد.

 

وی بابیان اینکه در شهرستان سرخس خلأ آماری داریم، افزود: زمانی که دمای استاندارد در سرخس ۴۷ باشد، همین میزان در نوبنیاد ۵۲ درجه است.

 

تبریزنیا ادامه داد: بایستی ایستگاه هواشناسی در نوبنیاد ایجاد شود و دستگاه دیتالاگر این منطقه به روستای قره سنگی شهرستان برای کمک به کشاورزان در زمان بارندگی منتقل شود.

 

رئیس اداره هواشناسی سرخس ماکسیمم دمای ثبت شده در سرخس را ۴۷/۶ درجه سانتی‌گراد عنوان کرد و افزود: به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ماندگاری ماکسیمم در سرخس بالا است و از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب دما هیچ تغییری ندارد و به همین دلیل شاخص آسایش در سرخس پایین است.

 

وی تصریح کرد: طبقه‌بندی اقلیمی در شهرستان سرخس باید بر مبنای طبقه‌بندی آمبرژه (حداکثر دما) و طبقه‌بندی «کوپن» انجام شود تا سرخس به‌عنوان منطقه نیمه‌خشک و مرطوب معرفی شود.

 

تبریزنیا اذعان کرد: در ۵ سال گذشته به دلیل کشت‌های نامناسب و سد دوستی رطوبت هوا در شهرستان سرخس افزایش یافته است، به همین دلیل رطوبت باید به‌عنوان شاخص عدم آسایش در تحقیقات هواشناسی موردتوجه قرار گیرد.

 

سینا صمدی نقاب مدیر گروه اقلیم‌شناسی بلایای جوی و اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی در ادامه بابیان اینکه مسئله اقلیم و هواشناسی در کشور تنها به ارائه یک سری داده‌ها و پیش‌بینی هواشناسی خلاصه می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مسئله اقلیم با صنعت، کشاورزی، پزشکی، پدافند غیرعامل، گردشگری، اقتصاد و فرهنگ ارتباط مستقیم دارد بایستی شرایط اقلیمی در کنار ساختار مدیریتی قرار بگیرد.

 

وی افزود: اپیدمی بسیاری از بیماری‌ها رابطه مستقیم با پارامترهای هواشناسی دارد که با تشخیص درست هواشناسی می‌توان جلوی این بیماری‌ها را گرفت.

 

صمدی نقاب بیان داشت: آلودگی‌های محیطی در منطقه خراسان رضوی زیاد است و به همین دلیل بیماری پوستی در شهرک‌های پایین‌دست مشهد بیشتر شده است.

 

مدیر گروه اقلیم‌شناسی بلایای جوی و اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی تصریح کرد: بی‌توجهی به مسائل هواشناسی موجب اسراف در بودجه‌های کشور می‌شود.

 

وی بابیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد افزایش گرمای جهانی بوده‌ایم ، اذعان کرد: با افزایش سطح دما شاخص‌های آسایش در جامعه پایین می‌آید و بزهکاری بیشتر می‌شود.

 

صمدی نقاب ادامه داد: پیش‌بینی اقلیمی در کشور ژاپن تا سال ۲۲۰۰ انجام ‌شده، اما ما برای ۳۰ سال بعد طرحی جامع نداریم.

 

مدیر گروه اقلیم‌شناسی بلایای جوی و اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی با تأکید بر اینکه باید به دنبال کشت‌های جایگزین در بخش کشاورزی باشیم، گفت: عواقب طوفان‌های شن در کشور در ده سال آینده خودش را نشان می‌دهد و بسیاری از مردم ما به بیماری‌های ریوی دچار می‌شوند.

 

سید جواد رسولی رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی نیز در این جلسه بابیان اینکه رطوبت و باد در ضریب آسایش تأثیر بسزایی دارد، گفت: کمترین میزان دمای هوای ثبت شده در شهرستان سرخس منفی ۲۲ درجه سانتی‌گراد در سال ۸۶ و بیشترین دمای هوای ثبت شده ۴۷ درجه سانتی‌گراد در سال ۹۱ است.

 

وی افزود: حداکثر رطوبت نسبی ثبت شده در شهرستان سرخس نیز ۶۷ درصد بوده که یک شاخص بالایی است.

 

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی اظهار داشت: در ماه‌های گرم سال رطوبت نسبی سرخس نسبت به دیگر شهرستان‌های استان بیشتر است.

 

رسولی با اشاره به اینکه بیشترین سهم بارندگی‌ها در سرخس مربوط به فصل زمستان است، خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی‌های سالانه سرخس طی دوره آماری ۱۸۳/۳ دهم میلی‌متر است.

انتهای پیام/