تعریف ۴۵۰ پروژه در سند تحول کشاورزی سرخس
تعریف ۴۵۰ پروژه در سند تحول کشاورزی سرخس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تدوین سندی در حوزه کشاورزی برای شهرستان سرخس گفت: ۴۵۰ پروژه و کوچک پروژه مبتنی بر نقاط ضعف و قوت برای سرخس در این سند تعریف شده و اغلب این پروژه‌ها جانمایی شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، غلامرضا قنبری در همایش «تبیین سند پیشرفت منطقه‌ای سرخس و احیای جهاد سازندگی» با اشاره به تدوین سندی در حوزه کشاورزی برای شهرستان سرخس گفت: در سند تحول کشاورزی که با نگاه دانش‌بنیان و علمی تدوین شده به دنبال توسعه کشاورزی هستیم و برای سه تا پنج سال آینده تدوین شده و می‌تواند به پیشرفت و توسعه سرخس کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: ۴۵۰ پروژه و کوچک پروژه مبتنی بر نقاط ضعف و قوت برای سرخس در این سند تعریف شده و اغلب این پروژه‌ها جانمایی شده است.

وی با بیان اینکه سرخس جزو معدود شهرستان‌هایی است که در آن پروژه تعریف شده است، گفت: تمام تلاش ما این است که در سرخس راندمان تولید در زراعت و باغبانی، ضریب بره‌گیری در دامداری و ضریب تبدیل را افزایش دهیم.

قنبری با اشاره به اهمیت جایگاه سرخس در ارتباط با کشورهای اورآسیا، بیان کرد: در ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری مشارکتی در حوزه کشورهای اورآسیا از هم‌اکنون باید اقدام کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در خراسان رضوی بالغ‌بر ۶ هزار قنات و ۱۰ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه کشاورزی پروانه‌دار داریم و برای احیای قنات‌ها و مدیریت مصرف آب و اجرای طرح‌های آبخیزداری راهی جز مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری نداریم.

وی افزود: فقط برای قنوات حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان به اعتبار نیاز است و دولت به تنهایی نمی‌تواند این حجم از منابع را تامین کند و باید به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کنیم.

قنبری با بیان اینکه فرماندار سرخس یکی از بهترین فرمانداران استان است و استان از وی رضایت فوق‌العاده‌ای دارد، بر توجه ویژه به اجرای پروژه‌های آبرسانی سند کشاورزی تاکید کرد و گفت: برنامه ما این است که بحث انتقال آب به وسیله لوله در یک سال آینده انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در حوزه زراعت و باغبانی، گندم، جو، پنبه و پسته و در حوزه دام، دام سبک و طیور را هدف قرار دادیم و به‌دنبال افزایش راندمان تولید، ضریب تبدیل و ضریب بره‌گیری هستیم داریم.

وی تصریح کرد: برای آنکه میزان دام سبک در سرخس را به میزان ۴۰۰ هزار راس که در گذشته بوده برسانیم به حدود یک سال و نیم زمان نیاز داریم و این با کمک ارتقای ضریب بره‌گیری و توجه به دام مولد قابل انجام است.

قنبری در پایان مرکز اصلاح‌نژاد بره قره‌گل را ظرفیتی برای تامین بخش اعظم نیاز استان عنوان کرد و گفت: این مرکز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و سرخس می‌تواند پایگاه توسعه و تکثیر دام سبک در شرق کشور باشد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : علیرضا علی‌صوفی