حال ناخوش «دریاچه بزنگان سرخس»/ تشکیل ۳ پرونده زمین خواری در حریم دریاچه بزنگان
حال ناخوش «دریاچه بزنگان سرخس»/ تشکیل ۳ پرونده زمین خواری در حریم دریاچه بزنگان
تنها و بزرگ ترین دریاچه طبیعی استان خراسان رضوی که در شهرستان سرخس واقع شده است، این روزها حال خوشی ندارد؛ حیران است که از قهر طبیعت بر پیکرش ناله کند یا از بی رحمی های برخی نامردمان.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، تنها و بزرگ ترین دریاچه طبیعی استان خراسان رضوی که در شهرستان سرخس واقع شده است، این روزها حال خوشی ندارد. حیران است که از قهر طبیعت بر پیکرش ناله کند یا از بی رحمی های برخی نامردمان.

دریاچه بزنگان سرخس (1)خشکسالی های پی در پی سال های اخیر آن چنان عرصه را بر این اثر طبیعی و ملی تنگ کرده که پهنه آبی آن از ۵۲ هکتار به حدود ۳۵ هکتار رسیده و حتی عمق آب ۱۵ متری آن به دو متر کاهش یافته است؛ اگر همت و گشاده دستی کشاورزان و مردم روستای بزنگان در رها سازی سخاوتمندانه آب کشاورزی که سخت به آن نیازمند هستند، نبود، دیگر باید این دریاچه را مرده اعلام می کردیم!
اما از زمانی که این منطقه به عنوان یک اثر ملی و نمونه گردشگری معرفی شد، پای سودجویان و فرصت طلبان هم به این منطقه باز شد؛ متاسفانه این روزها شاهد تصرف بستر و حریم دریاچه بزنگان هستیم و در مقابل چشمان مسئولان زمین های ملی به تصرف سودجویان درمی آید؛ البته در این زمینه برخی مسئولان حاضر به همکاری و گفتگو نشدند و برخی نیز به صورت شفاف در این زمینه اظهار نظر نکردند.
حضور برخی افراد سودجو

رئیس سابق محیط زیست سرخس که در ماه جاری حکم تغییر محل کاری وی ابلاغ شده است، درباره بحث زمین خواری در بستر و حریم دریاچه بزنگان در گفتگو با نسیم سرخس، می گوید: هنگامی که دریاچه بزنگان به عنوان منطقه نمونه گردشگری اعلام شد، برخی افراد سودجو و منفعت طلب به گمان این که این اراضی از لحاظ قیمت ریالی افزایش می یابد و ترقی می کند، برای تصرف و تصاحب اراضی اطراف دریاچه بزنگان اقداماتی انجام دادند که اداره محیط زیست نیز با این موارد برخورد کرد. «محمد جواد علیپور» می افزاید: هم اکنون برخی از اراضی هموار در اطراف دریاچه بزنگان  دارای مدعی است، چرا که اراضی دیمه زاری است که در گذشته و حتی الان محصولات کشاورزی در آن کشت می شود.

دریاچه بزنگان سرخس (4)وجود سه پرونده زمین خواری در حریم دریاچه بزنگان

وی با بیان این که هم اکنون سه پرونده بزرگ زمین خواری و ساخت و ساز غیر مجاز در اطراف دریاچه بزنگان در دستور کار قرار دارد، می افزاید: یکی از پرونده های زمین خواری با وسعتی بیش از  هفت هکتار که یک بار هم دادگاه آن برگزار شده است، همچنان در جریان است.

 

وی همچنین اظهار کرد: پرونده زمین خواری دیگری هم به وسعت چهار هزار و ۷۰۰  متر مربع  از حریم اراضی ملی است که در کمیسیون ماده ۱۸ (کمیسیونی است که در دادگستری برگزار می شود) در جریان است؛ همچنین پرونده دیگری درباره ساخت و ساز غیر مجاز در اطراف دریاچه بزنگان در جریان است.

 

علیپور می افزاید: اداره محیط زیست سرخس با همکاری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی طبق قانون در سال جاری اقدام به تعیین حد بستر و حریم دریاچه بزنگان کرد که این اقدامی برای جلوگیری از دست اندازی ها و زمین خواری های اطراف دریاچه بزنگان است.

 

طرح جامع مدیریتی دریاچه در مرحله تایید است

وی می افزاید: یکی از اقدامات مثبتی که در سال های  ۹۳ و ۹۴ انجام شده، طرح جامع مدیریت توجیهی اثر ملی دریاچه بزنگان است که طرح تفصیلی آن انجام و در مرحله تایید است؛ در این طرح تمام دریاچه بزنگان و اراضی اطراف آن به بخش های ۱۰ تا ۱۲ گانه محیط زیستی که کاربری تمام آن ها تعیین شده تقسیم شده است و کسی نمی تواند تغییر کاربری دهد.

 

علیپور خاطر نشان می کند: حدود ۴۰۰ هکتار وسعت دریاچه و اراضی اطراف آن است که هم اکنون پهنه آبی دریاچه بزنگان ۵۲.۵ هکتار است و با در نظرگرفتن فاصله ۵۰۰ متر از دریاچه ۸۳ هکتار مرز مصوب محدوده اثر ملی و طبیعی دریاچه بزنگان است.

 

هیچ حاشیه امنی برای متخلفان وجود ندارد

رئیس جدید اداره محیط زیست سرخس که به تازگی حکم مسئولیت وی صادر شده است نیز بر مبارزه  با پدیده زمین خواری در اطراف و بستر دریاچه بزنگان تاکید می کند.

 

حسین اصلاحی شیرغان می افزاید: با پشتیبانی فرماندار و مقامات قضایی سرخس با این پدیده برخورد خواهیم کرد.

 

وی می افزاید: در چارچوب قوانین زیست محیطی با متخلفان زمین خواری در اطراف دریاچه بزنگان و متخلفان شکار و صید برخورد می کنیم و ذره ای از حقوق محیط زیست و دولت عقب نشینی نخواهیم کرد.

 

وی اضافه می کند: به متخلفان اعلام می کنیم هیچ حاشیه امنی برای آنان وجود نخواهد داشت و با قدرت حق دولت را از آن ها خواهیم گرفت.

دریاچه بزنگان سرخس (2)بخشدار مرزداران سرخس نیز درباره وضعیت کنونی دریاچه بزنگان می گوید: برخی افراد صاحب نفوذ به اراضی دریاچه بزنگان دست اندازی کرده اند که اداره محیط زیست شهرستان سرخس با پیگیری های مستمر و از طریق مراجع قضایی با مستندات قانونی به دنبال رفع تصرف از زمین خواران است.
رئیس اداره منابع طبیعی سرخس نیز درباره وضعیت تصرفات انجام شده در دریاچه بزنگان می گوید: بر اساس مستندات، در اوایل انقلاب در این منطقه پلاک ثبتی« ۴۱ بزنگان» نقشه برداری شده و کمیسیون ماده واحده این اراضی تشکیل و یک بار هم رسیدگی و رای صادر شده است.

 

«حمید رضا سینایی» می افزاید: دریاچه بزنگان هم جزو این پلاک ثبتی است؛ این دریاچه و اطرافش جزو اراضی ملی است.

 

وی ادامه می دهد: چند سال قبل محیط زیست سرخس درخواست اجرای طرحی را در اطراف دریاچه بزنگان داشت که ما نقشه محدوده دریاچه را در اختیارشان قرار دادیم و مستثنیاتی هم در ضلع شمال غرب دریاچه وجود دارد و ما مدعی مستثنیات نیستیم، بلکه ما پاسخ گوی اراضی ملی هستیم.

 

وی زمین خواری در حیطه کاری منابع طبیعی را رد می کند و می گوید: در حیطه اراضی منابع طبیعی هرکسی ادعای زمین خواری دارد، باید مدرک ارائه کند و اگر کسی مرتکب خلافی شود پرونده تشکیل و به دادگاه ارجاع می شود.

دریاچه بزنگان سرخس (3)فرماندار سرخس هم درباره زمین خواری در دریاچه بزنگان واکنش نشان می دهد و می افزاید: با متخلفان و متجاوزان اراضی اطراف دریاچه بزنگان برخورد قانونی می شود.

 

«سنجرانی»در گفتگو با نسیم سرخس، می گوید: فصل الخطاب ما قانون است و در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که در گذشته عده ای آمده اند و مالکیت بخشی از اراضی اطراف دریاچه بزنگان را به نام خودشان ثبت قانونی کرده اند؛ یعنی سند به نام آن ها صادر شده است.

 

وی تصریح می کند: در سال های گذشته افرادی که وابستگی به اداره محیط زیست و منابع طبیعی داشته اند، سوءاستفاده های متفاوتی کرده اند.

 

وی ادامه می دهد: در این زمینه دولت اقداماتی را شروع کرده است، البته متولی پیگیری زمین خواری در دریاچه بزنگان اداره محیط زیست است و هم اکنون نیز محیط زیست سرخس پیگیر پرونده های زمین خواری در دستگاه قضایی است.
فرماندار سرخس به گزارش های رسیده اشاره می‌کند و می افزاید: در مکاتباتی که از سوی آب منطقه ای صورت گرفته و به ما گزارش شده است، اراضی متصرفی اطراف دریاچه بزنگان در حریم دریاچه قرار دارد و متعلق به دولت است، کسی هم نمی‌تواند آن ها را به نام خود ثبت کند و این کار خلاف قانون است.

 

رئیس شورای تامین شهرستان سرخس می‌گوید: این مشکل را در شورای تامین شهرستان بررسی کرده ایم، از طرفی با توجه به این که برخی افراد دارای مالکیت هستند، جلوی کار ساخت  و ساز را گرفته ایم و کسی تا زمان تعیین تکلیف حق واگذاری ندارد؛ این اراضی متعلق به محیط زیست، دولت و مردم و سرمایه ملی ما است.

 

وی اضافه می‌کند: به مالکان هم پیشنهاد داده ایم که اگر حق مالکیتی دارند، اراضی را به دولت هبه کنند که قرار شده در این باره جلساتی هم تشکیل شود.

 

وی خاطر نشان می کند: تاکنون هشت بار از دریاچه بزنگان بازدید داشته ام؛ ما بر اجرای قانون اصرار داریم و باید جلوی شان را بگیریم؛ هم اکنون نیز پرونده های زمین خواران در محاکم قضایی مطرح است و کسی هم  جرات نمی کند که وارد عرصه های ملی و دولتی شود و ما با قدرت این موضوع را پیگیری می کنیم.
تایید ۳ پرونده در دادگستری شهرستان

قربان علی توکلی، رئیس دادگستری سرخس نیز درباره موضوع زمین خواری در حریم و بستر دریاچه بزنگان به نسیم سرخس، گفت: هم اکنون فقط سه پرونده در این دادگستری درباره اراضی اطراف دریاچه بزنگان مطرح است.

 

گزارش: محمدعلی تمدن

انتهای پیام/