رییس مرکز خاورمیانه ای بیماری های کبدی با بیان اینکه 30 تا40 درصد مردم کبد چرب دارند، افزود: در حدود 30 میلیون نفر ایرانی درگیر این بیماری هستند.

به گزارش نسیم سرخس؛ به نقل از عصرهامون، پیشرفت علم و تکنولوژی و در پی آن ارتقای سطح، آسایش و آسان تر شدن امور زندگی، باعث شده است انسان به دلیل دریافت بیش از نیاز غذا و کاهش فعالیت بدنی، در معرض عوارض ناشی از ذخیره مازاد موادغذایی در بدن به صورت چربی قرار گیرد.

این چربی، علاوه بر تغییرات ظاهری، باعث تحولاتی در بافت های مختلف بدن می شود و بر کمیت و کیفیت زندگی فرد تاثیر می گذارد. بیماری های مرتبط با افزایش وزن و چاقی، کیفیت زندگی را پایین می آورند و طول عمر را کاهش می دهند.
یکی از خطرهای زندگی کم تحرک، ابتلا به کبدچرب است. این بیماری در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و مطالعات بسیاری در مورد شیوع آن، نحوه پیدایش، روش ایجاد آسیب، آثار و عوارض ناشی از آن، درمان های موجود و مورد نیاز و در نهایت سیر بیماری انجام شده است.
در حال حاضر کبد چرب، شایع ترین بیماری کبدی است و شیوع آن رو به فزونی دارد. بنا به آمارهای موجود، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه مبتلا به درجاتی از کبدچرب هستند. افراد چاق بیشتر دچار کبدچرب می شوند اما ضرورتی ندارد فرد مبتلا به کبدچرب، حتما چاق باشد.
بی‌تحرکی و زندگی ماشینی شهری علت اصلی بیماری کبد چرب
یک فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، دچار عوارض درازمدت یا نارسایی کبد می‌شوند.
پژمان علوی‌نژاد در این باره به یکی از رسانه ها گفته بود که: بیماری کبد چرب زمانی ایجاد می‌شود که گلبول‌های چربی به صورت مازاد در سلول‌های کبدی انباشته می‌شوند و چنانچه میزان این چربی به بیش از ۵ درصد وزن کبد برسد، اصطلاحا به این وضعیت بیماری کبد چرب اطلاق می‌شود.
او ادامه داد: علت اصلی بیماری کبدچرب، بی‌تحرکی و زندگی ماشینی شهری است که در کنار آن عوامل دیگر مانند اضافه وزن، پرخوری و رژیم‌های نامناسب غذایی را نیز باید در نظر گرفت.
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد افزود: پیش از این تصور می‌شد بیماری کبد چرب، یک بیماری شایع نیست و یا خطر چندانی ندارد اما امروزه می‌بینیم که علت بیشتر موارد نارسایی کبد که بدون علت خاصی ایجاد می‌شوند، بیماری کبد چرب بوده است.
علوی‌نژاد با بیان این‌که در سالیان اخیر شیوع بیماری کبدچرب بسیار افزایش یافته است،گفت: تنها جوامع غربی به دلیل شیوه زندگی به این بیماری گرفتار نیستند بلکه کبد چرب کشورهای شرقی را هم درگیر کرده به صورتی که امروزه تخمین زده شده بین ۱۵ تا ۳۰ درصد مردم هر جامعه دچار بیماری کبد چرب هستند.
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: شایع‌ترین درمان‌هایی که برای این بیماری استفاده می‌شود، در وهله نخست برطرف کردن علل ایجادکننده بیماری است یعنی فرد باید تحرک بدنی داشته باشد و حداقل هفته‌ای سه روز ورزش کند، همچنین از پرخوری و اضافه وزن پرهیز کند. در صورتی که فرد اضافه وزن داشته باشد می‌تواند با رعایت رژیم‌های غذایی مناسب و علمی، وزن خود را کاهش دهد.

۳۰میلیون ایرانی کبد چرب دارند
رییس مرکز خاورمیانه ای بیماری های کبدی با بیان اینکه ۳۰ تا۴۰ درصد مردم کبد چرب دارند، افزود: در حدود ۳۰ میلیون نفر ایرانی درگیر این بیماری هستند.

سید موید علویان به یکی از رسانه ها گفته بود: سبک زندگی ماشینی ، بی تحرکی ، استفاده از فست فودها ، مواد چربی ، قند ، نشاسته و شکر از جمله مهمترین عوامل ابتلا به این بیماری است.
این پزشک متخصص یکی از مهمترین مباحث در زمینه بیماری های کبدی را بحث کبد چرب عنوان کرد و گفت : دراین زمینه هنوز کار جدی نه در جهان و نه در ایران انجام نشده است و جای کار، فراوان است.
وی با تاکید بر تغییر در شیوه زندگی و بهره مندی از تغذیه سالم گفت: انجام فعالیتهای ورزشی ، تشویق مردم به خوردن غذاهای مناسب ، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و آماده ، کم کردن مصرف مواد چربی، نشاسته و قند و شکر از جمله نکاتی است که باید به آن در رسانه ها بیشتر پرداخته و به نوعی برای مردم فرهنگ سازی شود.
وی با تاکید بر خود مراقبتی مردم از خود گفت: اگر رستوران ها و خانواده ها از روغن خوب همچون روغن کنجد استفاده کنند بیماری کبدی نیز کاسته خواهد شد، همچنین با مصرف این روغن دیابت نیز کاهش یافته و کبد چرب نیز رفته رفته از بین خواهد رفت.
علویان با تاکید براینکه باید سواد پزشکی مردم را افزایش دهیم گفت: باید با آموزش های لازم کاری کنیم که مردم به سلامت خود اهمیت بیشتری بدهند و از رسانه ها می خواهم به این مقوله بیشتر بپردازند.
نسخه سنتی مجرب برای درمان کبد چرب
مبتلایان به کبد چرب می توانند برای تقویت کبد از پسته، بادام و فندق استفاده کنند. این افراد باید روزانه پنج عدد فندق، پنج عدد بادام و سه عدد پسته بخورند. مواد غذایی دیگر وجود دارند که برای کبد مفیدند. برای مثال انجیر و مویز. همچنین ترب و فندق نیز به باز شدن انسداد کبد کمک می کند.
مبتلایان به کبد چرب به جای استفاده از آب بهتر است ماءالعسل (ترکیب آب و عسل) بنوشند. این افراد می توانند گاهی اوقات به جای آب، عرق کاسنی و شاتره بنوشند، طوری به نسبت مساوی عرق کاسنی و شاتره را با یکدیگر ترکیب کنند. البته استفاده از رازیانه تنها به خانم ها توصیه می شود و آقایان نباید از آن استفاده کنند. اگرچه میوه های شیرین مثل توت و مویز برای کبد مفیدند ولی نباید در مصرف آنها افراط کرد.
اگر آزمایش‌های شما نشان از چربی کبدتان دارد:
۱. دو قاشق غذاخوری خاک شیر را در یک و نیم لیوان آب بجوشانید، یک لیوان باقی بماند. هر روز صبح ناشتا میل کنید و تا نیم ساعت چیزی نخورید.
۲. هر روز یک استکان عرق کاسنی میل کنید.
۳.هر روز یک استکان عرق شاتره میل کنید.

۴. در برخی موارد که تشخیص آن با طبیب حاذق است، حجامت کبدی هم توصیه می‌شود.
انتهای پیام/