اختصاص اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومانی برای تکمیل «سد شوریجه» سرخس/ ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در سرخس مسدود می‌شود
اختصاص اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومانی برای تکمیل «سد شوریجه» سرخس/ ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در سرخس مسدود می‌شود
کریمی فرد گفت: در سفر اخیر ریاست جمهوری به خراسان رضوی اعتباری بالغ‌بر ۴۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل «سد شوریجه» شهرستان سرخس در بودجه ۱۴۰۱ اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، مرتضی کریمی فرد، رئیس اداره منابع آب شهرستان سرخس ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در محل اداره منابع آب این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: برای شهرستان سرخس، مرکز استان در سال آبی جاری ۱۲۱ میلیمتر بارندگی ثبت کرده است که نسبت به سال آبی پارسال ۱۷ میلیمتر افزایش بارندگی داشتیم.

وی افزود: همچنین نسبت به دوره بلندمدت ۲۶ ساله نیز که ۱۹۷ میلیمتر است، کاهش بارندگی داشتیم و در ۲۴ ساعت گذشته بارندگی شهرستان سرخس صفر بوده است.

کریمی فرد بیان کرد: در پایان سال آبی گذشته در بحث آب‌های زیرزمینی در دشت سرخس، ۸۶.۱۷ میلیون مترمکعب کسری مخزن آب زیر زمینی داشتیم.

رئیس اداره منابع آب سرخس با اشاره به اینکه تمامی چاه‌های کشاورزی شهرستان مجهز به کنتور هوشمند است، تصریح کرد: از بهره‌برداران چاه‌های مجاز امسال درخواست داریم تا نسبت به مدیریت آب اقدامات لازم را داشته باشند؛ امسال هیچ‌گونه شارژ مازاد نداریم و انتظار ما از بهره‌برداران این است که حتما نسبت به تمدید پروانه بهره‌برداری اقدام کنند، چون کنتور هوشمند از مدار خارج شود، موجب ضرر و زیان کشاورز می‌شود.

وی عنوان کرد: در حوزه مدیریت آب‌های سطحی نیز تعاونی آب بران به‌روزرسانی نیستند که باید انتخابات برگزار و هیئت مدیره و مدیرعامل را تعیین کنند؛ متولی برگزاری انتخابات آب‌بران اداره کار است.

سه و نیم میلیون مترمکعب از سیلاب‌های اخیر در اختیار کشاورزان قرار گرفت

کریمی فرد ادامه داد: با توجه به سیلاب‌های ورودی کشف رود، سه و نیم میلیون مترمکعب از سیلاب را از طریق شبکه پایاب دوستی در اختیار کشاورزان قرار دادیم؛ انهار سنتی نیز زیر ۸۰۰ هزار مترمکعب بهره‌برداری کردند چون لایروبی‌ها در بحث انهار ضعیف است؛ بیشترین حجم سیلاب هم برای کشت گندم استفاده شد.

رئیس اداره منابع آب سرخس در ادامه با اشاره به نیاز شهرستان در ایجاد کانال‌های درجه یک و ۲ تصریح کرد: شبکه پایاب ۱۹ کیلومتر کانال درجه یک در منطقه قوش علیجان، کندکلی، یازتپه است که ۶۲ میلیارد تومان نیاز داریم تا پروژه به اتمام برسد؛ اعتبار این پروژه در سال ۱۴۰۱ از ردیف بودجه حذف شده بود و منتظریم ۶۲ میلیارد به دستمان برسد.

وی گفت: برای ایجاد کانال‌های درجه ۲ نیز بر مبنای هزینه‌های پارسال، ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم؛ در شهرستان سرخس فقط یک منطقه و در ابراهیم‌آباد کانال درجه ۲ آن هم به صورت پایلوت حدود یک تا دو کیلومتر اجرا شده است.

اختصاص اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومانی برای تکمیل «سد شوریجه» سرخس

کریمی فرد درباره پروژه خط انتقال آب سد دوستی به سرخس بیان کرد: برای تکمیل پروژه از سنگر تا شیرتپه ۱۷ میلیارد تومان این خط اعتبار نیاز دارد که در سفر اخیر ریاست جمهوری به خراسان رضوی اعتبار آن تامین شده است.

رئیس اداره منابع آب سرخس اضافه کرد: همچنین برای اتمام پروژه نیز ۳۰۰ میلیارد تومان برای تصفیه خانه و ۱۰۰ میلیارد تومان برای خط انتقال اعتبار نیاز است تا خط از شیرتپه به سد دوستی متصل شود.

وی به پروژه سد شوریجه اشاره و تصریح کرد: در سفر اخیر ریاست جمهوری به شهرستان سرخس با مساعدت وزارت نیرو برای تکمیل سد شوریجه، ۴۸۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ اعتبار اختصاص پیدا کرد؛ البته این اعتبار هنوز واگذار نشده است.

۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در سرخس مسدود می‌شود

کریمی فرد در ادامه با اشاره به اینکه امسال ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان سرخس مسدود می‌شود، بیان کرد: از چند روز آینده اقدام به مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز می‌کنیم و این کار را از بزرگ مالک‌ها شروع می‌کنیم؛ در حال حاضر بیش از ۱۰۰ چاه غیرمجاز عمیق و غیرعمیق در شهرستان داریم که شناسایی شدند.

رئیس اداره منابع آب سرخس خاطرنشان کرد: ۳۲۱ حلقه چاه مجاز در شهرستان سرخس داریم که در صنعت که شامل خدمات و دامداری هم می‌شود و همچنین در بخش کشاورزی و شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پایان گفت: در حوزه حفظ حریم رودخانه‌ها نیز در سه منطقه نوزوزآباد، گنبدلی، قاسم آباد آزادسازی حریم داشتیم.

انتهای پیام/