روش منابع طبیعی برای مهار ریزگردهای سرخس دارای اشکال است/ طرح بسیج مهندسین صنعت سپاه سرخس برای مهار ریزگردها
روش منابع طبیعی برای مهار ریزگردهای سرخس دارای اشکال است/ طرح بسیج مهندسین صنعت سپاه سرخس برای مهار ریزگردها
مسئول بسیج مهندسین صنعت سپاه سرخس گفت: در طرح بسیج مهندسین صنعت سپاه سرخس برای مهار ریزگردهای سرخس، ۱۵۰۰ هکتار را در یک‌سال می‌توان زیر کشت پوشش گیاهان مثمر برد، اما لازمه اجرای این طرح تامین آب موردنیاز است که این موضوع نیز با هم‌افزایی سازمان‌ها می‌تواند حل شود.

حجت سندگل، مسئول بسیج مهندسین صنعت سپاه سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، به راهکار کوتاه مدت برای مهار ریزگردهای شهرستان گفت: در طرح بسیج مهندسین صنعت سپاه سرخس برای مهار ریزگردها، ۱۵۰۰ هکتار را در یک‌سال می‌توان زیر کشت پوشش گیاهان مثمر برد، اما لازمه اجرای این طرح تامین آب موردنیاز است که این موضوع نیز با هم‌افزایی سازمان‌ها می‌تواند حل شود.

وی افزود: این طرح در دو شکل قابلیت اجرا دارد که در شکل اول اگر تجهیزات خریداری شود، در سال اول با هزینه حدود ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان این طرح قابل اجرا است و در شکل دوم می‌توان با اجاره تجهیزات و سالانه با کمتر از سه میلیارد تومان این طرح را اجرا کرد.

مسئول بسیج مهندسین صنعت سپاه سرخس بیان کرد: ریزگردها برای شهرستان سرخس می‌تواند یک فرصت باشد که علاوه بر اینکه باعث هم‌افزایی سازمان‌ها می‌شود، با کاشت درختان مثمر در این طرح و استفاده از ظرفیت‌های مردمی ضمن مقابله با ریزگردها، اشتغالزایی نیز صورت می‌گیرد.

سندگل با بیان اینکه روش کنونی منابع طبیعی برای مهار ریزگردها اشکالاتی دارد، گفت: باید از کاشت تاغ و گیاهان غیرمثمر اجتناب کرد و با پای کار آوردن ظرفیت‌های مردمی، مردم نیز از کاشت پوشش گیاهان مثمر بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی