برای مهار ریزگردها زمان را نمی‌توان دخالت داد
برای مهار ریزگردها زمان را نمی‌توان دخالت داد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخس گفت: نمی‌توان در بحث مهار ریزگردها زمان را دخالت داد چون جدای از زمان، شرایط اقلیمی و پوشش نیز اهمیت دارد؛ همچنین در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، مطالعات از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است و بعد از مطالعات دقیق بیولوژیک، ژئوفیزیک و زمین‌شناسی می‌توان نسبت به بیابان‌زدایی اقدام کرد.

سید علی حسینی‌کیا، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخس د ر گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به راهکار مهار ریزگردهای شهرستان سرخس در کوتاه مدت اظهار کرد: مشکل اصلی ایجاد ریزگردها که در حال حاضر داریم، ایجاد شخم و شیارهای بی‌رویه در مناطق کشاورزی برای کشت دیم‌زارهای است.

وی افزود: کشت دیم بایستی در مناطقی انجام شود که میزان بارندگی بالای ۲۵۰ میلی‌متر داشته باشیم و با توجه به اقلیم و کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر اصلا کشت دیم توسط جهاد کشاورزی هم توصیه نمی‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخس بیان کرد: درصورتی‌که میزان بارندگی خوب باشد، برای جلوگیری از فرسایش خاک و حفاظت از آن استفاده از دستگاه‌های کشت مستقیم توصیه می‌شود.

حسینی‌کیا ادامه داد: مسئله بعد در بحث ریزگردها چرای دام و عدم مدیریت آن بوده که البته در سال‌های اخیر بر خشکسالی‌ حادث شده و دام‌های شهرستان سرخس و عشایری به حدود یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخس بیان کرد: در شهرستان سرخس با توجه به بررسی‌های انجام شده در روزهای گردوغباری، تونل‌های گردوخاک بیشتر در نواحی شکل می‌گیرد که شخم و شیار انجام شده است و هیچ‌گونه پوششی ندارد.

وی عنوان کرد: برای حفظ و حراست از تاغ‌زارها منابع طبیعی و آبخیزداری با اجرای گشت‌‌زنی‌هایی که در محدوده تاغ‌زارها داشته، اقدام به حفظ و حراست آن می‌کند.

حسینی‌کیا تصریح کرد: از آن ‌جایی ‌که تعداد نیروهای قرق‌بان و حافظ منابع طبیعی محدود است، شوراهای اسلامی، دهیاری‌ها و نیروی بسیج مردمی به‌صورت خودجوش با یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان همکاری و با مشاهده متخلفان در اسرع وقت به محل عزیمت و با همکاری دستگاه قضائی و نیروهای خدوم انتظامی اقدام به توقیف و بازداشت متخلفان می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخس اضافه کرد: در مدت ۶ ماهه اخیر بیش از ۲۰ نفر متخلف بازداشت و تحویل مقام قضائی شده است و برای جبران خسارت با هماهنگی مقام قضائی مجازات جایگزین ازجمله کشت، مراقبت و آبیاری برای متخلفان پیشنهاد شده است.

وی گفت: هر سه کانون ریزگرد در شهرستان سرخس از اهمیت ویژه و خاص برخوردار بوده و نمی‌توان تفاوتی قائل شد، اما کانون خانگیران با توجه به وجود تاسیسات گاز و نفت از اهمیت بالاتری برای مهار ریزگردها برخوردار است.

حسینی‌کیا تصریح کرد: نمی‌توان در بحث مهار ریزگردها زمان را دخالت داد چون جدای از زمان، شرایط اقلیمی و پوشش نیز اهمیت دارد؛ همچنین در اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، مطالعات از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است و بعد از مطالعات دقیق بیولوژیک، ژئوفیزیک و زمین‌شناسی می‌توان نسبت به بیابان‌زدایی اقدام کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سرخس خاطرنشان کرد: نقش مردم، همیاران طبیعت، بسیج، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد و آستان قدس رضوی از اهمیت بالایی برای مهار ریزگردها برخوردار است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی