بدترین شرایط آبی در روستاهای سرخس حاکم بر روستای آبدراز است/ اثبات موضوع کم آبی روستا+ فیلم
بدترین شرایط آبی در روستاهای سرخس حاکم بر روستای آبدراز است/ اثبات موضوع کم آبی روستا+ فیلم
دهیار روستای آبدراز شهرستان سرخس به موضوع کم آبی این روستا اشاره کرد و گفت: بدترین شرایط آبی در روستاهای سرخس حاکم بر روستای آبدراز است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، اهالی روستای آبدراز شهرستان سرخس با ارسال مطالبه‌ای به این پایگاه خبری به مسئله کم‌ آبی این روستا اشاره و بیان کردند: ریاست محترم امور آبفای شهرستان سرخس سلام علیکم؛ بعد از عرض ادب و احترام، از شما مسئول محترم عاجزانه تقاضا داریم به مشکل کم آبی یا بهتر بگوییم بی آبی روستای آبدراز رسیدگی کنید.

با توجه به خشکسالی‌های اخیر که خود جنابعالی بهتر در جریان هستید چشمه آب شرب روستا خشک شده، هر چند با پیگیری شما و فرماندار محترم و رئیس شورای شهر هر هفته ۵ تانکر آب ۱۰ هزار لیتری داخل منبع روستا تخلیه می‌شود، اما آیا با ۵۰ هزار لیتر در هفته به حسابی هر خانوار ۸۰ لیتر در روز زندگی می‌شود.

با توجه به شروع فصل گرما مصرف آب دو برابر افزایش پیدا می‌کند که از شما مسئول یا مسئولان محترم درخواست داریم، هرچه سریع‌تر برای رفع مشکل بی آبی روستا چاره‌ای بیاندیشید؛ اگر مشکل بی آبی روستا حل نشود، اکثر مردم به شهرها و روستاهای دیگر کوچ می‌کنند؛ مردم روستا هم با تمام توان در کنار شما خواهند بود؛ با تشکر اهالی محترم روستای آبدراز

محمد نظامی، دهیار روستای آبدراز سرخس ضمن گفت‌وگو با خبرنگار ما با ارسال فیلمی مستند به این پایگاه خبری به موضوع کم آبی این روستا تاکید کرد.

وی اظهار کرد: با گرفتن یک دبه که لیتراژ آن مشخص است در محل ورودی آب چشمه آبدراز در ۶۰ ثانیه ۵٫۵ لیتر آب درون دبه ریخته شد.

لاغری تصریح کرد: محاسبات انجام دادیم هر ۶۰ ثانیه یک دقیقه است، هر ساعت ۶۰ دقیقه ضرب در ۲۴ ساعت ذخیره یک شبانه‌روز ۶۰*۲۴=۱۴۴۰ دقیقه ضرب در ۵٫۵ لیتر =۷۹۲۰ لیتر در ۲۴ ساعت یعنی نهایت ۸۰۰۰ لیتر نه ۳۴۵۶۰ لیتر!

دهیار روستای آبدراز سرخس بیان کرد: در ضمن دبی گرفته شده در شرایط ۲۳ درجه سانتی‌گراد است و هر چقدر هوا سرد باشد ورودی آب از چشمه بیشتر است، پس در شرایط  ۴۵ درجه مسلمأ آب‌دهی کمتر و یا نصف است.

وی تصریح کرد: از مسئولان آبفا درخواست داریم تا قبل از جواب و بیانیه به مردم شریف آبدراز حتما کلمات و صدق گفتار خود را مورد بررسی قرار دهند و سالیان گذشته در زمان ترسالی را مبنا قرار ندهند.

لاغری عنوان کرد: از سایر مسئولان دلسوز، خدوم و انقلابی شهرستان سرخس نیز تقاضا داریم تا مشکل عدم وجود آب شرب روستای آبدراز را مورد بررسی قرار داده و به این بحران پایان دهند.

دهیار روستای آبدراز سرخس یادآور شد: ضمنا در جلسه ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ شورای شهرستان، شورای اسلامی و دهیار روستای آبدراز با معاون آب و فاضلاب استان خراسان رضوی به این موضوع اشاره شده است که در حال حاضر بدترین شرایط آبی در روستاهای شهرستان سرخس حاکم بر روستای آبدراز است.

به گزارش خبرنگار ما، پیش از این روابط عمومی امور آب و فاضلاب شهرستان سرخس درباره مطالبه مردمی مشکل کم آبی در روستای آبدراز سرخس با ارسال جوابیه‌ای در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ به این رسانه اعلام کرد: احتراما در خصوص خبر درج شده مربوط به روستای آبدراز جوابیه این امور به شرح زیر برای اطلاع‌رسانی اعلام می‌شود.

۱- روستای آبدراز در سال‌های گذشته که شرایط آبی مناسب بوده بنا به درخواست شورا و دهیار وقت و اهالی روستا از پوشش شرکت آب و فاضلاب خارج و در حال حاضر تحت پوشش شرکت نبوده و به‌صورت خودگردان زیر نظر شوراها و دهیار محترم روستا است.

۲- با عنایت به شرایط خشکسالی شدید حاکم بر شهرستان دبی چشمه کاهش پیدا کرده و در حال حاضر حدود ۰٫۴ لیتر بر ثانیه است، لذا آبرسانی از طریق تانکر سیار به‌صورت روزانه یک تانکر ۱۲۰۰۰ لیتری توسط این امور در حال انجام است.

۳- مجموع آب چشمه و تانکر ارسالی ۴۷ هزار لیتر در روز بوده و بر اساس سرانه مصرف که به ازای هر نفر ۹۰ لیتر در شبانه روز است، نیاز آبی روستا نیز ۴۵ هزار لیتر در شبانه روز بوده، لذا اهالی محترم روستا با هماهنگی شوراها و دهیار محترم می‌بایست رعایت حداکثر صرفه‌جویی را در دستور کار خود قرار دهند.

۴- از ابتدای سال جاری بنا به دستور فرماندار محترم شهرستان این امور پیگیر تامین آب و سپس تحت پوشش قرار دادن مجدد روستا بوده که در همین راستا تاکنون چندین مرحله بازدید توسط کارشناسان ستاد استان صورت گرفته که با توجه به شرایط خاص روستا و کوهستانی بودن منطقه نیازمند انجام مطالعات بوده که در حال حاضر به مشاور ابلاغ و در دست اقدام است.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی