گلایه زنبورداران سرخسی از کوچ غیرقانونی و بی‌رویه زنبورداران غیربومی
گلایه زنبورداران سرخسی از کوچ غیرقانونی و بی‌رویه زنبورداران غیربومی
زنبورداران سرخسی از کوچ غیرقانونی و بی‌رویه زنبورداران غیربومی گلایه دارند و این مشکل بزرگ باعث شده جمعی از آن‌ها که جمعیت‌شان هم جوان است، ناامید از این قصه کار زنبورداری‌شان را تعطیل کنند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، همه ما اهمیت محیط‌ زیست کشاورزی و گرده‌ افشانی را خوب می‌دانیم و حتی نقل می‌کنند، اگر گرده افشانی محیط زیست نباشد محصولات کشاورزی کلا از بین می‌رود و حتی جامعه بشری نیز در معرض خطر خواهد بود.

یکی از زنبورداران سرخسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از‌آن‌‌جایی که زنبورداران شهرستان سرخس در سال‌های اخیر با خشکسالی‌های پیاپی روبرو هستند، اما شغل شریف زنبورداری را ادامه داده و به این خدمت مهم پرداخته و از کار جهادی، اشتغال و اقتصاد مقاومتی دست نکشیده و خسته نشدند.

این زنبوردار سرخسی بیان کرد: زنبورداران سرخسی در فصل‌های مختلف سال با سختی‌های زیادی که دارند، امرار معاش می‌کنند اما در این چند ساله با یک مشکل بزرگ روبرو شدند که امکان دارد تعدادی از جوانان این شهر ناامید شده و کار زنبورداری‌شان را تعطیل کنند و آن مشکل بزرگ کوچ غیرقانونی و بی‌رویه زنبورداران غیربومی به این شهرستان است.

وی تصریح کرد: در هر شهری قانون است اگر زنبورداری وارد شهری دیگری می‌شود با مجوز جهاد کشاورزی و اداره دامپزشکی باشد، وگرنه پلیس‌راه مانع ورودشان می‌شود، اما در سرخس متاسفانه خبری از این قانون نیست، تازه بعد از ورود این زنبوردار جهاد کشاورزی محدوده مشخص می‌کند تا سه الی پنج کیلومتر زنبوردار دیگر نباشد.

این زنبوردار سرخسی عنوان کرد: متاسفانه ما زنبوردارن بومی هر روز درگیر این مشکل هستیم و نه‌تنها زنبورداران کوچ غیرقانونی به سرخس دارند و مرتع ما را خالی از شهد می‌کنند، بلکه قانون فاصله را رعایت نکرده و در چند صد متری ما قرار می‌گیرند و تذکر ما هم بی‌فایده است.

وی گفت: مسئولان مربوطه در شهرستان سرخس اگر به داد زنبورداران نرسند، تعداد قابل‌توجهی از این عزیزان بیکار شده و به مشکلات اجتماعی در این شهرستان افزوده می‌شود.

شهرستان سرخس با وجود دارا بودن مزارع یونجه فراوان که در زمان گل‌دهی داری تعداد قابل‌توجهی گل هستند، از لحاظ تولید عسل گل یونجه موردتوجه زنبورداران است.

عسل تولیدشده از گل یونجه به علت غنی بودن یونجه از نظر کلسیم، حائز اهمیت و ارزش غذایی زیادی است.

رعایت فاصله‌ها و حریم‌ها برای استقرار کندوها در فصل کوچ طبق ماده ۵ از آیین‌نامه برنامه کوچ سالیانه زنبورعسل و استقرار زنبورستان‌ها موضوع ماده ۱۴ قانون نظام دام‌پروری کشور، مصوب ۱۳۸۸/۰۵/۰۷ مجلس شورای اسلامی ضروری است.

پایگاه خبری نسیم سرخس به‌عنوان رسانه مردم شهرستان سرخس، مطالبات زنبورداران سرخسی را از دستگاه‌های متولی و مسئولان مربوطه پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی