مهندسی افکار عمومی کشور دست «تلگرام» است!/ چرا شبکه ملی اطلاعات تکمیل نمی‌شود؟/ معماری اتصال به اینترنت ایران کاملاً غلط و غیر عقلی است
مهندسی افکار عمومی کشور دست «تلگرام» است!/ چرا شبکه ملی اطلاعات تکمیل نمی‌شود؟/ معماری اتصال به اینترنت ایران کاملاً غلط و غیر عقلی است
کارشناس مطرح فضای مجازی با تأکید بر اینکه تلگرام برای ایران و ایرانی ارزشی قائل نیست، گفت: قطعاً و یقیناً حضور تلگرام در ایران منافعش بسیار کمتر از مضراتش است و بیش از آنکه برای ما فرصت‌آفرین باشد، تهدید آفرین بوده است.

حجت‌الاسلام محمد کهوند در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با تأکید بر اینکه دو مسئله هنوز در بحث «شبکه ملی اطلاعات» راه نیفتاده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت از دو جهت انگیزه‌ای برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ندارد.

 

عمده پهنای باند کشور در اختیار سرویس‌های غیربومی است

کارشناس مطرح فضای مجازی افزود: چون شبکه ملی اطلاعات نداریم و سرویس‌هایی هم که در کشور داریم غیربومی است، عمده پهنای باند ما در اختیار سرویس‌های غیربومی قرار گرفته و اینجا منافعی برای برخی وزارتخانه‌ها و برخی افراد ممکن است وجود داشته باشد.

 

وی بیان داشت: وقتی پهنای باند بین‌الملل استفاده می‌شود، سود زیادی به حساب وزارت ارتباطات واریز می‌شود؛ شرکت‌هایی هم داریم که با وزارت ارتباطات انحصاری قرارداد دارند و پهنای باند بین‌الملل در اختیار این شرکت‌ها است!

 

پرداخت بخش قابل‌توجهی از یارانه مردم از طریق پهنای باند

حجت‌الاسلام کهوند تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد، قاعدتاً این شرکت‌ها بسیار متضرر می‌شوند، بنابراین عده‌ای خوشحال نمی‌شوند که شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد.

 

کارشناس فضای مجازی یادآور شد: بنا بر تصریح بیان آقای آذری جهرمی در کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری، بخش قابل‌توجهی از یارانه مردم از طریق همین پهنای باند پرداخت می‌شود؛ یعنی پهنای باندی که این‌ها می‌گیرند و انحصاری است و به شرکت‌های به اصطلاح «PAP» می‌فروشند، این درآمد بخشی از یارانه را پرداخت می‌کند.

 

درآمد وزارت ارتباطات برای دولت از «مردم به مردم» است

وی ادامه داد: ممکن است دولت احساس نگرانی داشته باشد که اگر شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد بحث درآمدی‌اش کاهش پیدا کند، چون وزارت ارتباطات درآمد هنگفتی نه برای کشور بلکه برای دولت دارد و این درآمد از «مردم به مردم» است؛ یعنی بودجه‌ای را از بیت‌المال برمی‌دارند و سرویس را می‌خرند و بعد آن را به مردم دوباره می‌فروشند.

 

حجت‌الاسلام کهوند اضافه کرد: البته ممکن است اغراض سیاسی هم باشد؛ اینکه بیاییم حرف‌های قشنگ بزنیم که با محدود و مسدود کردن تلگرام کام مردم را تلخ نکنیم، در حقیقت کل این قصه بحث پهنای باند است.

 

کارشناس فضای مجازی افزود: این حرف‌ها وقتی مطرح می‌شود یعنی ما می‌خواهیم کشور ما در فضای مجازی زیر یوغ بیگانگان باشد و چون این فضا بی دروپیکر است و قاعده و قانون ندارد و مدیرانی که از پهنای باند بین‌الملل به ما سرویس می‌دهند مثل گوگل، تلگرام، وی چت و اسکایپ و امثالهم، این مدیران از اینکه دولتی سر کار بیاید و انقلابی و ضد استکبار و ضد استعمار باشد نگران هستند، بنابراین مهندسی اطلاعات را در این فضا به‌گونه‌ای رغم می‌زنند که اطلاعات و ارتباطات به نفع یک جریان خاص سیاسی پیش برود.

 

مهندسی افکار عمومی کشور ما دست «تلگرام» است!

وی تأکید کرد: امروز مهندسی افکار عمومی کشور ما در دست تلگرام، بعد از آن فیس بوک و بعد توییتر است.

 

حجت‌الاسلام کهوند در ادامه با تأکید بر اینکه مطالبه‌ای برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد، تصریح کرد: امروز در خصوص راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات مقام معظم رهبری تنها کسی هستند که مطالبه می‌کنند و از سوی دولت نیز انگیزه‌ای برای راه‌اندازی این شبکه وجود ندارد.

 

کارشناس فضای مجازی اظهار داشت: در حوزه اقتصادی همچون رکود و بیکاری افکار عمومی از دولت مطالباتی دارد، اما در زمینه شبکه ملی اطلاعات دولت انگیزه‌ای ندارد و کسی هم از او مطالبه نمی‌کند، حتی رسانه‌ها هم به این مسئله که چقدر این شبکه برای مردم محاسن دارد ورود نکرده‌اند.

 

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات قیمت اینترنت را حداقل به یک‌دهم کاهش می‌دهد، اضافه کرد: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات سرعت اینترنت برای سرویس‌های داخلی ۱۰ برابر افزایش پیدا می‌کند و از همه مهم‌تر امنیت اطلاعات در این شبکه تضمین شده است.

 

تلگرام ۶۰ درصد پهنای اینترنت کشور را در اختیار دارد

حجت‌الاسلام کهوند در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» بیان داشت: چون استقلالی در فضای مجازی نداریم، خدمات و تولید محتوا در داخل مقرون‌به‌صرفه نیست؛ امروز متأسفانه تلگرام ۶۰ درصد پهنای اینترنت کشور را در اختیار دارد، هیچ هزینه‌ای به دولت جمهوری اسلامی پرداخت نمی‌کند، ضمن اینکه برای فعالیت در ایران نه مالیاتی پرداخت می‌کند، مجوزی هم از کسی نمی‌گیرد و به کسی هم پاسخگو نیست.

 

کارشناس مطرح فضای مجازی عنوان کرد: درحالی‌که تلگرام هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند، از طرفی سرویس‌های داخلی مالیات و عوارض باید پرداخت کنند، مجوز باید بگیرند، برای پهنای باند باید پول بپردازند؛ همچنین سرویس‌های داخلی تا همین چند وقت پیش التماس می‌کردند اما وزارت ارتباطات به آن‌ها پهنای باند نمی‌داد و این سرویس‌ها به‌نوعی گرفتار یک «کاپیتولاسیون» شده بودند.

 

معماری اتصال به اینترنت در ایران کاملاً غلط و غیر عقلی است

وی با بیان اینکه معماری اتصال به اینترنت در ایران کاملاً غلط و غیر عقلی است، ادامه داد: با تمامی این اوصاف امروز شاهدیم عده‌ای در کشور واقعاً غیرتمندانه ورود کردند و سرویس‌های خوبی را هم طراحی کرده‌اند که می‌توان از جمله آن‌ها به پیام‌رسان بله، گپ، سروش و بیسفون پلاس و بازی‌های رایانه‌ای آنلاین و آفلاین تلفن همراه خوبی که هم طراحی داخلی شده و هم محتوا را دارد اشاره کرد.

 

حجت‌الاسلام کهوند به مسئله «تولید محتوا» در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: مشکل تولید محتوای بومی در فضای مجازی هم مانند سرویس‌ها است؛ به‌عنوان‌مثال امروز کسی می‌تواند سایت بزند که وابسته به یک دستگاه و یا ارگان باشد؛ افراد عادی نمی‌توانند سایت بزنند چون سایت زدن علاوه بر هزینه اولیه هر چه مخاطبش افزایش پیدا کند، صاحب سایت باید هزینه بیشتری بپردازد.

 

شبکه ملی اطلاعات، پایه اصلی محتوای تولید ملی در فضای مجازی

کارشناس مطرح فضای مجازی تصریح کرد: این در حالی است که اگر کسی در «شبکه ملی اطلاعات» تولید محتوا کند، بخشی از آن هزینه‌ای که مردم بابت دانلود پرداخت می‌کنند، مربوط به تولیدکننده اطلاعات می‌شود؛ پس شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان پایه اصلی تولید ملی در فضای مجازی مطرح است.

 

وی با اشاره به ضرورت فیلترینگ تلگرام اظهار داشت: سازنده تلگرام یک تبعه روسی بوده و هم‌اکنون تحت تعقیب است که این‌ها ذیل یک شرکت آمریکایی با نام قلعه دیجیتال، تلگرام را درست کردند و اکنون در ایران بیشترین فعالیت را دارند و حدود ۶۰ درصد پهنای باند کشور در اختیار این سرویس آمریکایی است و به اذعان مسئولان ۴۰ میلیون کاربر در این سرویس فعالیت دارند و افکار عمومی ما در انحصار این پیام‌رسان است.

 

حجت‌الاسلام کهوند اضافه کرد: اگر این موضوع را برعکس کنیم و ما یک سرویس خوب طراحی کنیم و وارد خاک آمریکا کنیم، آیا آمریکایی‌ها اجازه می‌دهند که ۷۰ تا ۸۰ درصد افکار عمومی و ۶۰ درصد پهنای باند این کشور در اختیار ما باشد؟ آیا انگلیس و رژیم صهیونیستی این اجازه را به ما می‌دهند؟

 

تلگرام برای ایران و ایرانی ارزشی قائل نیست

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: قطعاً و یقیناً حضور تلگرام در ایران منافعش بسیار کمتر از مضراتش است و بیش از آنکه برای ما فرصت‌آفرین باشد، تهدید آفرین بوده است.

 

وی تأکید کرد: امروز بیشترین آسیب به خاطر فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه بیشترین آسیب‌ها به خاطر مهندسی اطلاعاتی است که امروز تلگرام به راه انداخته است؛ به‌عنوان‌مثال چرا مدیر تلگرام باید فیلم‌های مربوط به فاجعه منا را حذف کند؟! چرا تلگرام در انتخابات باید در افکار عمومی مردم ما دخالت کند؟ امروز کانال‌هایی داریم که شبهه و شایعه درست می‌کنند و محتوایی که تولید می‌کنند ۱۱۷ برابر اعضای کانالشان بازدید می‌خورد این بدین معناست که مهندسی اطلاعات صورت گرفته است.

 

حجت‌الاسلام کهوند با بیان اینکه تلگرام برای ایران و ایرانی ارزشی قائل نیست، اظهار داشت: تلگرامی که بیشترین درآمدش از ایران است، حتی به یک شرکت خصوصی ایرانی اجازه نمی‌دهد که بخشی از سهامش را خریداری کند و به‌راحتی به قوانین جمهوری اسلامی ایران دهن‌کجی می‌کند؛ پیام‌رسانی که در آن محتوای مستهجن به‌صورت وسیع منتشر می‌شود؛ یک قاعده بین‌المللی است، چون مشتری زیر ۱۸ سال دارند موظف‌اند خود مدیران این نوع محتوا را حذف کنند، بنابراین تلگرام حتی به قوانین بین‌المللی هم دهن‌کجی می‌کند.

 

کارشناس مطرح فضای مجازی در پایان با تأکید بر اینکه دست تلگرام را باید از کشورمان قطع کنیم، بیان کرد: اقدامی که در خصوص فیلترینگ تلگرام انجام می‌شود، خیلی دیرهنگام است اما ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.

انتهای پیام/