خدمت‌رسانی خادمین سلامت آستان قدس رضوی به مردم سرخس/ طرح رایگان خادمین سلامت رضوی در سرخس اجرا شد
خدمت‌رسانی خادمین سلامت آستان قدس رضوی به مردم سرخس/ طرح رایگان خادمین سلامت رضوی در سرخس اجرا شد
خادم یاران سلامت آستان قدس رضوی پیش از آنکه دارالشفاء احداث شود دست‌به‌کار شده‌اند و در طرح رایگان خادمین سلامت به مردم محروم و مرزنشین سرخس خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، تولیت آستان قدس رضوی در ۳۰ آبان ماه امسال در سفر خود به شهرستان سرخس از ایجاد دارالشفاء آستان قدس رضوی در سرخس خبر داد و حال پس از گذشت یک ماه از آن سفر، خادم یاران سلامت آستان قدس رضوی پیش از آنکه دارالشفاء احداث شود دست‌به‌کار شده‌اند و در طرح رایگان خادمین سلامت آستان قدس رضوی به مردم محروم و مرزنشین سرخس خدمت‌رسانی می‌کنند.

 

غربالگری ۱۳۰۰ نفر از روستائیان در مرحله اول

به گفته مدیر توسعه امور سلامت بنیاد سلامت رضوی طرح رایگان خادمین سلامت آستان قدس رضوی از حدود دو هفته پیش آغاز شده است و در مرحله اول غربالگری ۱۳۰۰ نفر از روستائیان صورت گرفته و در مرحله دوم که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته اجرا شد حدود ۷۰۰ نفر به پزشک متخصص مراجعه کرده‌اند.

دکتر محمود ابراهیمی، مدیر توسعه امور سلامت بنیاد سلامت رضوی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس اظهار کرد: طرح رایگان اعزام گروه پزشکی خادمین سلامت آستان قدس رضوی در سرخس در دو مرحله انجام شده است.

وی افزود: مرحله اول مرحله غربالگری بیماران بوده است که بیماران را مشخص کردیم که آیا نیاز به متخصص دارند یا ندارند که در این مرحله در ۵ مرکز روستایی مستقر شدیم و در روزهای ششم و هفتم دی‌ماه حدود ۱۳۰۰ نفر ویزیت شدند یا اقدام درمانی و دارویی برای آن‌ها صورت گرفت یعنی هم دارو رایگان به آنان داده شد و هم ویزیت شدند.

مدیر توسعه امور سلامت بنیاد سلامت رضوی بیان کرد: از این ۱۳۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر از آن‌ها برگه ارجاع داده شد و در روزهای ۱۳ و ۱۴ دی‌ماه با حضور تیم تخصصی خادمین سلامت در دی کلینیک شرکت نفت در طی این دو روز ویزیت شدند و یا بعضاً اقدام درمانی برای آن‌ها صورت گرفت و داروی رایگان دریافت کردند.

 

کادر اجرائی اعزامی خادمین سلامت آستان قدس ۴۵ نفر هستند

ابراهیمی در پایان گفت: کادر اجرائی اعزامی خادمین سلامت آستان قدس رضوی ۴۵ نفر بوده که از این تعداد، ۱۲ نفر پزشک متخصص هستند.

دکتر محمود شبستری، رئیس بنیاد سلامت رضوی نیز درباره طرح رایگان خادمین سلامت آستان قدس رضوی به خبرنگار نسیم سرخس، گفت: در رابطه با مأموریت‌های جدید آستان قدس رضوی و منشور هفت ماده‌ای که مقام معظم رهبری بر روی آن تأکید داشتند، دو ماده از این منشور بر بحث مرجعیت علمی و بحث کمک به محرومین تأکید دارد که ما در بنیاد سلامت آستان قدس رضوی به دنبال اجرای این دو مورد هستیم.

 

رسیدگی ویژه به محرومان در دستور کار بنیاد سلامت رضوی

وی عنوان کرد: برنامه‌های ویژه‌ای را در بنیاد سلامت رضوی تدارک دیدیم که یکی از آن کارها رسیدگی ویژه به محرومان در سراسر کشور به‌ویژه در استان خراسان رضوی است که این مأموریت‌ها از شهرستان سرخس شروع شده است البته ما چندین برنامه مختلف دیگر نیز داریم که در سطح کشور در حوزه‌های مختلف مانند بیماران سرطانی و بیماران نیازمند اجرا می‌شود.

رئیس بنیاد سلامت رضوی افزود: آیت‌الله رئیسی حدود یک ماه قبل به سرخس آمدند و دستور تأسیس دارالشفاء را داده‌اند و دوستان ما در بنیاد سلامت رضوی بلافاصله از هفته بعدازآن سفر منطقه را پایش و بررسی کردند و نتیجه این شد که تا زمان تأسیس دارالشفاء، به‌طور دوره‌ای در اینجا حضور پیدا کنیم و تمام تیم دارالشفاء و تیم بنیاد سلامت آستان قدس رضوی با همکارانشان حاضر بشوند و آن مأموریتی که بر عهده آن‌ها است ان شاء الله قبل از احداث دارالشفاء انجام دهند.

 

امروز شاهد یک اقدام انقلابی، جهادی و خالصانه هستیم

حجت‌الاسلام علیرضا ارژنگ، امام‌جمعه شهرستان سرخس نیز در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس با تشکر تولیت آستان قدس رضوی به خاطر دستور تأمین بخش درمان در شهرستان سرخس گفت: امروز شاهد یک اقدام انقلابی، جهادی و خالصانه هستیم و مجموعه‌ای از متخصصین پزشکی در شهرستان سرخس حضور پیدا کردند و مردم ما از روستاهای متعدد برای درمان به دی کلینیک شرکت نفت مراجعه کردند.

وی ادامه داد: اگر این اقدام نمی‌بود چه‌بسا باید مردم سرخس سفرهای پرخطری را از اینجا به مشهد می‌داشتند و به فضل الهی جلوی این کار سخت گرفته شد و تسهیلاتی برای بخش درمان فراهم شد و حضور متخصصینی که بعضاً عزیزان ما باید ماه‌ها از آن‌ها وقت می‌گرفتند، امروز به‌صورت رایگان همراه با تأمین دارو و یک کادر کامل و با هماهنگی مجموعه نفت شهرستان و تعامل همه مسئولان در شهرستان حضور پیدا کرده‌اند.

امام‌جمعه سرخس ابراز کرد: امروز بسیار خرسندیم که مردم عزیزمان برای درمان از مراجعه به مشهد و شهرستان‌های دیگر بی‌نیاز شده‌اند و امیدواریم که این کار مهم و اتفاق مبارک ادامه و استمرار داشته باشد و همان‌گونه که تولیت معزز آستان قدس رضوی قول دادند که در بحث درمان کار ویژه‌ای صورت بگیرد، شاهد آن باشیم و این شروع کار بسیار عالی بود و امیدواریم ادامه کار نیز با کیفیت بیشتر و با حضور متخصصین بیشتر در شهرستان، عملاً مردم سرخس را در حوزه درمانی بی‌نیاز کند.

 

حضور پزشکان متخصص در حوزه‌های مختلف در طرح خادمین سلامت رضوی

به گزارش نسیم سرخس، در طرح خادمین سلامت آستان قدس رضوی که در طول دو هفته گذشته در شهرستان سرخس اجرا شد پزشکان متخصص در حوزه‌های مختلف مانند دندانپزشکی، قلب، چشم‌پزشکی، اعصاب و ارتوپدی حضور داشتند و به مردم مرزنشین شهرستان سرخس خدمت‌رسانی کردند.

در این طرح در موارد لازم جراحی‌های جزئی نیز صورت گرفته است و بر اساس گفته مسئولان طرح در صورت مهیا شدن شرایط بیمارستانی مانعی برای انجام جراحی‌ها دیگر وجود ندارد؛ از دیگر ویژگی‌های طرح رایگان خادمین سلامت آستان قدس رضوی اعطای رایگان دارو به بیماران است که در همان محل صورت می‌گرفت.

 

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط آستان قدس رضوی طرح خادمین سلامت تا زمان احداث دارالشفاء در زمان‌های مختلف در شهرستان سرخس اجرا می‌شود.

 

گزارش میدانی از علیرضا علی صوفی و احسان بابائی

انتهای پیام/ع