مهم‌ترین نکاتی که امام حسین(ع) در روز عاشورا به آن‌ها سفارش کردند؟
مهم‌ترین نکاتی که امام حسین(ع) در روز عاشورا به آن‌ها سفارش کردند؟
مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس در گفتگویی تفصیلی به مهم‌ترین سفارش‌های «صریح و غیرصریح» امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا پرداخت.

حجت‌الاسلام کاظم سالاری، مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به مهم‌ترین سفارش‌های امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا اظهار کرد: اگر بخواهیم تشخیص بدهیم که چه کلام و سخنی مهم‌تر از سخنان دیگر امام در روز عاشورا بوده باید به دو ملاک توجه کنیم.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس افزود: اولین ملاک تشخیص، «تکرار امام» است؛ یعنی ببینیم چه نکته‌ای را امام در روز عاشورا تکرار کردند و یا حتی در مسیری که از مکه تا کربلا پیمودند چه نکاتی را تکرار کردند که این تکرار نشان از مهم‌تر بودن آن مسئله است.

وی تصریح کرد: دومین ملاک برای تشخیص این است که امام سخنی را در یک شرایط مهم، خاص و یا حساس بیان کرده باشند؛ تمامی سخنان امام مهم هستند، اما برخی نکات چون در یک شرایط سخت، خاص و یا حساسی بیان شدند، مهم‌تر از سخنان دیگر امام بودند.

سفارش‌های «صریح» امام حسین(ع) در روز عاشورا

حجت‌الاسلام سالاری با بیان اینکه سفارش‌های امام در روز عاشورا را می‌توانیم به دو بخش «صریح و غیرصریح» تقسیم کنیم، افزود: بسیاری از توصیه‌های امام را می‌توان از جنبه‌های مختلف موردبررسی قرار داد، یعنی از آن می‌توان برداشت، سیاسی، اعتقادی، روانشناسی، اخلاقی و جامع شناختی کرد.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس به مهم‌ترین توصیه‌های امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا اشاره و تصریح کرد: یکی از توصیه‌های «صریح» امام در روز عاشورا که چندین بار به آن تأکید کردند این بود که مراقب باشید زیبایی‌ها و زیورهای «دنیا» شما را فریب ندهد؛ دنیایی که امام فرمودند، فانی است و فرازوفرود دارد.

وی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی و اخلاقی جامعه و خانوادگی ما امروز به خاطر این است که عده‌ای فریب دنیا را خوردند؛ در ظاهر ممکن است که بگویند فریب دنیا را نخوردیم، اما پایشان گیر کرده است.

«خداترسی»، دومین سفارش امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا

حجت‌الاسلام سالاری گفت: دومین سفارش امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا که به آن بارها تأکید کردند، «خداترسی» بود؛ امام تأکید کردند از خدا بترسید تا رستگار شوید؛ فلاح سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی در خداترسی است.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس تصریح کرد: اگر بخواهیم جامعه ما به رشد اقتصادی برسد و ایثار و فضایل اخلاقی و کمک به هم نوعان در جامعه ما نهادینه شود، باید به این توصیه امام عمل کنیم.

وی ادامه داد: برخی که امروز مغلوب تفکرات التقاطی و غربی هستند، مسئله خداترسی را تفسیر به رأی خودشان می‌کنند.

«حق‌الناس»، سومین سفارش مهم امام در روز عاشورا

حجت‌الاسلام سالاری «حق‌الناس» را سومین سفارش مهم امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا برشمرد و افزود: امام حسین علیه‌السلام در حساس‌ترین شرایط این مسئله را بارها تأکید کردند که اگر کسی حقی بر گردنش است، در سپاه من نباشد.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس بیان کرد: امروز شاهدیم که حتی برخی جریان‌های به‌ظاهر انقلابی از یک فردی که مشکل فساد مالی داشته و حق دیگران را تضییع کرده به‌طور اکید حمایت کردند، چون او ظاهر الصلاح و در تیم سیاسی‌شان بوده است.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به برخی جریان‌های دو دهه اخیر در کشورمان داشته باشیم، می‌بینیم حتی جریان‌هایی که خودشان را سردمدار انقلاب و انقلابیون می‌دانستند، به‌راحتی از مفسدان حمایت کردند، چون از سوی آن‌ها تغذیه می‌شدند.

حجت‌الاسلام سالاری تأکید کرد: اگر این سفارش امام را در سیاست و اخلاق و ابعاد مختلف زندگی آویزه گوشمان کنیم، می‌تواند در مرزبندی با افراد ناپاک خط قرمزها را برای ما مشخص کند.

«تقوا»، چهارمین سفارش امام در روز عاشورا

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس «تقوا» را چهارمین سفارش امام حسین علیه‌السلام عنوان کرد و افزود: امام حسین علیه‌السلام در شرایطی که آماده نبرد بودند، سفارشی صریح به یارانشان داشتند و فرمودند، اصحاب من و کسانی که سخنان من را در طول تاریخ می‌شنوید، برای مرگتان توشه بردارید؛ بهترین توشه همین تقوا است.

وی خاطرنشان کرد: تقوا یعنی در درون خودمان نیرویی ایجاد کنیم که بتواند خشم و شهوتمان را کنترل کند؛ یعنی بتوانیم در مقابل پول، مقام‌های دنیوی و حرف ناحقی که می‌خواهیم بزنیم، خودمان را کنترل کنیم.

حجت‌الاسلام سالاری تصریح کرد: اگر بتوانیم در خودمان تقوا ایجاد کنیم، قطعاً اخلاق و رفتار خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ما اصلاح می‌شود.

«حمایت از دین خدا»، پنجمین سفارش امام در روز عاشورا

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس به پنجمین سفارش امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا اشاره کرد و افزود: یکی از سفارش‌های مهم امام در هنگامه نماز ظهر روز عاشورا «حمایت از دین خدا» بود که فرمودند، این را باید بدانید که از دین و حرم رسول خدا باید حمایت کنید که مصداق بارز این سفارش امام، مدافعان حرم ما هستند که به فرمایش ایشان لبیک گفتند.

وی بیان کرد: مدافعان حرم این ندای امام حسین علیه‌السلام را با دلشان شنیدند و شتافتند و به این سفارش امام عمل کردند.

حجت‌الاسلام سالاری تصریح کرد: این سفارش امام یعنی اینکه دغدغه ما حمایت از دین خدا باشد، نه حمایت از حزبی که به آن تعلق داریم؛ امروز رسانه‌های معاند خط تخریب کسانی که دغدغه حمایت از دین خدا را دارند، دنبال می‌کنند.

«صبر در سختی»، ششمین سفارش امام در روز عاشورا

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس عنوان کرد: ششمین سفارش امام در روز عاشورا که در هنگامه نبرد به آن تأکید کردند، «صبر در سختی» بود؛ امام در ادامه این سفارش راه آن را هم به یارانشان نشان دادند و فرمودند، مرگ پلی است که شما را از سختی‌ها به بهشت که پر از نعمت‌های ابدی است، می‌رساند.

وی اظهار کرد: اگر باورمان به دنیا یک پل گذرا باشد و باورمان را نسبت به زندگی پس از مرگ و بهشت تقویت کنیم، می‌توانیم نسبت به سختی‌ها صبر کنیم؛ بدون صبر نمی‌توانیم به یک زندگی مؤمنانه برسیم.

«آزادمردی»، هفتمین سفارش امام در روز عاشورا

حجت‌الاسلام سالاری گفت: هفتمین سفارش امام در روز عاشورا «آزادمردی» بود و این سفارش را در شرایط سخت جنگی و در لحظات پایانی عمر مبارکشان بیان کردند؛ در آن شرایط سخت امام حسین علیه‌السلام دشمنانش را به این نکته سفارش می‌کند که اگر دین ندارید لااقل وجدان داشته باشید.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس عنوان کرد: اگر امروز می‌بینیم رژیم سعودی زیرساخت‌های یمن از جمله صدها بیمارستان را از بین می‌برد و دنیا در برابر این جنایت و کشتار مردم بی‌گناه سکوت می‌کند، چون وجدان‌ها خفته است.

سفارش‌های «غیرصریح» امام حسین (ع) در روز عاشورا

وی در ادامه به سه سفارش «غیرصریح» امام در روز عاشورا اشاره و اظهار کرد: امام در روز عاشورا و در هنگام رجزخوانی نکاتی را بیان کردند؛ یکی از آن نکات «مرگ با عزت» بود که فرمودند، مرگ با عزت بهتر از زندگی در ذلت است.

حجت‌الاسلام سالاری تأکید کرد: با این سفارش امام مسیر زندگی را به ما نشان می‌دهد؛ اگر به این توصیه امام توجه کنیم دیگر کاپیتولاسیون و برجام را نمی‌پذیریم و در مقابل مستکبران سر خم نمی‌کنیم.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس بیان کرد: یکی از ارکان کلیدی سفارش‌های مقام معظم رهبری در سیاست خارجی توجه به مسئله «عزت» است که متأسفانه در بسیاری از موارد زیر پا گذشته شد؛ امروز پیشرفت ما در عزت ما است.

وی یکی دیگر از سفارش‌های غیرصریح امام را توجه ایشان به «نماز اول وقت» عنوان کرد و افزود: امام حتی در شرایط سخت جنگی دست از اقامه نماز نکشیدند و اجازه ندادند حتی لحظه‌ای به تأخیر بیفتد.

حجت‌الاسلام سالاری تصریح کرد: امام به تمام مسلمانان و شیعیان سفارش می‌کنند که نماز اول وقت بر هر چیزی مقدم است و در حقیقت با این سفارش راه سعادت را به ما نشان می‌دهند.

مدیر حوزه علمیه امام رضا علیه‌السلام سرخس گفت: سومین سفارش «غیرصریح» امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا توجه به مسئله «حلال و حرام» بود؛ امام به بشریت سفارش می‌کنند که اگر می‌خواهید، حرف درست به گوش شما بنشیند باید از مال حرام پرهیز کنید.

وی در پایان بیان کرد: مال حرام به تعبیر امام حسین علیه‌السلام روح انسان را می‌میراند و وقتی روح مرد، حرف حق را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : نسیم سرخس