ظرفیت راه آهن بین المللی سرخس دو برابر شده است
ظرفیت راه آهن بین المللی سرخس دو برابر شده است
ظرفیت راه آهن سرخس در سال های گذشته سه میلیون و ۵۰۰ تن بوده که در حال حاضر با افزایش دو برابری به میزان هفت میلیون تن ارتقا یافته است.
به گزارش نسیم سرخس، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری که در ایستگاه راه آهن سرخس برگزار شد اظهار کرد: ظرفیت راه آهن سرخس در سال های گذشته سه میلیون و ۵۰۰ تن بوده که ظرفیت آن تا دوبرابر  و به میزان هفت میلیون تن ارتقا یافته است.

محمدهادی ضیائی مهر اظهار کرد: در سال ۹۴ از طریق سرخس و در حوزه ترانزیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن حمل و نقل کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیانه میانه انجام شده که رشد ۱۵۰ درصدی را نسبت به سال قبل خود داشته است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه ایستگاه راه آهن سرخس ۸۵ درصد ترانزیت ریلی کل کشور را به خود اختصاص داده است افزود: ۱۵ درصد باقی مانده از سایر مبادی ریلی کشور صورت گرفته است.

وی با اشاره به رشد ۱۶ درصدی حمل و نقل کالاهای ترانزیتی در فروردین ماه امسال ادامه داد: محصولات مختلفی در سال گذشته توسط کریدور سرخس به بندرعباس مورد حمل قرار گرفت که با ۹۲ درصد فعالیت به فعال ترین کریدورها تبدیل شده است.

وی توسعه خدمات ریلی در سرخس را از جمله اقدامات اخیر راه آهن خراسان رضوی دانست و افزود: در همین راستا رکورد مبادله کالا  به تعداد ۵۷۰ واگن در شبانه روز از طریق راه آهن ترکمنستان در یک روز ثبت شده که پذیرش هفت میلیون تن بار در سال از این طریق ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ میلیون دلار به نفع صادرات کشور در سال های ۹۳ و ۹۴ فعالیت اقتصادی انجام شده است ادامه داد: ایستگاه راه آهن سرخس در اردیبهشت ماه سال ۷۵ افتتاح شد و در ۲۰ سالی که از افتتاح این ایستگاه می گذرد خوشبختانه روابط تجاری مطلوبی با کشورهای آسیای میانه ایجاد شده است.

ضیایی بیان کرد: این روابط علاوه بر حمل و نقل بین المللی شامل موضوعات اقتصادی، مناسبات و مسائل سیاسی کشورها از طریق این محور بوده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی افزود: در روابط مطلوبی که با راه آهن کشورهای آسیای میانه و اعمال سیاست های تعرفه ای انجام دادیم، تخفیفات ۱۵ تا ۵۰ درصدی برای عبور کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه را اعمال کردیم.

وی گفت: خوشبختانه قطارهای برنامه ای سرخس-بندرعباس یکی از اقدامات شایسته ای بود که صورت گرفت و توانست زمان یک هفته ای را به ۵۳ ساعت کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه از طریق تخفیف تعرفه ها توانستیم کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور را از طریق مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه حمل کنیم افزود: این صادرات شامل ۲۰ درصد مصالح ساختمانی و ۲۷ درصد مواد غذایی بوده است.

ضیایی بیان کرد: در هفت بند از ۲۴ بند سیاست های اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شده است راه آهن نقش مهم و ویژه ای داشته است و توسعه ترانزیت در یکی از بندها در کشور تاکید شده است که مبنای رسمی خطوط ریلی باشد.

مدیر کل راه آهن تاکید کرد: راه آهن هفت برابر نسبت به جاده کمتر سوخت مصرف می کند در همین راستا توسعه ترانزیت از طریق ریل دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است.

وی بیان کرد: توسعه روابط سیاسی و فرهنگی در بین کشورهای منطقه نیز در سندی دیگر مورد توجه بوده که امسال باید نسبت به آن توجه و اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی بیان کرد: خطوط ریلی نیز ۲۵ کیلومتر بود که به ۷۵ کیلومتر ارتقا یافته است و تعداد تعویض بوژی در مرز  از ۸۰ واگن در حال حاضر به ۴۰۰ واگن ارتقا یافته است.

 منبع: مهر
انتهای پیام/