«صفر»؛ نمره مناسب سازی محیط شهری برای معلولان شهرستان سرخس/ ۲ هزار و ۱۶۶ معلول از خدمات بهزیستی سرخس بهره مند هستند
«صفر»؛ نمره مناسب سازی محیط شهری برای معلولان شهرستان سرخس/ ۲ هزار و ۱۶۶ معلول از خدمات بهزیستی سرخس بهره مند هستند
رئیس اداره بهزیستی سرخس با انتقاد از عدم مناسب سازی محیط شهری برای معلولان شهرستان گفت: تاکنون دو جلسه مناسب سازی محیط شهری برای رعایت حق و حقوقات معلولان شهرستان برگزار شده که دستگاه های مرتبط هیچ همکاری در این خصوص نداشته اند.

زری صادقی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به روز جهانی معلولان و تبریک این روز به همه معلولان و دست اندرکاران این حوزه و بابیان اینکه اداره بهزیستی سرخس هم‌اکنون به ۲ هزار و ۱۶۶ نفر معلول خدمت‌رسانی می‌کند، گفت: از این تعداد ۸۵۱ نفر معلول جسمی حرکتی، ۲۰۰ نفر معلول شنوایی، ۴۰۲ نفر معلول ذهنی، ۸۰ نفر معلول روانی و ۳۱۸ نفر معلول بینایی هستند.

 

رئیس اداره بهزیستی سرخس با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۱۱۵ معلول دیگر نیز شناسایی‌شده‌اند، افزود: این معلولان پس از بررسی مشکلات و طرح در کمیسیون مربوطه تحت پوشش قرار می گیرند.

 

وی به مرکز نگهداری روزانه معلولان ذهنی اشاره و تصریح کرد: در این مرکز به معلولان ذهنی زیر ۱۴ سال خدمات کار درمانی و گفتار درمانی ارائه می شود.

 

صادقی ادامه داد: همچنین مرکزی برای کودکان بی سرپرست در شهرستان با کمک خیران ایجاد شده که در قالب حوزه اجتماعی، بهزیستی به آن ها خدمات ارائه می کند.

 

رئیس اداره بهزیستی سرخس در ادامه با انتقاد از عدم مناسب سازی محیط شهری برای معلولان شهرستان بیان داشت: تاکنون دو جلسه مناسب سازی محیط شهری برای رعایت حق و حقوقات معلولان شهرستان برگزار شده که دستگاه های مرتبط هیچ همکاری در این خصوص نداشته اند.

 

وی همچنین به حضور کمرنگ خیران در خدمت رسانی به معلولان شهرستان اشاره و تصریح کرد: قطعا اعتبارات سازمانی و دولتی پاسخگوی نیاز معلولان نیست که این امر، حمایت بیشتر خیران را می طلبد.

 

صادقی به خدمات بهزیستی سرخس در حوزه توانبخشی اشاره کرد و گفت: در حوزه توانبخشی ۴۸۵ نفر مستمری بگیر داریم که ماهیانه ۵۳ تا ۱۲۰ هزار تومان بر اساس تعداد اعضای خانوار به آن ها مستمری پرداخت می شود.

 

رئیس اداره بهزیستی سرخس افزود: در حوزه امور اجتماعی نیز به ۱۳۰ نفر از معلولان شهرستان مستمری ماهیانه پرداخت می شود.

 

وی اظهار داشت: ۱۳ دانشجوی معلول شهرستان که از طریق آزمون سراسری وارد مراکز آموزش عالی شده اند، تمامی هزینه های تحصیلی آن ها توسط بهزیستی پرداخت می شود.

 

صادقی در ادامه به تحصیل ۱۳۰ دانش آموز معلول در شهرستان اشاره و بیان داشت: این دانش آموزان در مراکز رسام عرب زاده، حبیب الله ملایم و سایر مدارس شهرستان مشغول تحصیل هستند.

 

رئیس اداره بهزیستی سرخس به خدمات بهزیستی شهرستان در حوزه توانمندسازی معلولان اشاره و عنوان کرد: برای توانمندسازی معلولان در ۸ ماهه امسال، ۳۰۰ میلیون تومان اعتبارات اشتغالزایی اختصاص یافته که تاکنون ۳۰ نفر از معلولان به بانک ها معرفی شده اند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ واحد مسکن با کمک های بلاعوض اداره بهزیستی و با اعتباری بالغ بر ۶۴ میلیون تومان تحویل مددجویان این شهرستان شده است.

 

صادقی در ادامه  با اشاره به اجرای طرح CBR در شهرستان تصریح کرد: اجرای طرح CBR از سال ۸۷ آغاز شده است و در سال ۹۴ روستاهای شهرستان سرخس به صورت ۱۰۰ درصد، تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

 

رئیس اداره بهزیستی سرخس با بیان اینکه وظایف بهزیستی در روستاها در قالب طرح CBR اجرایی می شود، اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ تسهیل گر محلی در روستاهای سرخس فعال هستند.

انتهای پیام/