تشکیل شوراها با ساختار فعلی ۲۰ سال به طول انجامید/ صورت‌حساب هزینه و درآمد بودجه‌ای شوراها باید پایان هر سال به اطلاع مردم برسد
تشکیل شوراها با ساختار فعلی ۲۰ سال به طول انجامید/ صورت‌حساب هزینه و درآمد بودجه‌ای شوراها باید پایان هر سال به اطلاع مردم برسد
عضو شورای اسلامی شهرستان سرخس گفت: شوراهای اسلامی با شکل فعلی مولود انقلاب اسلامی هستند، البته علیرغم اهمیت بالای شوراهای اسلامی در قانون اساسی که در سال 58 به تصویب رسید، تشکیل شوراها با ساختار فعلی 20 سال به طول انجامید.

سید علی شیرین‌کار در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با تبریک نهم اردیبهشت‌ماه روز شوراها گفت: تشکیل شوراهای اسلامی بر مبنای یک ریشه فرهنگی و دینی و در پاسخ به نیازهای اجتماعی می‌باشد و مهم‌ترین هدف تشکیل آن‌ها انجام امور مردم در محل توسط خود مردم است که امام راحل در فرمان تشکیل شوراها به آن اشاره‌کرده‌اند.

 

عضو شورای اسلامی شهرستان سرخس افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری شوراهای اسلامی برای تسهیل امور جامعه تشکیل‌شده‌اند و هدف اصلی آن‌ها افزایش مشارکت اجتماعی است.

 

تشکیل شوراها با ساختار فعلی ۲۰ سال به طول انجامید

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی با شکل فعلی مولود انقلاب اسلامی هستند، البته علیرغم اهمیت بالای شوراهای اسلامی در قانون اساسی که در سال ۵۸ به تصویب رسید، تشکیل شوراها با ساختار فعلی ۲۰ سال به طول انجامید.

 

شیرین‌کار تصریح کرد: در اوایل انقلاب اسلامی شوراهای اسلامی به‌خصوص در روستاها و محلات توسط جهاد سازندگی تشکیل که در آبادانی و توسعه روستاها و رفع مشکلات اهالی نقش خوبی داشتند.

 

عضو شورای اسلامی شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: هر چه از عمر شوراها می‌گذرد بر غنای آن افزوده می‌شود و زمینه تحقق عدالت اجتماعی و خدمت به مستضعفان و محرومان و آحاد جامعه که از آرمان‌های انقلاب اسلامی است، بیش‌ازپیش فراهم می‌شود.

 

شوراها اختیار نظارت بر حسن انجام امور عمومی در حوزه انتخابیه خود را دارند

وی در ادامه به وظیفه نظارتی شوراهای اسلامی اشاره و عنوان کرد: شوراها طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه مربوط به خود وظیفه و اختیار نظارت بر حسن انجام امور عمومی در حوزه انتخابیه خود را داشته و در خصوص شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اختیار سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای امور محلی از جنبه مالی و غیره و در خصوص سایر امور محلی وظیفه و اختیار ارائه راهکار و طرح و برنامه و نیز حق نظارت و همکاری در اجرای امور را دارند.

 

شیرین‌کار اذعان کرد: شورای یک روستا می‌تواند طبق بند- ه ماده ۶۸ قانون شوراها بر حسن اجرای پروژه‌های عمرانی روستا که توسط دستگاه‌های اجرای انجام می‌شود، نظارت کند.

 

میزان دریافتی شوراهای اسلامی شهر و روستاها

رئیس سابق شورای اسلامی شهرستان سرخس در پاسخ به سؤال خبرنگار نسیم سرخس، که حقوق شوراهای اسلامی به چه نحوی پرداخت می‌شود و یا اصلاً شوراهای اسلامی حقوقی دریافت می‌کنند، گفت: عضویت در شوراها افتخاری است مگر طبق قانون عضو شورایی که در دستگاه‌های دولتی باشد و با مصوبه شورا مأمور به خدمت در شورا شود، در این صورت حقوق دریافت می‌کند و موظف است طبق مأموریت تمام‌وقت یا پاره‌وقت در شورا حاضر و خدمت کند در غیر این صورت طبق آیین‌نامه مربوطه اعضای شوراها بابت شرکت در جلسات رسمی شورا و کمیسیون‌ها حق الجلسه دریافت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: برای اعضای شوراهای اسلامی شهرها برای هر ساعت جلسه معادل یک‌شصتم حقوق و مزایای شهردار همان شهر و در شهرهای عادی حداکثر تا ۵۰ ساعت در ماه حق الجلسه تخصیص می‌یابد و برای شوراهای روستاها، بخش، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها یک مبلغ ثابت و تا یک سقف مشخص حق الجلسه از محل بودجه شورا تعلق می‌گیرد.

 

شیرین‌کار اظهار داشت: بودجه تخصیصی به شورای اسلامی شهر و روستا طبق بخشنامه بودجه در هرسال از محل اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای پرداخت حق الجلسه و سار هزینه‌های جاری تأمین می‌شود.

 

عضو شورای اسلامی شهرستان سرخس تصریح کرد: شوراهای اسلامی شهرها و روستاها موظف‌اند در پایان هرسال مالی صورت‌حساب هزینه و درآمد بودجه‌ای خود را به اطلاع مردم برسانند.

 

شوراهای اسلامی می توانند فرهنگ کارآفرینی را در جامعه نهادینه کنند

وی در ادامه به نقش شوراها در تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام عمل» اشاره و خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد درون‌زا است و با  مشارکت آحاد جامعه محقق می‌شود.

 

شیرین‌کار بیان داشت: چون یکی از اهداف و وظایف اصلی شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردم در پیشبرد امور عمومی جامعه است، می‌توانند نقش مؤثری در اقدام و عمل و تحقق این شعار داشته باشند و فرهنگ کارآفرینی را در جامعه نهادینه کنند.

انتهای پیام/