۲ میلیون و پانصد هزار تن حمل و نقل ریلی در محور سرخس/ علت حذف یک رام قطار مسافری سرخس تعویض ریل های محور است
۲ میلیون و پانصد هزار تن حمل و نقل ریلی در محور سرخس/ علت حذف یک رام قطار مسافری سرخس تعویض ریل های محور است
مدیر کل راه آهن خراسان گفت: در سال گذشته 2 میلیون و پانصد هزار تن حمل و نقل ریلی در محور سرخس داشتیم که نسبت به سال 92 رشد 53 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، محمدهادی ضیایی مهر در مراسم بهره برداری از ایستگاه انتظار راه آهن بین المللی سرخس با بیان اینکه نقش و جایگاه حمل و نقل برای رشد و شکوفایی اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست، گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به مزیت های ذاتی که دارد در راستای منافع ملی و در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت می کند که این مزیت ها، کاهش مصرف سوخت، ایمنی بالا و کاهش تصادفات جاده ای و کاهش آلودگی محیط زیست را در پی داشته است.

 

مدیر کل راه آهن خراسان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه ای به افزایش سهم ریل از جابجایی بار دارند خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته دولت و مجلس به توسعه بخش ریلی نگاه ویژه ی داشته اند.

 

وی با بیان اینکه توسعه ریلی شهرستان سرخس به روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکمنستان کمک بیشتری می کند، اظهار کرد: در دو سال گذشته جلسات متعدد مشترک اقتصادی بین دو کشور انجام شده است که به توسعه روابط کمک زیادی کرده است.

 

ضیایی مهر تصریح کرد: در سال گذشته ۲ میلیون و پانصد هزار تن حمل و نقل ریلی در محور سرخس داشتیم که نسبت به سال ۹۲ رشد ۵۳ درصدی داشته است.

 

مدیر کل راه آهن خراسان ادامه داد: در ۵ ماهه ابتدای امسال نیز ۸۵۰ هزار تن حمل و نقل با کشورهای آسیای میانه داشتیم که حدود ۴۲۰ هزار تن کالاهای ترانزیتی بوده و از کشورهای آسیای میانه به آب های گرم خلیج همیشه فارس و کشورهای اروپایی جابجا شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال در حوزه ترانزیت رشد ۷۰ درصدی را نسبت به سال ۹۳ داشته ایم.

 

ضیایی مهر با بیان اینکه در راه آهن سرخس ظرفیت سازی های مثبتی انجام شده است، اذعان کرد: با راه اندازی پروژه تعویض بوژی ظرفیت ۸۰ واگن در شبانه روز در راه آهن سرخس به ۴۰۰ واگن رسیده وخطوط ریلی از ۲۵ کیلومتر به ۷۵ کیلومتر توسعه یافته است.

 

مدیر کل راه آهن خراسان گفت: هم اکنون ظرفیت راه آهن سرخس در جابجایی بار از ۳ و نیم میلیون تن در سال به ۷ میلیون تن رسیده است و اعلام می کنیم آماده پذیرایی بیش از این ظرفیت نیز هستیم.

 

وی به اقدامات نرم افزاری راه آهن خراسان اشاره کرد و افزود: بعد از گذشت ۱۸ سال از افتتاح راه آهن سرخس در سال گذشته و امسال توانستیم آرزوی دیرینه بستر سیر واگن های کشورمان را به کشورهای آسیای میانه فراهم کنیم.

 

ضیایی مهر با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم اکنون به عضویت شورای حمل و نقل راه آهن های کشورهای آسیای میانه درآمده است، گفت: این اتفاق مهم باعث فراهم شدن بستر ورود واگن های جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آسیای میانه شده است.

 

مدیر کل راه آهن خراسان خاطرنشان کرد: در جلسه ای که یک ماه قبل با معاون راه آهن ترکمنستان داشتیم، واگن های اولین شرکت ایرانی به ترکمنستان سیر پیدا کرد و در همان جلسه موافقت ترکمنستان را برای ورود سایر شرکت های ایرانی گرفتیم.

 

وی با اشاره به کاهش تعرفه های ترانزیتی بین سرخس بندرعباس، ترکیه، و میرجاوه تصریح کرد: تعرفه های ترانزیتی بین سرخس – بندرعباس تا سقف ۴۰ درصد، سرخس – ترکیه ۵۰ درصد و سرخس به میرجاوه برای ارسال کالا به پاکستان ۴۰ درصد کاهش یافته که موجب رونق ترانزیت شده است.

 

ضیایی مهر راه اندازی قطارهای برنامه ای و مستقیم سرخس به بندرعباس را از دیگر اقدامات راه اهن خراسان عنوان کرد  و افزود: هر شب یک قطار به صورت برنامه ریزی شده و مستقیم از سرخس به بندرعباس جابجایی کالا خواهد داشت.

 

مدیر کل راه آهن خراسان به حذف یک رام بین روز قطار مسافری سرخس اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه مسیر سرخس زیر بار ترانزیت است و از ابتدای سرخس نیاز بود که ریل های مسیر را در قوس های تندی که داریم تعویض کنیم و با توجه به اینکه بهترین زمان همین ایام تابستان است به طور موقت اقدام به حذف یک رام بین روز قطار مسافری کردیم.

 

وی یکی دیگر از دلایل حذف یک رام بین روز قطار مسافری سرخس را عدم ضریب اِشغال مناسب این قطار برشمرد و تصریح کرد: اگر ضریب اِشغال قطار بیشتر شود و همچنین هماهنگی دانشگاه پیام نور برای استفاده دانشجویان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه از قطار مسافری، ظرفیت ۲ سرویس رفت و برگشت را فراهم خواهیم کرد.

انتهای پیام/