اعلام آمادگی مسئولان برای بازگشایی معدن آق دربند سرخس/ ابتدای مردادماه معدن به مرحله استخراج می رسد
اعلام آمادگی مسئولان برای بازگشایی معدن آق دربند سرخس/ ابتدای مردادماه معدن به مرحله استخراج می رسد
پس از گذشت حدود 10 ماه از حادثه تلخ انفجار در معدن آق دربند سرخس، حالا مسئولان این معدن اعلام کردند که مشکلات فنی و ایمنی معدن حل شده و این آمادگی وجود دارد تا معدن دوباره به مرحله استخراج برسد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، عصر چهارشنبه ۵ شهریورماه ۹۹ بود که بر اثر انفجار و در حین استخراج زغال‌سنگ در معدن آق دربند سرخس حادثه‌ای تلخ رقم خورد؛ در این حادثه دو کارگر معدن که هر دو متخصص انفجار بودند، متأسفانه جان خود را از دست دادند.

در گزارش اولیه بازرسان سازمان صمت و نظام‌مهندسی معدن، بی‌توجهی بهره‌بردار معدن آق دربند سرخس، (شرکت معدن خاور) به اخطارهای سازمان صمت، اخطارهای بازرسان اداره کار، گزارش‌های گشت‌های مشترک و گزارش‌های نظام‌مهندسی از عوامل بروز این حادثه اعلام شد.

همچنین سهل‌انگاری و عدم انجام عملیات گاز سنجی و بررسی‌های لازم توسط مسئول ایمنی معدن (جناب آقای مهندس نوایی) قبل از انجام عملیات آتش باری با توجه به وجود گاز یک هفته قبل از وقوع حادثه در تونل و گازگرفتگی سه تن از کارکنان و عدم گزارش موضوع، عدم توجه بهره‌بردار به اخطاریه‌های سازمان جهت اجرای سیستم تهویه مصنوعی و عدم توجه بهره‌بردار به اخطاریه‌های سازمان جهت تجهیز کردن معدن به وسایل گاز سنج مناسب، کپسول‌های خود نجات و تجهیزات امداد و نجات، آمبولانس و تجهیزات آتش‌نشانی از  دیگر علت‌های اصلی و فرعی این حادثه عنوان شده بود.

پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از این حادثه تلخ با رئیس اداره صمت سرخس به گفت‌وگو نشستیم تا در جریان آخرین اقدامات برای فعال شدن معدن آق دربند و وضعیت کارگران این معدن قرار بگیریم.

علی‌اکبر اکبری، رئیس اداره صمت سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از  زمان بروز این حادثه دادستان عمومی و انقلاب سرخس ضمن پیگیری و ورود به این موضوع تا ایمن شدن بخش حادثه‌دیده و تأمین ایمنی کارگران، دستور پلمب همان بخش را که در واقع مهم‌ترین بخش استخراج معدن هم است را صادر کرد.

وی تصریح کرد: بخش‌های غیر حادثه‌دیده معدن پس از چند روز فعال و بخشی از کارگران به کار برگشتند و حقوقشان نیز از سوی آستان قدس رضوی که یکی از سهامداران اصلی معدن است، پرداخت می‌شود و در واقع آستان قدس مدیریت خوبی برای حل مشکلات کارگران معدن داشته است.

رئیس اداره صمت سرخس خاطرنشان کرد: دوشنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۰ مسئولان معدن آق دربند با مکاتبه‌ای که با اداره صمت شهرستان داشتند، اعلام کردند که ایمنی معدن تأمین شده و این آمادگی وجود دارد که فعالیت بخش اصلی معدن دوباره از سر گرفته شود؛ همچنین اعلام کردند که وقتی برای بازدید بازرسان نظام‌مهندسی معدن و بازرسان معدن سازمان صمت استان برای تأیید ایمنی معدن در نظر گرفته شود.

اکبری در پایان عنوان کرد: اداره صمت شهرستان هم ۱۵ تیرماه مکاتبه‌ای با استان انجام داد و اعلام کردیم که مسئولان معدن آمادگی بازگشایی و استخراج دوباره را دارند و پیش‌بینی هم می‌کنیم با حضور بازرسان استان و تأیید فنی و ایمنی از ابتدای مردادماه معدن به مرحله استخراج برسد.

انتهای پیام/۴۰۰۴

خبرنگار: احسان بابائی

  • نویسنده : احسان بابائی