رئیس انجمن عکاسان ایران تأکید کرد: بسیاری از عکس‌های جنگ هنوز چاپ و دیده نشده‌اند و برای حفظ اسناد تاریخی کشور به یک حرکت و بودجه ملی نیاز است.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایسنا، مسعود زنده‌روح کرمانی، درباره‌ی لزوم راه‌اندازی یک موزه برای عکس‌های باقی‌مانده از هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: باید در زمینه‌ی راه‌اندازی موزه‌ای برای عکس‌های جنگ، پله‌پله پیش رفت. اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه‌ی نگهداری اسناد تاریخی است. اسنادی که عکس‌های دوران جنگ بخشی از آن‌ها محسوب می‌شود. نگاتیوهایی که در زمان جنگ برای عکاسی از آن‌ها استفاده شد، اکنون در وضعیت مطلوبی نیستند.

او ادامه داد: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس مدت‌هاست تلاش می‌کند تا نگاتیوهای دوران جنگ را جمع‌آوری و در شرایط مطلوبی نگهداری کند. ۳۰ سال از جنگ گذشته و شاید در آن دوره از فیلم‌های مناسب و استانداردی برای عکس‌ها استفاده نشده باشد. بنابراین اگر نگاتیوی نباشد، عکس و موزه‌ای هم در کار نخواهد بود.

زنده‌روح کرمانی به لزوم تأمین زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی موزه عکس جنگ اشاره کرد و گفت: ما در شهرهایی مانند کرمان، تهران و خرمشهر موزه‌ی جنگ داریم و در آن‌ها به مقوله‌های مختلف مربوط به جنگ پرداخته می‌شود و عکس‌های آن دوران نیز بخشی از موزه است. این‌که بتوانیم به سمت یک موزه‌ی تخصصی عکس جنگ برویم، خیلی خوب است؛ اما تحقق این امر، زیرساخت‌های مهمی را نیاز دارد. نگهداری درست نگاتیوها، نمایش درست آن‌ها و داشتن خروجی مناسب، بخشی از این زیرساخت‌هاست.

رئیس انجمن عکاسان ایران ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما این است که بسیاری از عکس‌های دوران جنگ چاپ و دیده نشده‌اند. به یک سرمایه‌گذاری قابل توجه نیاز داریم تا یک موزه‌ای داشته باشیم که نمایشگاه و گالری صرف نباشد. به محلی استاندارد، کار تحقیقاتی و برنامه‌هایی برای تبدیل نگاتیوهای قدیمی به عکس هم نیاز داریم. همچنین باید تحقیقات گسترده‌ای برای طبقه‌بندی موضوعی عکس‌های جنگ و شناسایی افراد داخل عکس‌ها انجام شود. بنابراین راه‌اندازی یک موزه عکس، کار یک انجمن یا بنیاد نیست، بلکه یک حرکت ملی و بودجه ملی می‌خواهد تا بخشی از حافظه‌ی تاریخی کشور جمع‌آوری و نگهداری شود.

این عکاس همچنین بیان کرد: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس سال‌هاست روی این موضوع کار می‌کند و باید محور و مرکز این حرکت باشد و سازمان‌ها و نهادهای دیگر یاریگر آن باشند. ما نیازمند گسترده‌تر شدن نیستیم، نیازمند یک تفکر درست برای اجرای این ایده هستیم.

زنده‌روح درباره‌ی نحوه‌ی جمع‌آوری نگاتیوهای عکاسان جنگ نیز اظهار کرد: بخشی از نگاتیوهای دوران جنگ در اختیار خود عکاسان است و بخشی دیگر در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نگهداری می‌شود. چند روز پیش یکی از عکاسان دوران جنگ از استان کرمان را دیدم که نگاتیو عکس‌هایش در حال از بین رفتن بود. برای جمع‌آوری این نگاتیوها باید اعتماد و اطمینان لازم در میان عکاسان به‌وجود آید و یک حرکت ملی کلید زده شود.

انتهای پیام/م