ماهواره و رواج خانواده‌‌های تک والدی در جوامع
ماهواره و رواج خانواده‌‌های تک والدی در جوامع
امروز امواج ماهواره بدون كنترل وارد خانه‌های ایرانیان شده و بسیاری از ارزش‌های ایرانی و اسلامی را حذف كرده و ناهنجاری‌های مد نظر غرب را درخانواده‌های ایرانی جایگزین می‌كند كه مدیران فرهنگی باید با راهكارهای اصولی دراین عرصه وارد عمل شوند.

به گزارش نسیم سرخس، در سریال‌های نامناسب شبکه‌های ماهواره‌ای سنت‌های اجتماعی و فرهنگی کشورها مورد تحقیر قرار می‌گیرند، نقش‌های خانه‌داری، همسری ومادری در این فیلم‌ها زیر سؤال رفته و بیشترین تأکید آنها نشان دادن ارزش کار زن دربیرون از خانه است.

 
عدم اعتماد زوجین به یکدیگر، آسیب‌ برخی از برنامه‌های ماهواره‌ای است، در فیلم‌های نامناسب ماهواره‌ای امیال جنسی در خارج از حریم خانواده ارضا شده و این ارضای عاطفی میان زن و شوهر از عرصه خصوصی به عرصه عمومی منتقل می‌شود؛ در حالی که اسلام این امیال را پشتوانه حفظ خانواده و وسیله استحکام آن می‌داند.

 
این فیلم‌ها تلاش می‌کنند تا خانواده‌های تک والدی را در جامعه رواج دهند و الگویی برای زنان و دختران در کشورهای جهان سوم و به ویژه کشورهای مسلمان ایجاد کنند همچنین با تغییر تصویر ذهنی زنان و مردان الگوهایی را که خود می‌خواهند برای آنها مطرح می‌کنند.

 
پوشش نامناسب زنان در این فیلم‌ها، سبک زندگی و نوع پوشش زنان ایرانی را تغییر می‌‌دهد و امروز بخش وسیعی از بدحجابی‌های کشور به دلیل تأثیرپذیری افرادبدحجاب از ماهواره است، تمام پوشش‌ها و آرایش‌های نامناسب از طریق ماهواره ساماندهی می‌شود.

 
امروز امواج ماهواره بدون کنترل وارد خانه‌های ایرانیان شده و بسیاری از ارزش‌های ایرانی و اسلامی را حذف کرده و ناهنجاری‌های مد نظر غرب را درخانواده‌های ایرانی جایگزین می‌کند که مدیران فرهنگی باید با راهکارهای اصولی دراین عرصه وارد عمل شوند.

 
درخصوص تأثیر ماهواره و اینترنت روی خانواده‌هایی که به این ابزار دسترسی دارند،‌ هشدار می‌دهند ‌استفاده از ماهواره می تواند باعث بروز آسیب‌های جدی در خانواده‌ها ‌شود.

 
اما به طور کلی، رواج بی‌بند و باری در خانواده‌ها از جمله عوارض استفاده نادرست ازماهواره است. مدگرایی و اعتقاد پیدا کردن به خرافه‌پرستی، رسومات و رفتارهای غیر‌اصولی و مشکل‌ساز، از دیگر مضرات استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی است.

 

استفاده از ماهواره بدون کنترل والدین بخصوص برای دختران جوان که در سن رشد هستند،موجب بروز مشکلات شخصیتی کردهوحریم‌های بین افراد خانواده را از بین می‌برد.

 

شبکه‌های ماهواره‌ای، زبان‌، فرهنگ و  بینش خانواده‌ها را در محاصره خود قرار داده اند:
بر اساس پژوهش‌های انجام شده، در حال حاضر حدود ۳۰ درصد ازخانواده‌های ایرانی از ماهواره استفاده می‌کنند و ۹۰ درصد از آنها فقط تماشاچی فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای هستند. در حال حاضر ۵‌/‌۴ میلیون گیرنده و دیش ماهواره‌های غیرمجاز در کشورمان فعال است.
برخی معتقدند میزان استفاده وضریب نفوذ این مهمان ناخوانده در نظام رسانه‌ای کشور بیش از آمارهای رسمی است، چون هنوز بسیاری از مردم از بیان این که در خانه خود دیش گیرنده شبکه‌های ماهواره‌ای دارند، خودداری می‌کنند.

 

مراقب بچه‌ها باشیم:
خانمی می‌گوید از صبح کودک ۳ساله‌اش را مقابل شبکه کارتون ماهواره می‌نشاند تا به کارهایش برسد، رنگ و لعاب کارتون‌ها آنقدر زیاد است که کودکش پلک نمی‌زند، اما یک‌روز که از آشپزخانه کودک راتماشا می‌کرد دید که سکوت و بی‌تحرکی فرزندش مشکوک است. وقتی از آشپزخانه بیرون آمدو صفحه تلویزیون را نگاه کرد برای چند لحظه خشکش زد. از انیمیشن، صحنه‌های مستهجن پخش می‌شد.

باید بدانیم که کودکان ۲۰ برابر بیش از بزرگسالان از تلویزیون اثرپذیری دارند، یعنی بیست برابر مادر، کودکش از آن اثر می‌پذیرد.

 

آسیب‌های ماهواره:

۱- افزایش جرایم:
توسط نمایش تصاویر خشونت بار وسهل و آسان نشان دادن کشتار و قتل و هر گونه جنایت با سلاح سرد و گرم ترس بیننده را فرو می‌ریزد و موجبات بالا رفتن آمار جرم و جنایت در جامعه را پدید می‌آورد.

۲- ترویج مد گرایی و ارائه مد های آرایشی و پوشش زننده:

امام صادق (علیه‌السلام)فرمودند :اوحی الله عزّ و جلالی النبی من الانبیاء قل للمؤمنین: لا تلبسوا لبس اعدائیو لا تطمعوا طعام اعدائی ولا تسلکوا مسالک اعدایی، فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی : خداوند بزرگ به پیامبری از پیامبرانش وحی نمود که به مؤمنین بگو: لباس دشمنان مرا نپوشید، غذای آنان را نخورید و از راه آنان نروید (آنان را الگوی خود قرار ندهید) که در این صورت از دشمنان من محسوب می‌شوید، همان طور که آنان دشمنان من هستند. (علل شرایع ج ۲ ص ۳۴۸)

۳-  از بین رفتن قبح روابط غیر اخلاقی در بین مردم:
قال الله تبارک وتعالی : ان الذین یحبّون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم : برای کسانی که دوست دارند در باره مؤمنان تهمت زنا شایع شود ، در دنیاو آخرت عذابی دردآور مهیاست خدا می داند و شما نمی دانید . (نور آیه ۱۹)

۴- پایین آمدن سطح رضایتمندی همسران:

مرد و یا زنی که همواره صحنه های مستهجن به واسطه فیلم‌های ماهواره برای او عادی شده باشد دیگر به واسطه همسر راضی نمی‌گردد. و این اولین قدم فساد زن و مرد در خانواده می‌باشد.
حضرت علی (علیه‌السلام) فرمود: هرگاه از زنی خوشتان آمد نزد همسر خود بروید (وبا او رابطه زناشویی برقرار کنید). زیرا همسر شما هم مثل اوست و برای شیطان در قلب خود راهی قرار ندهید، تا اینکه آن زن از خاطر شما برود.

۵- بلوغ زودرس:
اگر نوجوان یا جوانی صحنه‌هایی رادر ماهواره می بیند،که نباید ببیند اگر شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته باشد، خواهد کوشید عطش کاذب خود را از راههای دیگر فرو نشاند. این‌جاست که مشکلات اخلاقی دیگری مانند روابط نادرست و… پدید می‌آید.

۶- رفتار نامطلوب کودکان و نوجوانان:
کودکان ونوجوانان وقت زیادی برای تماشای برنامه های تلویزیونی و ماهواره‌ای که تا پاسی از شب ادامه می یابد،هزینه می کنند لذاصبح‌ها با تاخیر به کلاس درس می روندو خواب آلود هستند؛ در نتیجه، بیش‌تر این افراد، رفتارنامطلوبی در مدرسه دارند.

 
راهکارهای اصلاحی:
الف: رسالت اصلی مسئولان فرهنگی:
ایمن‌سازی افراد، بویژه جوانان و نوجوانان در برابر هجوم بیگانگان و افزایش قدرت مقاومت آنان.
ایمن سازی نیز تنها با برنامه ریزی همآهنگ و درازمدت، برای فرهنگسازی دینی، گسترش شناخت معارف الهی و تنومند ساختن باورهای اصیل مذهبی در جامعه، میسر است که می‌تواند با گذشت زمان افرادجامعه را به خودآگاهی و خودباوری برساند.
وهم چنین، نوجوانان باید به گونه ‌ای تربیت شوند که آگاهانه و با اختیار کامل، از آلودگی و گناه بپرهیزند.
ب: خوداری نمودن ازبرخوردهای فیزیکی و محدودیت آفرینی در استفاده از ماهواره و اینترنت و…..
جمع آوری خانه به خانه بشقاب ماهواره هاراه چاره این مشکل نیست. در حال حاضرراه‌های دیگری جایگزین ماهواره شده است و نمی‌توان با این روش‌های فیزیکی درمقابل این هجوم ایستاد.اگرمحدودیت آفرینی در استفاده از برنامه‌های ماهواره، بدون جایگزین کردن برنامه‌های سازنده و مورد علاقه جوانان باشد، به نتیجه نخواهد رسید و جوانان به انحراف‌ها و مشکلات دیگری دچار خواهند شد. بنابراین، با انتخاب برنامه‌های مناسب یا جایگزین کردن فعالیت‌های دیگر به جای تماشای برنامه های ویرانگر ماهواره‌ای، می‌توان از پیآمدهای منفی آن‌ها پیش‌گیری کرد.

ج: تلاش برای رشد فرهنگ اسلامی در جامعه: (در این راه، از روش‌های زیر می‌توان بهره گرفت.

۱- عمل به ارزش‌های مکتبی و ملّی از جانب مسئولان نظام:
ما مراکز تصمیم گیرنده داریم؛ کمیسیون های مجلس، صدا سیما، وزارت ارشاد، مطبوعات اسلامی، حوزه های علمیه، این همه مؤسسه های فکری و فرهنگی، و…… واقعاً برای حل چنین مشکلاتی باید راه کار بدهند که چگونه می توانیم هم گام با دنیا پیش برویم.واز مزایای آن بهره مند شویم واز آفات آن در امان بمانیم؟امّاچرا به مسائل اخلاقی، اهمیت داده نمیشود.در سالهای اخیربا اطلاع رسانی چقدر بهداشت رافعال کردیم !مثلا برای بیماری وبا،دادوبیدادآقا، راه جلوگیری آن این است، راه مقابله با آن، این. تلویزیون این کار را بکند؛ رادیو آن کار را. باغ های سبزی را زیر و رو کنید؛وبا، در پیش است. ما درباره مشکلات فرهنگی مان که این قدر فریاد می زنیم از غذای فاسد بدتر است، واقعاً چند کمیسیون و کمیته علمی و فکری و تخصصی گذاشته ایم؟

۲-  برداشتن محدودیت‌های غیرضروری در زمینه‌های گوناگون، تا آن‌جا که به رواج ضد ارزشها نیانجامد.

۳- تهیه فیلم‌هایی با موضوع‌های متناسب با تعلیم و تربیت اسلام.

۴- ارایه برنامه‌های مناسب از تلویزیون.

۵- تهیه نوارهای ویدیویی مجاز و…

۶- تقویت باورهای دینی در میان افراد جامعه به ویژه زنان و دختران.

یکی از وظایف مبلّغان که مرزداران اندیشه های دینی و فرهنگی جامعه هستند، بیدارگری نسل های امروز و فرداهاست زیرا در کلام و قلم و هنر این عزیزان سعادت موج می زند، واینان با تبلیغات دینی نقش عظیمی بر عهده دارند.

می دانیم اسلام، کامل ترین شریعت آسمانی، با تبلیغ متولد شد و بقاء و جاودانگی آن نیز در سایه سار تبلیغ مبلغان و هدایت گران مذهبی به وجود خواهد آمد از این رو آشنایی مبلّغان فرهیخته و وارسته ی عرصه ی دین باوری با شیوه های گوناگون تبلیغی در سراسرایران امری ضروری است.

آگاهی از ابزارهای تبلیغ و جدید ترین شیوه ها و روش ها به مبلّغان این امکان را خواهد داد که افزون بر هدایت جامعه ی اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینی، از ورود افکار و اندیشه هایی که بر مبنای دین گریزی و یا دین ستیزی است ممانعت به عمل آورند.

در جامعه ی کنونی بشری به علت گسترش ارتباطات و سهولت دست یابی به اندیشه های به ظاهر منطقی غرب و پیشرفت سریع تکنولوژی در جوامع گوناگون و در نتیجه مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتن کشورهای جهان سوم و در حال توسعه؛ تبلیغ های دینی نیز باید تحوّلی ژرف یافته و در شیوه ها و ابزارهای تبلیغی تجدید نظر گردد. ماهواره ها چشم های ناپاک قرن بیستم هستند که به عنوان خطری نابود کننده، فرهنگ و مبانی دینی ما را مورد حمله قرار داده اند و تبلیغات ما باید علاوه بر تعلیم مفاهیم و تعالیم مذهبی و دینی در پی خنثی کردن آثار شوم این پدیده ی فرهنگ برانداز باشند.

۷- تحکیم پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده:
آشنایی کودک با آداب و ارزش ها و قواعد زندگی اجتماعی از طرق مختلفی صورت می گیرد که بهترین و اولین کانون نهادینه کردن این امر خانواده است.در خانواده مادران به عنوان محور کانون خانواده، نقش مؤثرتری در تفهیم این ارزش ها و قواعد برای کودکان وجوانان دارند. حضرت امام (ره) فرموده اند: مربی انسان ها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش، انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش، کشور را آباد می کند و هم چنین می فرمایند: مادران مسئول اعمال فرزندان خود هستند و اگر یک بچه را خوب تربیت کنند، ممکن است سعادت یک ملت را همان بچه تأمین کند(در جای دیگری سهم بزرگی از آینده ملت ها و سعادت و هلاکت جوامع را در گرو کیفیت ایفای نقش تربیتی مادران بیان می فرمودند. ایشان زن را یکتا موجود تربیت کننده انسان هایی که سبب برکت برای جامعه ها می شوند، می دانستند.پس مادران باید بیشتر با فرزندان ارتباط دوستانه ومنطقی داشته باشند.وفرزندان خود را رها ننمایند.

۸- حرکت آگاهانه و صحیح مدیران فرهنگی جامعه برای کاهش اثرات منفی برنامه‌های ماهواره:
مدیران فرهنگی باید بدانند که شبکه ها به طور جدی بر این جنبه تمرکز کرده اند که ضروریات دین اسلام را مورد هجمه قرار دهند. تبلیغ مسیحیت جدی است. تبلیغ افکار الحادی و مسایلی چون شیطان پرستی جدی است. هدف دشمن، هجمه به انقلاب و ارزش های انقلاب است؛ در نتیجه، در سه بعد اخلاقی، اعتقادی و سیاسی، ما مورد هجوم گسترده دشمنان هستیم. باید ابزار و روش های مقابله موثر و مفید امروزی را شناسایی کنند. ما منکر فایده برخی شبکه ها نیستیم؛ اما دفع ضرری که ضروری است، مهم تر است، یا استفاده مفیدی که ضروری هم نیست؟ شما قضاوت کنید!

۹- حرکت مقابله‌ای صدا و سیما برای ساختن و بازنمایی مجدد ارزش‌های جامعه وصیانت از حریم خانواده به منظور مقابله با اثرات منفی فیلم‌های نامناسب ماهواره‌ای:

صدا وسیما بایددر ساخت فیلم ها مدیریت کند تا از آموزه های دینی وفرهنگی استفاده شود واز سوق دادن محتوای فیلم ها به دوستی های قبل از ازدواج دختر ها وپسرها وانواع واقسام دزدیها وجنایات وآرایش ومدهای بی رویه وخانه های آن چنانی و…. پرهیز گردد.

۱۰- آگاهی دادن مردم به آسیب‌های ماهواره و اهداف آن:
باید شیوه های مبارزه بااهداف غرب و امریکا را به مردم آموزش بدهیم و باید مردم را آگاه کنیم؛اولین شیوه مبارزه آگاهی دادن به مردم است. بگوییم خواهر برادر! اگر امریکا می آید انواع مفاهیم به ظاهر قشنگ مثل آزادی و دموکراسی را واردمی کند، دلش برای آزادی و دموکراسی ما نسوخته است. اگر آن جوان این را بداند، اگر آن شناخت رابدهیم،واگربه جوان تفهیم کنیم،که دارند انسانیت را از تو می گیرند، دارند تبدیلت می کنند به یک حیوان انسان نما؛ جوان به صورت خودکار تصمیم صحیح را اتخاذ می کند. با توهین و دعوا نمی شود به مردم فهماند؛ کرامت انسان ها باید حفظ شود.

۱۱- فرهنگ سازی:
ما باید تولید نرم افزار کنیم، تولید هنر کنیم؛ یعنی اگر تکی است ، پاتک داشته باشیم؛ یعنی ما هم بیاییم انواع شیوه های دشمن را استفاده کنیم. اگر شبکه های ماهواره ای است، ما هم بیاییم ماهواره بفرستیم. ، اگر اینترنت وجود دارد، سایت های خوب را راه اندازی کنیم.

۱۲- شناخت اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی:
‌شناختن اهداف مهاجمان فرهنگی که تلاش می کنند:‌با دنیا گرایی، رفاه‌ طلبی و مصرف گرایی،و آزادی بی‌قید وبندوهمچنین با گسترش فساد و فحشا از طریق تلویزیون، ماهواره و مجلات و نظایر آن عملا” اخلاق را از جوامع بزداینداگر نتوانیم نیازهای فکری و فرهنگی‌افراد جامعه به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده و تشنه حقیقت و انسانیت را پاسخ دهیم، میدان برای هجوم فکری و‌تبلیغی غرب باز می‌شودومی توانند اهداف پلید خودرا به کرسی بنشانند.

۱۳- تقویت بینش دینى و سیاسى:
اعتقاد به خداوند وپیامبران وقیامت نوعی تعهد در انسان بوجود می آورد ومصونیت انسان را در برابر یورش فرهنگی دشمن محافظت می نماید وسود جویان غرب را از کژروی وناهنجاریها ناکام وناامید می سازد چنین ایمانی جامعه را به جهت گیری صحیح رفتاری سوق می دهد قران کریم هم در این باره می فرماید:……..یهدیهم ربهم بایمانهم……. (پروردگارشان به سبب ایمانشان هدایتشان می کند.

۱۴- دقت در برنامه هاىآموزش و پرورش کودکان ، نوجوانان و جوانان:

کودکان با دلهاى پاک و اندیشه هاى شفاف براىپذیرش پیامهاى آموزشى و پرورشى از آمادگى ویژه اى برخوردارند. به گونه اى که آثارپیامدهاى دریافت شده در روزگار خردسالى تا پایان زندگى در رفتار و کردار آنان باقی مى ماند. با توجه بدین حقیقت بزرگ دست اندرکاران مسائل فرهنگى باید از فرصت طلایىخردسالى سود برند و به یارى هنر، ورزش و انواع سرگرمیها ارزشهاى والاى اسلامى را درژرفاى وجود فرزندان اسلام جاى دهند.
البته روزگار نوجوانى و جوانى نیز ویژگیهاىخود را داراست و دولت اسلامى باید به برنامه هاى مناسب و استفاده از کارشناسان مؤمن ، این دو قشر را از کژ روى باز دارند و به سوى نیکبختى و سعادت هدایت کنند.
نکته اى که در این نوشتار باید یاد آورى شود آن است که چنانچه براندیشمندان پوشیده نیست همه باورها را بر دوش دست اندرکاران و دولتمردان نهادن وتنها دیگران را مسئول شناختن ، شیوه خردمندان نیست . زیرا بى تردید همه در برابرآفریدگار مسئولند و باید هر کس به فرا خور حال خویش با سازماندهى واحد پرورشى ویژه و به کار گیرى شیوه هاى گیرا، کودکان، نوجوانان و جوانان را چون گوهرى گرانبها زیرنظر بگیرد و از دستبرد دزدان چراغ به دست غرب حفظ کند.

۱۵- زدودن فقر اقتصادى:
تنگدستى را شاید بتوان ازپلیدترین پدیده هاى جامعه به شمار آورد. حقیقت ناگوارى که پیشوایان دین آن را به کفر نزدیک دانسته اندو دانشمندان از آن به عاملى براى آغاز انحراف وبزهکارى یاد کرده اند.
بى تردید بسیارىاز ناهنجاریهاى اجتماعى چون سرقت ، ولگردى ، گدایى ، خود فروشى و… به علت تنگدستی و بى چیزى به وجود مى آید. نگاهى گذرا به بزهکاران و ساکنان ندامتگاهها، ما را بدین حقیقت دردآور رهنمون مى شود که شمار بسیارى از آنان در اثر تهیدستى ، پاى در اینراه شوم و بدفرجام نهاده اند. پدیده فقر در هر جامعه اى که چهره کریه خود را به نمایش بگذارد، مانند سیلى بنیان کن زیر بناى تمامى ارزشهاى انسانى را از بن ویران مى کند و کاخهاى کرامت و شرافت آدمى را در بیغوله هاى ننگ و بدنامى تبدیل مى کند ودر برابر پدیده هاى اجتماعى خطرناکى همچون رشوه دهى و رشوه گیرى فریب و روباه صفتی و دزدى، حرص و طمع ، دست اندازى به اموال دیگران ، کم فروشى و… ارزشهاى فرهنگی جامعه را در کام شعله هاى سرکش خود خواهد سوزاند.
16- احیاى عزت نفس:
از جمله راههاى مبارزه با تهاجم فرهنگى ، احیاى روحیه عزت نفس در بین اقشار مختلف جامعه مى باشد. بنابراین لازم است با تقویت این روحیه و زدودن احساس خود کم بینى مردم جامعه اسلامى را از تقلید کورکورانه از روشهاى زندگى بیگانگان بازداشت امام صادق (ع) می فرمایند:
خداوند به پیامبرى از پیامبرانش وحى فرموده که به مؤ منان بگو:
«لا تلبسوا لباس اعدائى ، و لاتطعموا مطاعم اعدائى ، و لا تسلکوا مسالک اعدائى ، فتکونوا اعدائى کما هم اعدائى»
لباس دشمنان مرا نپوشید و غذاى دشمنان مرانخورید و به شیوه دشمنان من رفتار نکنید که شما نیز همانند آنان جزو دشمنان من خواهید شد!
بنابراین لازم است روحیه عزت نفس و ترویج و تقویت شود تا زمینه پذیرشبرنامه هاى فرهنگى دشمن از بین برود.

۱۷- مبارزه با روحیه تجمل گرایى:
امروزه اثر مستقیم روحیه تجمل گرایى بر واردات کالاهاى مصرفى لوکس وپیروى از مدهاى گوناگونى که حجم انبوهى از فرهنگ و ارزشهاى غربى را یدک مى کشند، برکسى پوشیده نیست نگاهى به زندگى روزانه مرفهین بى درد نشانگر این واقعیت است که پیروى از مد، حتى در شیوه خوراک آنان نیز دگرگونى پدید آورده است . البته زیان روحیه رفاه جویى و تجمل گرایى تنها در تغییر شیوه پوشش ، خوراک و رفتارهاى اجتماعی و شخصى آشکار نمى شود بلکه در بالا رفتن میزان بزهکاریها و زیر پا نهادن اصول اخلاقى نیز اثرى شگرف دارد. افزایش خواسته هاى افراد که در سایه چنین روحیه اى پدیدمى آید انگیزه اى نیرومند براى سرقت ، کلاهبردارى ، رشوه و… به شمار مى آیند.
از این رو، در مبارزه فرهنگى ، زدودن روحیه تجمل گرایى از دلهاى مردم باید به گونه اى جدى مورد توجه قرار گیرد. و اثرات منفی آن براى جامعه تبیین شود تا جامعه با نگرشى آگاهانه به مسائل بیندیشند و از روىآوردن و تسلیم بى چون و چرا در برابر امواج ویرانگر این شبیخون مخرب در امان باشند.

۱۸- اشباع نیازهاى طبیعى انسان از راههاى مشروع:
انسان مجموعه اى در هم پیچیده از غرایز گوناگون است . غرایزى که پیوسته او را به جنبش درکوچه هاى پر پیچ و خم زندگى فرا مى خواند. این خواستها به گونه اى نیرومندند که می توانند انسان را در پى خویش به بیغوله هاى تاریک وظلمانی وناشناخته بکشانند باتوجه بدین حقیقت برآورده نشدن این غرایز در حد معقول و یا زیاده روى در کامروایی غریزى مى تواند خطر ساز باشد. رها ساختن نامعقول مردم در بهره گیرى هر چه بیشتر وبه هر شکل ممکن از این نیروهاى مقدس ، آنان را از تلاش در سازندگى خویش و جامعه بازمى دارد و جلوگیرى از ارضاى غرایز در حد مشروع ، یا ناتوانى در برآوردن نیازهاىطبیعى نیز زمینه را براى روى آوردن همه جانبه به سوى برنامه هاى مخرب دشمن فراهم میآورد.

۱۹- پیشگیرى از نفوذعوامل فرهنگى دشمن:
مطبوعات و مجله هاى گمراه کننده ، فیلمهاىمبتذل و… نمونه هایى از عوامل فرهنگى دشمن به شمار مى آیند.
نگاهبانى ازارزشهاى الهى ، بینشى ژرف می طلبد مطبوعات را بایدواداشت تا در چارچوب قانون فعالیت کنند و هرگز فرصت سمپاشى را به غربزدگان خودباخته ندهند.
امام امت (ره ) در این باره مى فرمایند:
اکنون وصیت من … آن است که نگذارند این دستگاههاى خبرى و مطبوعات و مجله ها، از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادى به شکل غربى آن که موجب تباهى جوانان و دختران وپسران مى شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است.

۲۰- استفاده از همه ابزارهاى ممکن براى دفاع فرهنگى:

اگر دشمن براى شکست ما به هروسیله ممکن چنگ مى زند، ما نیز باید به حکم دستور قرآنىواعدّوا لهم ما استطعتم من قوّهاز هر وسیله مشروع سلاحى بسازیم و ازفرهنگ اسلامى خویش پاسدارى کنیم . در این راه باید یک سری ازامکانات فرهنگی و هنرى وورزشى توسعه یابد؛ تا جوانان به تفریحات سالم روى آورند. رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینى (ره ) در این باره مى فرمایند: در رژیم سابق تمام چیزها، خصوصا فرهنگ و هنر محتوایش عوض شده بود. یعنى کسى که نام سینما را مى شنید، خیال مى کرد که آنجا باید مرکز فساد و سوء اخلاق و مرکز مخالفت با همه چیز باشد. و یا کلمه تئاتر درذهن انسان چیز مبتذلى بود که از آن بهره فساد برده شود؛ هکذا همه چیز دیگر. و عمده این است که ما ذهن این جوانها و حتى پیرها و روشنفکرها نماها را آماده کنیم که ماخودمان آدم هستیم و این طور نیست که در همه چیز دستمان را پیش دیگران دراز کنیم … بنابراین مدتها باید زحمت بکشیم و باور کنیم که خودمان داراى یک فرهنگ بزرگ انسانی با ارزشهاى اسلامى هستیم . و اگر امروز کمبود نیروى انسانى هست ، به خاطر همین است که افکار به آن طرز تفکر عادت کرده است ؛ لذا ساختن تئاترى که مطابق با اخلاق انسانى – اسلامى باشد، زحمت دارد. و سینما هم اگر بخواهد چنین باشد، نیازمند به صرف مدتها وقت است و هرگز در متن سینما و تئاتر نوشته نشده است که باید مرکز فسادباشند.

۲۱- تدوین معیارهاى نوین ارزیابى آثار فرهنگى:
بى تردید هدایت کوششهاى جامعه درمسیر فرهنگ الهى ، تلاشى همه جانبه و دیر پا مى طلبد. دست اندرکاران امور فرهنگی براى دستیابى بدین هدف ، باید از یک سو به تدوین معیارهاى نوین ارزیابى آثار فرهنگى – هنرى بپردازند. زیرا هرگز معیارهاى دشمن با معیارهاى برآمده از فرهنگ ما یکسان نیست . و از سوى دیگر، باید از نیروى جوانان مؤ من در پاسدارى از ارزشهاى الهى سودبرد، و از منزوى ساختن آنان تنها به دلیل تازه کار بودن و دست نیافتن به تشویقها و جوایز غربیان بر حذر بود. رهبر بیدار انقلاب اسلامى ، حضرت آیه الله خامنه اى در این باره مى فرمایند:
میدان بدهید به همه و هر کس که مى خواهد براى این ملت کار کند. ما مى گوییم اجازه منزوى شدن عناصرخودى را ندهید… من مى گویم اگر مى خواهید هنر این کشور رشد و اعتلا پیدا کند، به هنرمند جوان مؤ من تکیه بکنید. او مى تواند از اسلام و انقلاب و کشور دفاع کند.

۲۲- گسترش امر به معروف و نهى از منکر:

پیشگیرى از سقوط سنگرهاى فرهنگى در برابر یورش دشمنان ، علاوه برموارد یاد شده ، بیدارى فراگیر امت اسلامى را مى طلبد. پروردگار بزرگ در قرآن کریم مى فرماید:
«و لتکن منکم امّه یدعون الى الخیر و یاءمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون»
بى تردید اگر همه مردم به این اصل مهم پایبندباشند و هر کس در محدوده زندگى خویش زشتکاران را از زشتى باز دارد و به کردار نیکفرمان دهد، دشمن هرگز روزنه اى براى نفوذ نخواهد یافت.

 
رهبر همیشه بیدار انقلاب اسلامى امام خامنه اى (حفظه الله)  به اهمیت این حقیقت اشاره کرده و مى فرمایند:
مساله امر به معروف، تکلیف همیشگى مسلمان هاست. جامعه اسلامى به امر به معروف و نهى از منکرزنده می ماند. قوام حکومت اسلامى به امر به معروف و نهى از منکر… منکرات هم اخلاقى، هم سیاسى و هم اقتصادى است؛ همه جا هم جاى نهى از منکر است ؛یک دانشجو هم مى تواند در محیط درس و علم ، نهى از منکر کند. یک کارمند شریف هم در محیط کار خود مى تواند نهى از منکر کند؛ یک کاسب مؤ من هم در محیط کار خود مى تواند نهى از منکر کند.

گزارش: احمد معینی – نسیم سرخس

انتهای قسمت هفتم…