رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگو با «نسیم»: ۱۰۰ پیکر از شهدای ایرانی امروز به سردخانه جده برای تسریع کارها منتقل شد.

به گزارش نسیم سرخس؛ سعید اوحدی در گفتگو با «نسیم»، گفت: خوشبختانه روال کاری مان در عربستان مسیر تقریبا منطقی ای را پیدا کرده است و دیگر مانند گذشته هر روز با یک مانع جدید روبه رو نیستیم و هیئتی که به ریاست دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت به مکه آمدند واقعا راهگشا بوده است.

وی ادامه داد: طبق جلسات متعددی که با مقامات سعودی داشتیم بر ۳ محور به توافق رسیدیم که اولین آن این است که هیچ جنازه ای از شهدای ایرانی در عربستان دفن نخواهد شد مگر اینکه خانواده آن رضایت دهند؛ دومین محور ما درباره فرآیند انتقال اجساد به داخل کشور بود که باید این فرآیند برای کشته شدگانی که شناسایی شده اند سرعت بیشتری پیدا کند.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: محور سوم ما این بود که آن دسته از پیکرهایی که ایرانی بودن آنها محرز شده ولی هنوز هویت شان نامعلوم است را به کشور منتقل کرده و فرآیند تعیین هویت آنها در داخل ایران انجام شود.

اوحدی افزود: باتوجه به اینکه طی روز گذشته و امروز خیل عظیمی از زائران کشورهای دیگر جلوی سردخانه مکه تجمع کرده و خواهان دریافت اطلاعاتی از عزیزانشان هستند؛ کار شناسایی در سردخانه مکه عملا مختل شد و طبق توافق امروزمان با مقامات سعودی مقرر شد تا پیکر شهدایی که پیش بینی می شود آنها ایرانی باشند و یا ایرانی بودن آنها محرز شده است، به سردخانه جده منتقل شوند تا ما کارهای شناسایی را آنجا انجام دهیم.

وی تصریح کرد: امروز ۱۰۰ پیکر را به سردخانه جده منتقل کردند و ۳ تیم شناسایی ما در این سردخانه مستقر هستند تا فرآیند شناسایی این پیکرها را انجام دهیم. بعضی از این شهدا هویت شان مشخص است که مثلا یا عکسی دارند و یا از روی کارت و چهره هاشان تشخیص می دهیم و آن دسته از پیکرهایی که تنها ایرانی بودن شان محرز خواهد شد نیز به ایران منتقل می شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه البته ۴۰ پیکر دیگر نیز ایرانی بودن شان به اثبات رسیده است، گفت: در حقیقت امروز ما ۱۴۰ پیکر از شهدای ایرانی را داریم که عمده آنها نیز در سردخانه جده هستند؛ البته در حال انجام کارهای قانونی را برای انتقال آنها به کشور هستیم. متاسفانه فرآیند انتقال اجساد به کشور فرآیند پیچیده و زمان بر است و باید از ۷ ارگان عربستان برای انتقال اجساد مجوز گرفت که طبق توافق مان قرار شد برای انتقال اجساد شهدای ایرانی به کشور که تغییر جدی در فرآیند انتقال اجساد انجام دهند و تنها به پاسپورت و یک گواهی از پلیس عربستان برای انتقال اجساد ایرانی بسنده کنند و اگر این مهم محقق شود، یعنی زمان تشریفات قانونی ما که معمولا برای انتقال هر ۲۰ جسد یک روز زمان می برد، بسیار کم خواهد شد.

اوحدی بیان داشت: به محض اینکه کارهای تشریفاتی انتقال ۱۴۰ پیکر انجام شود، اسامی آنها به سرعت در پایگاه سازمان حج وزیارت منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا به امروز قول داده ایم درباره فاجعه منا شفاف باشیم، افزود: ما تنها کشوی هستیم که طی یک و روز اول این فاجعه از ارگان های مان آمار رسمی گرفتیم و آن را به سرعت منتشر کردیم و بعد از این نیز شفاف ما در اطلاع رسانی وجود خواهد داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان هنوز اجساد فاجعه منا را به سردخانه مکه منتقل می کند و قطعا آمار کشته شدگان این فاجعه بیش از ۴ هزار و ۱۷۳نفری است که عربستان اعلام کرده است و به محض ورود اجساد جدید به سردخانه مکه کار شناسایی آنها را انجام می دهیم.

اوحدی تصریح کرد:  پیکر امروز به کشور شدند و ۱۴۰ پیکر دیگر نیز شناسایی شده اند و خوشبختانه بیش از ۹۲ تا ۹۳ درصد از شهدای ایرانی کارت شناسایی شان بر گردن هایشان است و حتی اگر به دلیل طولانی شدن زمان فاجعه چهره شهدا قابل شناسایی نباشد، از روی کارت های شناسایی شان می توانیم به راحتی به ایرانی بودن آنها پی ببریم و پیش بینی ما این است که بتوانیم بقیه اجساد را نیز خیلی سریع شناسایی کنیم.

وی گفت: برخی از شهدا نیز کارت شناسایی ندارند که قطعا شناسایی آنها کار را سیخت می کند ولی با مقامات سعودی توافق کردیم که در صورت محرز شدن ایرانی بودن اجساد آنها را به سرعت به کشور منتقل کنیم.

رئیس سازمان حج  و زیارت خاطر نشان کرد: قطعا ۱۴۰ پیکری که امروز شناسایی شدند به سرعت و طی چند روز آینده وارد کشور خواهد شد.

انتهای پیام/