بزرگترین شرکتها و بانکهای سوئد از جمله شرکت مخابراتی اریکسون و شرکت کامیون و اتوبوس سازی اسکانیا در صورت برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، خواهان سرمایه گذاری در ایران هستند.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هانس آکه دانیلسون، سخنگوی اسکانیا در مصاحبه تلفنی با بلومبرگ اظهار کرد: ما آماده سرمایه گذاری در ایران هستیم و اگر تحریمها برداشته شوند، ایران می‌تواند بازار مهمی برای اسکانیا شود.

 کارین هالستان، سخنگوی اریکسون هم در ایمیلی به بلومبرگ اعلام کرد این شرکت به مدت بیش از ۱۰۰ سال مشتریانی در ایران داشته است و در پی توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهان، تحولات را تحت نظر داشته و قصد دارد به بررسی فرصتهای جدید در این کشور بپردازد.

از زمان امضای توافق هسته ای ماه ژوییه که زمینه را برای برداشته شدن تحریمهای بین المللی علیه ایران فراهم کرده است، حداقل ۱۰ هیات تجاری اروپایی از فرانسه، آلمان، ایتالیا و کشورهای دیگر این منطقه به تهران سفر کرده اند.

به گفته ییلوا برگ، مدیرعامل گروه لابی “بیزنس سوئدن”، شرکتهای چندملیتی سوئدی فرصتهایی را در بخش بهداشت و درمان، حمل و نقل، زیرساخت، فناوری و انرژی می‌بینند.

وی که در یک کنفرانس سرمایه گذاری در دوبی حضور داشت، خاطرنشان کرد پیش از اینکه تحریمها وضع شوند، ایران سالهای بسیاری بازار صادرات بزرگی برای سوئد بود و همه شرکتهای چندملیتی بزرگ در سوئد علاقمند هستند هر چه زودتر فعالیت در این کشور را آغاز کنند.

نمایندگان این شرکتها سرگرم برنامه ریزی برای سفر به ایران در ماه دسامبر هستند تا به ارزیابی چشم اندازهای موجود بپردازند.

حدود ۲۰۰ سرمایه گذار سوئدی هفته گذشته در کنفرانسی در دوبی شرکت کردند تا به بررسی فرصتهای کنونی در کشورهای منطقه از جمله ایران بپردازند.

به گفته سخنگوی اسکانیا، پنج یا شش سال قبل ایران یکی از پنج بازار بزرگ اسکانیا برای اتوبوس بود و در حال حاضر هم تقاضای بالایی دارد اما اگر تحریمها برداشته شوند احتمالا اندکی زمان خواهد برد تا این تقاضا احیا شود.

پیتر تیلر، سفیر سوئد در تهران هم در این باره گفت: شماری از نماینده‌های شرکت‌های سوئدی از جمله سرمایه گذاران ایرانی مقیم این کشور به تهران سفر کرده اند و تیلر هم میان شرکتهای سوئدی با همتایان ایرانی‌شان ارتباط فراهم می‌کند و فضای سیاسی و اقتصادی را توضیح می‌دهد.

طبق اعلام “بیزنس سوئدن”، صادرات سوئد به ایران در سال ۲۰۰۵ به ۷.۹ میلیارد کرون (۹۵۱ میلیون دلار) بالغ شد اما در سال ۲۰۱۲ پس از تشدید تحریمها، ۸۳ درصد کاهش یافت.

به گفته دانیل لورنزون، نایب رییس و مدیر مشتری روابط بانکی در “بانک سوئد”، صادرات سوئد به ایران در صورت برداشته شدن تحریمها می‌تواند هفت برابر افزایش پیدا کند.

وی در ادامه افزود: ما می‌توانیم به جای استفاده از واسطه ای مانند دوبی، به تجارت مستقیم با ایران بپردازیم

این در حالی است که به تازگی شرکت‌های ولوو و اسکانیا به ایرانی‌ها پیشنهادات تازه‌ای را ارائه کرده‌اند

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به جزئیات نشست خود با هیأت سوئدی گفت: سوئدی‌ها پیشنهاداتی درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران و همکاری در حوزه ایمنی جاده‌ها مطرح و از مشارکت در اجرای پروژه‌های قطار سریع‌السیر و برقی‌سازی خطوط آهن ایران استقبال کردند.

اصغر فخریه کاشان درباره نشست خود با هیأت ۶ نفره سوئدی گفت: این اعضای هیأت به سرپرستی اسکار اشترن اشتروم قائم مقام وزیر شرکت‌ها و نوآوری سوئد به ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی آمدند تا پیشنهادهای همکاری خود را مطرح کنند و از دیدگاه‌های طرف ایرانی اطلاع یابند.

وی افزود: نمایندگان شرکت‌های ولوو و اسکانیا نیز در جمع اعضای هیأت سوئدی بودند و صحبت‌هایی درباره همکاری در زمینه جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران انجام دادند، آنها آمادگی خود را برای تولید کامیون و اتوبوس در ایران اعلام کردند، البته ملاحظاتی هم داشتند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل اظهار کرد: ملاحظه نخست دو شرکت خودروساز سوئدی آن بود که این کار حتما با همکاری یک شرکت ایرانی انجام شود که به آنها گفتیم “این کار الزامی است و اتوبوس‌ها و کامیون‌های تولیدی باید در ایران ساخته شوند“.

وی ادامه داد: ملاحظه دیگر نمایندگان شرکت‌های ولوو و اسکانیا درباره سوختی مصرفی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در ایران بود و اینکه شاید سوخت مصرفی دارای استاندارد یورو۴ نباشد که من در پاسخ توضیح دادم “خیر این‌طور نیست سوخت مصرفی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای در ایران استاندارد یورو۴ دارد”. البته به نمایندگان این دو شرکت سوئدی یادآوری شد که مسئول نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

رئیس شورای هماهنگی و سیاست‌گذاری تامین مالی خارجی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: هم اکنون شرکت‌های ولوو و اسکانیا با شرکت‌های خودروساز ایرانی برای ساخت اتوبوس و کامیون در حال مذاکره هستند.

وی افزود: درباره کمک به اجرای پروژه‌های ریلی همچون احداث قطار سریع‌السیر٬ برقی‌سازی خطوط آهن و تأمین تجهیزات برقی به ویژه علائم و ارتباطات حوزه ریلی به هیأت سوئدی پیشنهاداتی ارائه شد٬ آنها نیز استقبال کردند و قرار شد که این همکاری انجام شود.

فخریه کاشان اظهار کرد:‌ یک موضوع دیگری که هیأت سوئدی درباره آن صحبت کرد موضوع ایمنی حمل و نقل جاده‌ای در این کشور بود٬ اعلام شد تعداد تلفات سوانح رانندگی در جاده‌های سوئد نسبت به ۱۵ سال پیش به یک پنجم رسیده است و سالانه حدود ۲۶۰ در کل جاده‌های سوئد بر اثر سوانح رانندگی فوت می‌کنند که با توجه به رقم زیادی که تلفات سوانح رانندگی در ایران دارد قرار شد طرف سوئدی پیشنهاد خود را درباره ایمنی جاده‌ها به وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران ارائه کنند تا اگر این پیشنهادها قابل استفاده باشد از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دنبال شود

انتهای پیام/م