عضو کمیسیون انرژی مجلس بامقایسه قراردادهای نفتی با قرارداد ترکمنچای و گلستان عنوان کرد: نمایندگان مجلس هم هرگز حاضر نیستند که ایران زیر بار قراردادهای نفتی برود، چرا که این قرارداد ما را یاد قرارداد ترکمنچای و گلستان می اندازد.

به گزارش نسیم سرخس عبدالله سامری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار « تهران نیوز» با اشاره به برگزاری جلسه غیرعلنی با وزیر نفت در خصوص قراردادهای نفتی گفت: رهبرانقلاب در خصوص برخی از بندهای قراردادهای نفتی ایراد گرفته اند و این قرارداد نیاز به اصلاحات دارد و در جلسه ای که با وزیرنفت برگزار شد، نمایندگان مجلس از وزیر نفت خواستند تا ابهامات موجود در این قرارداد را رفع کنند و از آن روز تا به امروز، هنوز قرارداد اصلاحی به دست مجلس نرسیده است.

وی ادامه داد: جلسات متعددی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح بندهای قراردادهای نفتی برگزار شده است و ما همچنان منتظریم که وزارت نفت قرارداد اصلاح شده را به دست ما برساند.
سامری خاطر نشان کرد: اگر اصلاحات خواسته شده از وزیر نفت در قراردادهای نفتی لحاظ نشود، مجلس هرگز اجازه نخواهد داد که این قراردادها منعقد شود و قطعا نمایندگان مجلس هم هرگز حاضر نیستند که ایران زیر بار چنین قراردادی برود، چرا که این قرارداد ما را یاد قرارداد ترکمنچای و گلستان می اندازد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با بیان اینکه ناگفته‌های قراردادهای جدید نفتی از سوی دولتمردان در اختیار مردم قرار گیرد و دولت باید ابهامات این قرادادها را برطرف کند، افزود: انتشار متن قراردادها به این ابهام‌زدایی بسیار کمک می‌کند و اگر دولت هم قصد انتشار ندارد با دعوت منتقدین در جلسات مختلف می‌تواند به این مهم نزدیک شود چراکه در صورت وجود مشکل در قراردادها کشور سال‌ها درگیر آن می‌شود و اگر حساسیت‌ها رعایت نشود چه بسا به دوران ملی شدن صنعت نفت و حتی قبل‌تر از آن برگردیم.
وی تاکید کرد: ما در دفاع از منافع ملی باید تعصب بیشتری از خود نشان دهیم و نیاز است که حساسیت های بیشتری نسبت به این قراردادها انجام شود.
سامری خاطر نشان کرد: IPC در بدنه کارشناسی وزارت نفت نیز منتقدان جدی دارد و این منتقدان که تعداد زیادی از آنها کارشناسان نفتی مستقر در جنوب کشور هستند نیز ایرادات متعدد و محکمی به این الگوی جدید وارد دانسته‌ و خواستار اصلاح الگوی جدید قراردادهای نفتی شده‌اند.

انتهای پیام/