کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر قرار بود این اتهام دروغ که ایران در گذشته به دنبال سلاح هسته‌ای بوده تثبیت و به تحریم‌ها مشروعیت بخشیده شود در همان ابتدای طرح "مطالعات ادعایی" نیز بستن PMD ممکن بود

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدیاسر جبرائیلی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار «نسیم»، در خصوص زوایای مختومه اعلام شدن پرونده موسوم به “ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران” PMD بدین شرح است:

«نسیم»: ارزیابی شما از تبعات مختومه اعلام شدن پرونده PMD چیست؟

جبرائیلی: پرونده PMD ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مختومه شد کسی منکر بسته شدن این مسئله نیست اما مهمترین پرسشی که در این رابطه باید مطرح کرد این است که این پرونده به نفع چه کسی بسته شد.

یعنی اگر غرب و آژانس را در یک طرف این دعوی و ایران را در طرف دیگر دعوی قرار دهیم پرسش این است که این ماجرای حقوقی به نفع کدام طرف مختومه اعلام شد، چون قاعدتاً همه پرونده‌های حقوقی زمانی مختومه می‌شوند و همه نهادهای حقوقی که مسئول بررسی پرونده‌ها هستند بالاخره رأی خود را صادر می‌کنند و پرونده مختومه اعلام می‌شود اما مهم این است که مشخص شود ما تبرئه شده‌ایم یا مجرم شناخته شده‌ایم.

گزارش آژانس و قطعنامه شورای حکام ایران را مجرم شناخته است و این نحوه بسته شدن پرونده PMD نه نیاز به هنر دیپلماسی داشت و نه دو سال مذاکره و اینکه گفته می‌شود قطعنامه‌های قبلی در رابطه با PMD لغو شده‌اند این یک دستاورد نیست بلکه نتیجه طبیعی پایان بررسی پرونده PMD است.

من در عجبم که دوستان دولت بابت چه چیزی خوشحالی می‌کنند؟ دستاورد آنها دقیقاً در این موضوع PMD چیست؟ اگر قرار بود که این اتهام دروغ که ایران در گذشته به دنبال سلاح بوده است در کارنامه ایران تثبیت شده و به همه اقدامات نامشروع علیه کشور از جمله تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که علیه برنامه هسته‌ای وضع شده همچنین نظارت‌های پروتکلی و فراپروتکلی مشروعیت بخشیده شود این نحوه بستن در همان ابتدای طرح بحث مطالعات ادعایی نیز ممکن بود که ما این ادعاها را بپذیریم و بگوئیم که ما قبلاً به دنبال بمب بوده‌ایم و یا قضاوت‌های آنها را در این باره تایید کنیم، گزارش نوامبر ۲۰۱۱ آژانس را گزارشی دارای نقاط مثبت و سفید فراوان با یک سری خرد و ریزهای منفی غیرقابل اعتنا بخوانیم و آن را بپذیریم تا پرونده بسته شود؛ تمام ماجرای پرونده هسته‌ای همین بود که غربی‌ها ادعا می‌کردند ایران به دنبال بمب بوده اما جمهوری اسلامی این ادعای دروغ را نمی‌پذیرفت و رد می‌کرد.

این سوال جدی وجود دارد که اگر واقعیت‌های بین‌المللی و واقعیت‌های ماجرای PMD را در داخل به گونه‌ای دیگر برای مردم تحریف کنیم آیا این واقعیت از بین خواهد رفت؟ چرا دوستان دولت از بیان شدن واقعیت ماجرای PMD هراس دارند و نه تنها خود واقعیت را نمی‌گویند بلکه از بیان شدن واقعیت توسط دیگران نیز جلوگیری می‌کنند؟

آیا اینکه ما بگوییم پرونده PMD بسته شد و قطعنامه‌ها لغو شد و مردم اینگونه فکر کنند که ایران تبرئه شد واقعاً در عمل هم این اتفاق خواهد افتاد؟ متاسفم که بگویم این تحریف واقعیت‌های بین‌المللی جز با هدف استفاده داخلی توسط دوستان دولت صورت نمی‌گیرد اما هزینه‌ای که کشور بابت این تحریف‌ها خواهد پرداخت بسیار بالا است؛ ما در برجام پذیرفته‌ایم که پروتکل الحاقی را اجرا کنیم و نظارت‌های فراپروتکلی را نیز بپذیریم.

پرونده PMD به معنای بررسی این موضوع است که در گذشته ایران چه اتفاقی افتاده است؟ و مختومه اعلام شدن این پرونده با شرایط فعلی این دروغ را در کارنامه ایران تثبیت کرده که ایران تا سال ۲۰۰۳ سازمان منسجم برای تولید سلاح داشته؛ تا سال ۲۰۰۹ به صورت غیرسازمان یافته فعالیت‌های مرتبط با سلاح انجام داده و همچنین تکنولوژی‌های لازم را برای تولید سلاح و مرتبط با تولید سلاح در دست دارد و غیره.

آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس همین پروتکل الحاقی فردا روزی ادعا نخواهد کرد که من مشکوک به این هستم که فعالیت‌های گذشته ایران در رابطه با تولید سلاح که اثبات شده و رأی نهایی هم در مورد آن صادر شده در برخی مناطق کشور در حال ادامه است؟ آیا برای آنها جعل کردن سندی دیگر مشکل خواهد تا ادعای کنند در فلان نقطه نظامی ایران فعالیت‌های گذشته که ثابت می کرد ایران به دنبال بمب اتم بوده ادامه دارد؟ و در اگر در چنین شرایطی خواهان بازرسی از مراکز نظامی ما شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

متاسفم که بگویم به بهانه PMD همین الآن دشمنان به اسرار فراوانی در رابطه با تسلیحات متعارف نظامی کشور ما که سلاح‌های طراحی شده برای مقابله با آنهاست دست یافته‌اند و در گزارش آژانس این امر مشهود است. حتی برخی فیلم‌های تست تسلیحات متعارف نیز طبق گزارش آژانس بعد از برجام برای کارشناسان آژانس پخش شده است.

باید دقت داشته باشیم که کل پروژه هسته‌ای با هدف تضعیف قدرت اقتصادی و نظامی ایران طراحی و اجرا شده و می‌شود اگر شما در آینده در طول اجرای برجام اجازه بازرسی از مراکز نظامی را بدهید اسرار کشور را فاش ساخته‌اید و اگر ندهید تحریم‌ها باز خواهند گشت.

نکته مهم این است که این درخواست‌های بازرسی یک تکیه گاه محکم خواهد داشت و آن همین بسته شدن پرونده PMD است؛برمبنای همین بسته شدن پرونده PMD ایران از معاهده NPT مستثنی شده، به تحریم‌ها، محدودیت‌ها و نظارت‌ها مشروعیت بخشیده شده و بر مبنای همین بسته شده پرونده PMD جمهوری اسلامی یک کشور فریبکار در عرصه بین‌المللی معرفی شده است.

باید برای این نوع بسته شدن پرونده PMD مقصران و دست اندرکاران محاکمه شوند.

«نسیم»: ارزیابی شما از دلایل برخوردهای دولت با منتقدان به دلیل این نوع بسته شدن پرونده PMD چیست؟

جبرائیلی: من فکر می‌کنم علت این برخوردها و توهین‌ها به منتقدان ناشی از عدم یقین قلبی دولت در رابطه با واقعیت بسته شدن پرونده PMD است.

دولت اگر اطمینان کافی داشت که حرف منتقدان بی‌راه است و گزارش آژانس و قطعنامه شورای امنیت واقعاً لغو ادعاهای مربوط بهPMD است این عملیات گسترده روانی علیه منتقدان و این پروژه عظیم سفیدنمایی این دستاورد سیاه، یک امر غیرضرور بود.

باور ما این است که دولت می‌داند واقعیت ماجرا چیست و همین علم به واقعیت دوستان را اینطور عصبانی کرده است.

دولت آقای روحانی حال کسی را دارد که محکومیت و زندانی شدن فرزندش را به سبب مختومه شدن پرونده اش در دادگاه، جشن بگیرد.

انتهای پیام/م