پروژه‌هایی که دردی از «دردنامه بیکاری سرخس» دوا نمی‌کند!
پروژه‌هایی که دردی از «دردنامه بیکاری سرخس» دوا نمی‌کند!
در حالی بولتن هفته دولت شهرستان سرخس 81 برنامه را در خود جای‌داده که این برنامه‌ها دردی از دردنامه بیکاری شهرستان را دوا نمی‌کند!

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، طبق آخرین آمار و به گفته مدیرکل کار، رفاه و تعاون اجتماعی خراسان رضوی شهرستان سرخس بالاترین آمار بیکاری را با شاخص ۱۵.۸ درصد در استان را دارد.

 

با توجه به اینکه مهم‌ترین معضل شهرستان سرخس، بیکاری است اما گویا در برنامه‌ها و پروژه‌های هفته دولت در شهرستان این معضل جایگاهی ندارد و اگر نگاهی به ۸۱ برنامه هفته دولت داشته باشیم این موضوع بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

 

نکته قابل‌تأمل این است که باوجود ظرفیت‌های عظیمی چون، پالایشگاه گاز و نفت، منطقه ویژه اقتصادی، راه‌آهن بین‌المللی، فرودگاه بین‌المللی، فراوانی آب و منابع خدادادی بالقوه، شهرستان سرخس همچنان رتبه اول بیکاری را در استان خراسان رضوی دارد.

 

شاید یکی از عوامل مهم برای رفع مشکل بیکاری در سرخس توجه به صنایع تبدیلی باشد که متأسفانه به این حوزه بی‌توجهی شده است.

 

راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی مانند پروپیلن در منطقه ویژه اقتصادی سرخس که به گفته مسئولان می‌تواند اشتغال ۲ یا ۳ هزار نفر را فراهم کند، می‌تواند در رفع مهم‌ترین معضل شهرستان یعنی بیکاری راهگشا باشد.

 

البته مسئولان قول‌هایی برای راه‌اندازی این مجتمع داده‌اند اما هنوز عملی نشده است و در حد حرف باقی‌مانده است.

 

هم‌اکنون حدود سه هزار دانشجو در سه دانشگاه علمی کاربردی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان سرخس در حال تحصیل هستند و منابع انسانی ارزشمندی داریم که این منابع انسانی می‌توانند در صنایع تبدیلی نفت و گاز در منطقه به‌کارگیری و مشغول به کار شوند تا مشکل بیکاری رفع شود.

 

می‌توان اذعان کرد شهرستان سرخس در حوزه صنعت، از زیرساخت‌های ارزشمندی برخوردار است که می‌تواند به رفع این  معضل کمک کند اما این زیرساخت‌ها مغفول مانده و شکوفا نشده است.

 

یکی از موارد مهم دیگر برای برون‌رفت از وضعیت موجود و ایجاد اشتغال در شهرستان، توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی و زمینه‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که البته اقداماتی از سوی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در این خصوص در حال انجام است.

 

آمار بالای بیکاری در سرخس تأثیر مستقیم بر کاهش نرخ ازدواج داشته و با توجه به نرخ  بیکاری،  نرخ ازدواج  کاهش را نشان می‌دهد و در گوشه‌ای دیگر طلاق، خانواده‌ها را نشانه گرفته است که می‌طلبد مسئولان اجرایی تلاش بیشتری برای ریشه‌کنی بزرگ‌ترین معضل اجتماعی در سرخس و شاید مادر تمام معضلات یعنی بیکاری داشته باشند.

 

عسلویه دوم ایران این روزها با معضل بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند و به نظر می‌رسد مسئولان اجرایی تاکنون اهتمام ویژه‌ای به این موضوع مهم نداشته‌اند و  برنامه‌ها بیشتر بر روی کاغذ جا خشک کرده‌اند.

انتهای پیام/