عبور گام‌به‌گام اصلاح‌طلبان از ریاست عارف
عبور گام‌به‌گام اصلاح‌طلبان از ریاست عارف
تجربه و هوش مدیریتی بالای لاریجانی و تعامل مثبت وی با دولت و حمایت دولت از گزینه لاریجانی برای وابسته نگه داشتن اصلاحات به اعتدال، باعث شده تا لیدرهای این جریان حمایت قاطعی از عارف نداشته باشند.

به گزارش نسیم سرخس، کمتر از ۲۰روز دیگر به آغاز به کار مجلس دهم نمانده است. گروه‌ها و لیدرهای سیاسی همچون انتخابات گذشته در روزهای پایانی مجلس، تبلیغات و فضا سازی سیاسی برای ریاست مجلس آینده دارند. اما این بار قصه ریاست مجلس دهم، تبدیل به غصه‌ای برای اصلاح‌طلبان شده است. چرا که برای اولین بار بعد از انقلاب، دولتی انتخابات را برگزار کرد که مثل همتایان گذشته خود در یک دست نمودن قوه مقننه موفق نشد و ترکیب مجلس متشکل از هر دو جریان سیاسی کشور می‌باشد. فارغ از این که ترکیب متفاوت مجلس زنگ خطر را برای یک دوره شدن دولت روحانی به صدا درآورده است، کرسی ریاست مجلس تبدیل به صندلی لرزان و دور از دسترس برای جریان اصلاح طلب شده است.

 

حرکت اصلاح طلبان در جاده تعامل

روزنامه اعتماد در شماره چند روز پیش خود در مطلبی با عنوان «حرکت در جاده تعامل» نوشت: «در این چند ماهی که از انتخابات می‌گذرد هیچ کس نتوانسته است به قاطعیت بگوید  کدام یک از آن‌ها –لاریجانی و عارف- برای ریاست این مجلس مناسب هست… جنس رقیب علی لاریجانی هم ریشه از اصلاح‌طلبی است و همین شرایط را متفاوت کرده است.»

لذا این جنس تحلیل نشان از تردید جریان متبوع عارف به وی دارد و از طرفی تمجید از لاریجانی و اینکه او در سال‌های گذشته اصولگرایی معتدل بوده و همین باعث شده انتخابات را سخت کند، نشان از اقبال جریان اصلاح‌طلبی به وی است. به نظر می‌رسد جریان اصلاح‌طلبی راه و چاره‌ای جز این ندارد. چرا که برخی از منتخبین طیف امید و اعتدال نیز نیم نگاهی به ریاست لاریجانی برای مجلس آینده دارند. البته طیف دولت برای وارد نشدن به حاشیه و ادامه وابستگی جریان اصلاح‌طلب به دولت، مایل است تا ریاست لاریجانی بر مجلس دهم تمدید شود.

 

حمایت شاخصین دو جناح از لاریجانی

با نهایی شدن ترکیب مجلس دهم، هیچ کدام از شخصیت‌های متنفذ و تأثیر گذار جناحین با صراحت نگفته‌اند  که ریاست مجلس آینده با لاریجانی خواهد بود یا عارف. حتی محمدرضا عارف نیز گفت: «قطعاً موضوع ریاست مجلس دهم درفراکسیون‌ها مطرح می‌شود. سایر چهره‌های سیاسی نیز به مزیت‌های هر گزینه تأکید دارند. مسعود پزشکیان به ایلنا گفت: «آقای عارف تجربه بالایی دارد و لاریجانی نیز تجربه اداره مجلس را دارد.»

عطریانفر نیز گفت: «برای ریاست مجلس، عارف دارای مزیت‌های انتخاباتی و لاریجانی برخوردار از مزیت پارلمانی است.»

لذا مخرج مشترک اصلاح طلبان با گزینه «لاریجانی- عارف» مبتنی بر تعامل و رویکرد محطاطانه نسبت به لاریجانی است و اظهار نظرات راجع به ریاست عارف در کنار لاریجانی قدرتمند، شدیداً محطاطانه است.

مخلص کلام، اینکه تجربه و هوش مدیریتی بالای لاریجانی و از طرفی تعامل مثبت وی با دولت و حمایت دولت از گزینه لاریجانی برای وابسته نگه داشتن اصلاحات به اعتدال، باعث شده تا لیدرهای این جریان حمایت قاطعی از عارف نداشته باشند و در اظهارات‌شان اشارتی به لاریجانی داشته باشند و این یعنی عبور گام‌به‌گام اصلاح‌طلبان از عارف و تداوم ریاست لاریجانی.

 

محسن صابر

انتهای پیام/