حمله موشکی آمریکا به سوریه غیرقانونی، نامشروع و تجاوزکارانه بود/ سرنگون کردن نظام سوریه دیگر مفهومی ندارد
حمله موشکی آمریکا به سوریه غیرقانونی، نامشروع و تجاوزکارانه بود/ سرنگون کردن نظام سوریه دیگر مفهومی ندارد
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه آزادسازی کامل «غوطه شرقی» ضربه بسیار سنگینی به گروه‌های تروریستی وارد کرد، گفت: حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه با هدف روحیه دادن به گروه‌های مسلح تکفیری و فشار بر سوریه برای دادن امتیازات صورت گرفت.

مسعود اسداللهی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به حمله موشکی آمریکا به سوریه با همکاری انگلیس و فرانسه اظهار کرد: این حمله در حقیقت پس از پیروزی‌های پی‌درپی ارتش سوریه و هم‌پیمانانش بر گروه‌های مسلح تکفیری اتفاق افتاد.

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: در طول ۷ سال بحران سوریه این تجربه را داشتیم که هرگاه ارتش سوریه و هم‌پیمانانش پیشروی‌های عمده و راهبردی داشتند و مناطق وسیعی را آزادسازی می‌کردند، بلافاصله اتهام کاربرد سلاح شیمیایی مطرح می‌شد تا بهانه حمله و فشار بیشتر به سوریه آغاز شود.

 

آزادسازی کامل غوطه شرقی ضربه بسیار سنگینی به گروه‌های تروریستی وارد کرد

وی تصریح کرد: موفقیت‌های بزرگ ارتش سوریه و آزادسازی کامل غوطه شرقی در شرق دمشق، ضربه بسیار سنگینی را به گروه‌های تکفیری و تروریست‌ها وارد کرد و آمریکا برای جبران این شکست دوباره اتهام کاربرد سلاح شیمیایی را مطرح کرد و با این بهانه و بدون اینکه ناظر بین‌المللی این مسئله را بررسی کند که اصلاً چنین اتفاقی افتاده است، بلافاصله خودشان حکم صادر کردند و دست به این حمله موشکی زدند.

 

اسداللهی ادامه داد: گروه‌های مسلح تکفیری و تروریستی که مورد حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی هستند در اوج قدرتشان نتوانستند کاری کنند و امروز که شکست‌های بزرگی را متحمل شده‌اند، قطعاً نمی‌توانند خللی بر اراده محور مقاومت وارد کنند و این‌گونه حملات تأثیری بر روند تحولات سوریه ندارد.

 

سرنگون کردن نظام سوریه دیگر مفهومی ندارد

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اظهار داشت: حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه با هدف روحیه دادن به گروه‌های مسلح تکفیری و فشار بر سوریه برای دادن امتیازات صورت گرفت؛ از طرفی از موضوع سرنگون کردن نظام سوریه دیگر عبور کردیم و حتی کشورهای غربی هم این مسئله را مطرح نمی‌کنند.

 

وی بیان کرد: در این حمله موشکی تلفات انسانی بسیار کم بود و در واقع با حجم تهدید تناسبی نداشت و مناطقی که هدف حمله بودند، دولت سوریه این مناطق را تخلیه کرده بود، اما درهرحال خسارت‌های مادی سنگینی با این‌گونه حملات وارد می‌شود.

 

اسداللهی با تأکید بر اینکه حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه کاملاً غیرقانونی و بدون هیچ مجوزی از سوی نهادهای بین‌المللی صورت گرفت، عنوان کرد: آمریکایی‌ها پس از فروپاشی شوروی احساس می‌کردند که نظام تک‌قطبی ایجاد شده و هر آنچه اراده بکنند می‌توانند انجام بدهند، بنابراین به این مسئله اعتقادی اصلاً ندارند که برای اقداماتشان مجوزهای قانونی بین‌المللی بگیرند.

 

حمله موشکی آمریکا به سوریه غیرقانونی، نامشروع و تجاوزکارانه بود

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا اضافه کرد: آمریکایی‌ها با واردکردن اتهاماتی که بعداً معلوم شد همه آن‌ها بی‌اساس بوده یک جنگ وسیع را علیه عراق راه انداختند و این کشور را اشغال کردند؛ در سوریه هم در طول ۷ سال جنگ شاهد هستیم که از سوی شورای امنیت که بالاخره در نظام فعلی بین‌الملل بالاترین مرجع حفظ امنیت جهان به‌حساب می‌آید، هیچ نوع مجوزی به آمریکا و هم‌پیمانانش داده نشده است و ظاهراً این کشورها خودشان را از هر قانونی بالاتر می‌دانند.

 

وی تأکید کرد: با هر معیار بین‌المللی که بررسی کنیم، حمله اخیر موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه کاملاً غیرقانونی و نامشروع و تجاوزکارانه به‌حساب می‌آید، بنابراین این کشورها هیچ‌گونه ادعایی نمی‌توانند بکنند که در راه حفظ صلح و امنیت جهانی اقدام می‌کنند، بلکه برعکس در حال نقض قوانین و بی ثابت کردن دنیا هستند.

 

نقش تأثیرگذار جمهوری اسلامی در تحولات منطقه و سوریه

اسداللهی به نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ابتدایی بحران سوریه تنها کشوری بود که به همراه حزب‌الله لبنان به‌عنوان یکی از گروه‌های مقاومت، در کنار نظام سوریه مقابل گروه‌های مسلح تکفیری ایستاد و در طول این ۷ سال جنگ این سوریه و هم‌پیمانانش بودند که توانستند روند جنگ را عوض کنند و امروز شاهدیم که شکست سنگینی به مسلحین وارد شده است.

 

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا نقش جمهوری اسلامی در تحولات منطقه را بسیار تأثیرگذار دانست و اظهار داشت: پس از جمهوری اسلامی، روسیه هم به‌صورت عملیاتی وارد عرصه تحولات منطقه شد و روس‌ها هم امروز نقش تعیین‌کننده‌ای در این تحولات دارند.

 

وی در پایان تصریح کرد: هرچند غربی‌ها تمایلی به اعتراف ندارند، اما امروز ایران اسلامی به یک بازیگر اصلی در تحولات منطقه تبدیل شده است.

انتهای پیام/