دست آمریکا در جیب ایران/ دولتمردان دست جیب‌بر ها را قطع کنند
دست آمریکا در جیب ایران/ دولتمردان دست جیب‌بر ها را قطع کنند
دولت آمریکا 2 میلیارد دلار از دارایی‌هایی ایران در بانک‌های این کشور را به خانواده‌های قربانیان انفجار سال 1983 بیروت که در آن 240 تفر تفنگدار کشته شدند پرداخت کرد.

به گزارش نسیم سرخس، به نقل از دانا رضوی، دولتمردان آمریکا که بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، متعهد شده بودند که دارایی­های مسدود و بلوکه شده ایران را آزاد کنند و در چند مرحله به ایران بازگردانند، که به یک­باره دادگاهی در این کشور بر اساس شکایت خانواده‌های قربانیان موافقت کرد که مبلغ مذکور را زا محل دارایی های ایران به آنان پرداخت نماید.

موضوعی که واکنش مقامات ایرانی را در پی داشت. اما در پاسخ به اعتراضات تیم دیپلماسی کشورمان، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «الان فقط چهار ماه از برجام گذشته و از ابتدا گفته بودیم که قرار نیست ایران پول باران شود!». وی گفت؛ من کارشناس سیستم‌های مالی و نحوه آزاد سازی اموال نیستم…این تحریم‌ها برای مدتی بسیار طولانی وجود داشته و هنوز سوالات بسیاری در این رابطه وجود دارد.

به نظر می رسد دست‌اندازی آمریکا به منابع و پول ایران تمامی ندارد. در دوران پهلوی با غارت نفت کشور و حضور مستشاران مفت خور که جز تاراج سرمایه کشور هیچ عایدی کشور نشد، جیب مردم را خالی کردند و بعد از انقلاب با بلوکه کردن بخشی از دارائی‌های کشور در بانکهای‌شان به شیوه‌ای دیگر دست به جیب مردم برده‌اند. به هر تقدیر، این شیوه برخورد با ایران چند نکته را به ذهن متبادر می سازد.

۱- دارائی‌های بلوکه شده حق مسلم شهروندان ایرانی است و پول باران شدن مردم پیشکش آمریکا. مردم ایران به دنبال احقاق حق خود هستند و تحت هیچ شرایطی از آن نمی‌گذرند.

۲- این دست اندازی آمریکا به منابع پولی و مالی ایران، خلاف قوانین و رویه های حقوقی و قضایی بین‌المللی است و این نهادها باید نسبت به این اقدام واکنش حقوقی مناسبی نشان دهند.

۳- تاراج منابع بلوکه شده ایران به مصداق “خرج که از کیسه میهمان بود، حاتم تایی شدن آسان بود” است. آمریما با اتخاذ رویکرد خصمانه و کینه ورزی ۳۵ ساله، به دنبال بهانه‌ای برای ضربه زدن به ایران است. لذا در هر نقطه از این کره خاکی، هر گونه حرکت تروریستی و کور را به ایران نسبت می‎‌دهند.

۴- دولتمردان اعتدال نزدیک به دو سال با هیئت آمریکایی – بخوانید جیب برها- سر یک میز، برای مذاکره نشستند و به اصطلاح برجام خروجی این جلسات شد و آنان متعهد شدند وظایف خود را در مقابل ایران بر اساس عمل به برجام انجام دهند. اما جان کری در نشست چند روز گذشته با ظریف گفت؛ باید جلوتر برویم تا هر دو طرف بتوانند بهره خود را از برجام ببرند و این یعنی عهدشکنی، خسارت محض و دست اندازی به جیب شهروندان ایرنی.

۵- به هر روی، آمریکا قصد ندارد منابع بلوکه شده ایران را بازگرداند و به تعهدات خود در برجام عمل کند. لذا اصرار دولت برای ادامه مذاکره پی‌درپی و توجیح رفتار آمریکایی  فرجامی نخواهد داشت. در واقع ذات آمریکا یغماگر، غارتگر و زیاده‌خواه است  و پایبندی به برجام، قوانین و احترام به حقوق ملتها از اصل و اساس بی‌پایه است.

۶- دولت برای عودت پول بلوکه شده گزارش شفاف دهد که تاکنون به چه میزان از دارائی‌های ایران آزاد شده است. در واقع اکنون دولتی‌ها از ارائه آمار میزان اعتبار، در آمریکا خودداری می‍‌کنند و در پی توجیه برجام و رفتارهای زیاده خواهانه آمریکا در بین افکار عمومی هستند؛ غافل از این که در آنسوی میز مذاکره، طرف غربی با دست چدنی دست‌درازی می‌کند و از پرداخت بدیهی‌ترین حق مردم ایران خودداری می‌کند.

محسن صابر

انتهای پیام/