سیاست دولت در مسئله حاشیه‌نشینی باید «تقویت روستاها» باشد
سیاست دولت در مسئله حاشیه‌نشینی باید «تقویت روستاها» باشد
سید احسان قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه معضل حاشیه‌نشینی شهر مشهد نیازمند پیوست فرهنگی است، گفت: در مسئله حاشیه‌نشینی سیاست دولت باید «تقویت روستاها» و «مهاجرت معکوس روستاییان» باشد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی شب گذشته در برنامه «اشاره» شبکه استانی سیمای خراسان رضوی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات اصلی کشور و به‌خصوص شهر مشهد است، گفت: برای معضل حاشیه‌نشینی شهر مشهد باید پیوست فرهنگی نوشته شود تا توزیع امکانات در این مناطق به‌درستی انجام شود.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در مسئله حاشیه‌نشینی مشکلات متعددی داریم که به حاشیه شهرها گره خورده و موجب بروز آثار و تبعات اجتماعی و امنیتی شده است.

 

وی اظهار داشت: اگر حاشیه‌نشینی بر متن جامعه مشهد قالب شود، ایجاد گسست اجتماعی می‌کند و این شهر را چندپاره خواهد کرد.

 

قاضی‌زاده هاشمی بابیان اینکه در حال حاضر سیاست دولت و مسئولان در مسئله حاشیه‌نشینی تقویت فضای فرهنگی و زیرساختی آن است، تصریح کرد: نتیجه گسترش امکانات و فضاهای زیرساختی در حاشیه شهرها، بازهم توسعه حاشیه‌نشینی است.

 

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مسئله حاشیه‌نشینی سیاست دولت باید «تقویت روستاها» و «مهاجرت معکوس روستاییان» باشد.

 

وی توجه به کار و تلاش و معرفی ارزش و اصالت آن به جامعه، توجه به محیط، توجه و حمایت از روستاها و تقویت یکدست بافت شهر مشهد را در کاهش معضل حاشیه‌نشینی مؤثر دانست و افزود: وقتی به‌تازگی آب شرب به برخی روستاها انتقال داده می‌شود، نباید انتظار داشته باشیم که جمعیت روستایی ما به سمت حاشیه مشهد مهاجرت نکند.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه به بودجه زیارت اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه زیارت جزو بودجه‌های شناسنامه‌ای استان بوده و این وظیفه نمایندگان استان است که از این بودجه صیانت کنند.

 

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه مشهد، یک شهر فرهنگی است، عنوان کرد: خیران، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران باید برای تقویت حوزه فرهنگی و پیرامونی شهر مشهد هدایت شوند.

 

نماینده سرخس در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره افزایش آمار طلاق در خراسان رضوی اظهار داشت: ریشه اصلی طلاق، عدم ایجاد اشتغال، تهاجم فرهنگی و طرح مفاهیمی مثل خیانت در شبکه‌های ماهواره‌ای است که اگر این‌ها زمانی بخواهد باز شود، ایجاد گسست اجتماعی می‌کند.

 

عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه دولت را ملزم کرده که پیش از ازدواج آزمایش ژنتیک اجباری شود و هزینه آن را خود دولت پرداخت کند.

 

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: سالانه ۳۰ هزار فرزند معلول در کشور متولد می‌شود که این مسئله خود یک‌پایه طلاق است.

 

وی عنوان کرد: آزمایش‌های روانشناسی، یعنی تست‌های روانشناسی و مشاوره‌ای نیز در برنامه ششم توسعه اجباری شده است که اگر این اتفاقات بیفتد، مقداری در کاهش طلاق تأثیرگذار است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد قبح طلاق در جامعه بشکند، تصریح کرد: اپیدمی و عادی‌سازی طلاق موجب بروز پدیده‌های دیگری مانند خودکشی و آسیب‌های بعد از طلاق چون فرزندان طلاق می‌شود که این مسئله یک‌پایه معضلات اجتماعی شده است.

انتهای پیام/