وزیر سابق آموزش و پرورش به معمای نگران کننده مشکلی، اشاره کرد که مهر ماه امسال نمایان می‌شود و خواستار چاره‌جویی مسئولان شد.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با فارس به معمای نگران کننده مشکلی اشاره کرد که مهر ماه امسال نمایان می‌شود و خواستار چاره جویی مسئولان شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: قبل از مصاحبه باید بگویم ضمن تشکر از همه کسانی که زحمت اجرایی کشور را تحمل می کنند، به ویژه مدیران و معلمان عزیز و آرزوی توفیق برای دولت محترم؛ یک ماه است که به دنبال سیاه نمایی های مدیران آموزش و پرورش صبر کردم ولی تکرار این سیاه نمایی ها اجازه صبر بیشتر را نداد. ان شاءالله که کسی مکدر نشود.

وی ادامه داد: باز هم سنت سیاه نمایی ادامه یافت تا قدری از ناکامی ها را به ظاهر جبران کند و ما هم ناگزیر طبق عهد، به یک نکته کلیدی که چالش در نظام تعلیم و تربیت را به دنبال خواهد داشت و مردم، فرهنگیان و نظام از آن آسیب خواهند دید، اشاره می کنیم تا شاید چراغ راهی باشد برای مشکلی  که پیش بینی می شود در مهرماه که شروع و بهار تعلیم و تربیت است، رونمایی شود.

حاجی بابایی اضافه کرد: این مشکل حاصل نگاه غیر تخصصی، غیرحرفه ای، سیاسی، شتابزده و غیرقانونی به آموزش و پرورش است که هنگام تزلزل، بر فرافکنی و سیاه نمایی روی می آورد و ما سیاه نمایی به قبل را تحمل می کنیم ولی سیاه نمایی در مورد نظام را هرگز! به ویژه اجحاف به معلمان و نظام تعلیم و تربیت را بر نمی تابیم.

وی به مشکلی که مهر ماه نمایان می شود، اشاره کرد و گفت: معتقدم باید دورنمای مشکلی که مهر رونمایی می شود و زیان اصلی آن را جامعه و نظام پرداخت خواهند کرد، بیان شود تا چهار ماه برای درمان آن، زمان باشد و دولت تدبیر و امید هنرمندانه آن را تدبیر کند و اجازه ندهد آموزش و پرورش مانند دو سال گذشته با پاس دادن مشکلات به قبل یا سیاه نمایی از آن بگذرند و امید است که با حسن نیت به آن نگریسته شود.

* خصوصی سازی امروز و شرکتی کردن دیروز معلم، ۲ روی سکه فروپاشی منزلت معلم

وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: طرح خصوصی سازی آموزش و پرورش در مغایرت با سیاست های کلی نظام و سند تحول بنیادین و دیگر اسناد بالا دستی انجام پذیرفت که مشارکت مردم در اسناد بالادستی را واگذاری مدرسه به بخش خصوصی تفسیر کرد که البته با واکنش مجلس روبرو شد و مجلس آن را لغو کرد.

وی ادامه داد: این سیاست که دیروز، معلم را شرکتی کردن بود و امروز تحت عنوان مدرسه فروشی است، کاملاً مغایر با حاکمیتی بودن آموزش و پرورش و ارتقاء منزلت معلم است چون در حاکمیتی بودن معلم از روز اول باید استخدام رسمی شود و در خصوصی سازی، معلم باید روزمزد باشد و رمز موافقت و مخالفت با دانشگاه فرهنگیان همین موضوع است؛ به همین دلیل هجمه های سنگینی در رابطه با تبدیل وضعیت معلمان از شرکتی، حق التدریسی و غیره انجام پذیرفت و هزاران توهین نصیب آنان می شود.

حاجی بابایی توضیح داد: داستان از اینجا شروع می شود که وزیر آموزش و پرورش گفته اند «با ایجاد کلاس ششم ۴۸ هزار نیرو نیاز بود که شتابزده از بین دبیران دبیرستان ها، خدمتگزارها، آشپزها و راننده ها، بیسوادها، دوره ندیده ها و غیره تأمین کردند» و حملات بی امانی را به دهها هزار معلم تبدیل وضعیت شده داشتند که بر اساس مصوبه مجلس و دولت انجام پذیرفته است.

وی افزود: فارغ از اینکه این سخنان چه آثار زیانباری بر نظام تعلیم و تربیت دارد، آن را زمینه ساز خصوصی سازی و شرکتی نمودن معلم کردند و با جملاتی مانند پیشخور کردن ردیف ها و ساماندهی نیروی انسانی، زیادی بودن معلمان، کسری بودجه و غیره زمینه واگذاری مدرسه را آماده کردند و حدود ۱۰۰۰ مدرسه را در فرصت شهریور و مهر و غیر قانونی واگذار کردند و هزاران معلم روزمزد تولید کردند.

وزیر سابق آموزش و پرورش اضافه کرد: آنها با طرح خصوصی سازی مدارس، تمام سیاست ها را با آن هماهنگ کردند و ساماندهی نیروی انسانی را نیز بر همین اساس شکل دادند؛ سیاستی که دغدغه کمبود معلم نداشت چون به هر میزان که معلم بازنشسته می شود، به همان میزان مدرسه را خصوصی می کرد و این، آن روی سکه، همان سیاستی است که طرفدار معلم شرکتی بود و می گفت «معلم استخدامی باز نشسته می شود و می رود و با یک سوم حقوق او کلاس را اداره می کنیم» و این دو سیاست یک روی سکه بود که نسبت به استخدام معلمان و تبدیل وضعیت آنها غضب آلوده می نگریست. و آنان را با القاب زیادی مورد بی مهری قرار می داد.

وی با بیان اینکه با مصوبه مجلس این باب بسته شد و صیانت از حاکمیتی بودن آموزش و پرورش رقم خورد، ادامه داد: این سیاست با بن بست روبرو شد و تفسیر های متعدد برای دور زدن آن هم با مقاومت مجلس روبرو شد که باید مدارس واگذار شده و معلمان و دانش آموزان مظلوم آن به دامن نظام تعلیم و تربیت برگردند.

* با این بن بست، اول مهر معمای جدیدی رو نمایی می شود

حاجی بابایی گفت: با این بن بست، اول مهر معمای جدیدی رو نمایی می شود و همه مشکلات را با غل و زنجیر به کلاس ششم و سند تحول بنیادین و معلمان استخدام شده مدیران قبل، و از همه مهمتر نظام، پیوند خواهد زد و مردم، معلمان و دانش آموزان، هزینه آن را پرداخت خواهند کرد.

وی توضیح داد: به همین دلیل لازم است به الطاف آقای وزیر و مدیران ایشان در رابطه با سیاه نمایی های جدید علیرغم میل باطنی ولی به دلیل تکرار سیاه نمایی، پاسخی منطقی داده شود تا از قبل معمای نگران کننده مهر، ریشه یابی شود تا مانند تعطیلی پنجشنبه و بیمه طلایی و آمارهای غلط و سریال کسری بودجه و غیره که با سیاه نمایی نسبت به گذشته، فرافکنی می شد و نخ نما شد، داستان دیگری گریبان نظام را نگیرد.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: برای راستی آزمایی این قبیل مطالب که فراوان است، فقط به یک موضوع از سیاه نمایی و اهداف آن اشاره می شود؛ آقای وزیر که همه مشکلات خود را متوجه کلاس ششم می کند، آیا می داند این ساختار «۳ـ۳ـ۶» در اول مهر ماه ۹۱ اجرایی شد و اغلب معلمان آن از معلمان پنجم تأمین شد و ده ها هزار معلم حق التدریس، شرکتی، کار معین و غیره که دارای تا ۱۵ سال سابقه تدریس بودند، بر اساس مصوبه مجلس تبدیل وضعیت و به مناطق مورد نیاز اعزام شدند و ۴۰ هزار نفر بر اساس آزمون ۷۵۰ هزار نفری نیز در سال ۹۰ به کارگیری شدند که به گفته وی، ۱۱۶هزارنفر هستند. البته استثناء همه جا وجود دارد.

وی افزود: از سال ۸۸ تا ۹۲ حدود ۱۶۰ هزار نفر بازنشسته شده اند که ۵۰ هزار نفر آنها پیش از موعد است و در ۴ سال گذشته ۱۱۶ هزار نفر به کار گرفته شده اند که جز، ۵۸ هزار نفر آنها، همه تبدیل وضعیتی هستند که طبق قانون مجلس ۲۵ درصد آنها با معرفی بنیاد شهید از فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد و بدون توجه به رشته تحصیلی آنهاست.

* در ۸ سال، ۲۱۴ هزار ردیف ذخیره کردیم

حاجی بابایی ادامه داد: ما طبق قانون و سیاستهای کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری اعتقاد داشتیم و داریم که آموزش و پرورش حاکمیتی است و بر اساس قانون هر معلم که باز نشسته می شود باید یک نفر جای او به کار گرفته شود ولی نمی دانم که آیا وزیر آموزش و پرورش هم اعتقاد دارد که معلم حاکمیتی است؟ چون می گوید وقتی سه نفر باز نشسته شود، یک نفر بیاید و بقیه مدارس را واگذار می کنند؛ با این روند و با ادبیات وزیر آموزش و پرورش، ما پیشخور که نکردیم بلکه ۲۴ هزار ردیف برای آنها ذخیره کردیم و در ۸ سال ۲۱۴ هزار ردیف ذخیره کردیم.

وی با بیان اینکه اول مهر سال ۹۱ ششم ابتدایی اجرایی شد و هیچ کلاسی بدون معلم نبود، افزود: به گفته وزیر آموزش و پرورش از سال ۹۱ هر سال ۱۸۰ هزار دانش آموز ابتدایی اضافه شده است که تا امروز ۵۴۰ هزار دانش آموز می شود و باز هم به قول وزیر آموزش و پرورش، این تعداد سالی ۱۵ هزار معلم می خواهد که ۴۵ هزار نفر می شود ولی در این وزارتخانه هیچ استخدامی انجام نشده است.

* معلم برای ۵۴۰ هزار دانش آموز جدید از کجا آورده شده است؟

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: در سال ۹۱ و ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۲۷ و ۲۸ و ۳۳ و ۴۰ هزار نفر یعنی ۱۲۳ هزار نفر بازنشسته شده و می شوند که از ۱۲۳ هزار نفر، ۶۵ هزار نفر آنها معلمان ابتدایی هستند؛ حالا حساب سر انگشتی می کنیم. در ابتدایی ۶۵ هزار بازنشسته به اضافه ۴۵ هزار نفر نیاز به دلیل افزایش ۵۴۰ هزار دانش آموز می شود یعنی ۱۱۰ هزار معلم نسبت به زمان اجرای کلاس ششم، کاهش یافته است؛ حال سوال است که در حال حاضر اعلام می شود، همه کلاس ها معلم دارند! ولی زمان ما نداشتند. چه معجزه ای رخ داده است؟
وی ادامه داد: از طرفی در این سه سال نیروی جدید هم به کار گرفته نشده است. پس جای خالی آن بازنشسته ها چه شد؟ و معلم برای ۵۴۰ هزار  دانش آموز جدید از کجا آورده شده است؟؛ امیدوارم وزیر آموزش و پرورش به این معماها پاسخ دهد؛ ما «۳ـ۳ـ۶» را اجرا کردیم، می گویند ۴۸ هزار نیرو کم داشتند، از آن وقت تا الان ۶۵ هزار معلم ابتدایی بازنشسته شده و ۵۴۰ هزار دانش آموز ابتدایی اضافه شده اند که ۴۵ هزار معلم می خواهد و می گویند صرفه جویی در حق التدریس هم کرده اند. چطور امروز کلاس خالی هم وجود ندارد؟ چطور مشکل را به سال ۹۱ که زمان اجرای کلاس ششم بوده احاله می دهند؟

حاجی بابایی تصریح کرد: وقتی وزیر آموزش و پرورش با ۱۱۰ هزار کاهش معلم، کلاس خالی ندارد، ما چطور سه سال قبل بدون کاهش، مشکل داشتیم؟ و از آشپز استفاده کردیم. نکند آشپزها بازنشسته شده اند؟ (با عذرخواهی از معلمان عزیز)

وی ادامه داد: اگر ۱۰۰ هزار معلم به قول وزیر آموزش و پرورش، درست است، چرا می گویند در زمان اجرای کلاس ششم، معلم کم بوده و از آشپز استفاده شده است؟ اگر می گویند مازاد مربوط به متوسطه است، پس چرا کلاس ششم را محکوم می کند؟

* اسامی آشپزها را اعلام کنند!

وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت و گو با فارس گفت: نکته دیگر اینکه چرا وقتی آقای فانی، وزیر آموزش و پرورش شد، آشپزها، خدمتگزارها، زیر دیپلم ها، بیسوادها، بی ضابطه ها ، رابطه ای ها و چندین عنوان معلم شکن را که ادعا کردند و کمر معلم را شکستند را تعیین تکلیف نکردند؟ اگر حرفشان درست است، اصلاح کنند.

وی افزود: بنده هم راضی هستم تا اسامی آشپزها را اعلام کنند. چرا اجازه می دهند، آشپز معلم شود و اگر اشتباه کردند، این معلم شکنی را با عذر خواهی پس بگیرند.

* وزیر آموزش و پرورش از مویدین تعطیلی معاونت پرورشی بودند

حاجی بابایی در واکنش به این جمله که «تعدادی از ۵ هزار معلم قرآن استخدام شده، قادر به خواندن قرآن نیستند»، گفت: در مورد بیسواد خواندن ۵ هزار نخبه قرآنی توقعی نیست چون وزیر آموزش و پرورش از مویدین تعطیلی معاونت پرورشی بودند؛ حداقل سکوت کردند.

*شرکت ها فامیل چه کسانی بودند؟

وزیر سابق آموزش و پرورش بیان داشت: در سال ۱۳۸۶ و سال ۱۳۹۰، مجلس مصوب کرد که به ترتیب ۴۰ و ۶۶ هزار حق التدریس استخدام شود. یکی از بندها این بود «دیپلم با ۷ سال سابقه تبدیل وضعیت شود» و برخی تا ۱۵ سال سابقه داشتند حالا سوال این است که این معلم چه زمانی وارد شده که در سال ۸۶ و ۹۰ دارای ۷ تا ۱۵ سال سابق بوده است؟ حتما باید قبل از سال ۸۳ وارد شده باشد تا ۷ سال سابقه داشته باشد و مگر آقای فانی آن زمان، معاون وزیر نبود؟ و بنده نماینده مجلس بودم.

وی ادامه داد: این معلمان، آن زمان یعنی در زمان معاونت آقای فانی، وارد آموزش و پرورش شده و استثمار شدند و آن زمان، بنده در مجلس، تجمع آنها را که از آموزش و پرورش ناراضی بودند، می دیدم و برای آنها با کمک نمایندگان قانون وضع کردیم.

حاجی بابایی اضافه کرد: بنده پر افتخار باید بگویم در دوره ای که وزیر آموزش و پرورش بودم، آنها را تبدیل وضعیت کردم؛ آیا این معلمان با ۷ تا ۱۵ سال سابقه و تحمل سالها رنج معلمی، بی ضابطه و رابطه ای هستند(فامیل و قوم چه کسی هستند؟ البته بنده اعتقاد دارم هیچکدام، بلکه شایسته اند.) یا آنهایی که در ۱۰۰۰ مدرسه به تاراج رفته و فروخته شده امسال به کار گرفته شدند؟

وی تأکید کرد: اگر فرضاً کسی در گوشه ای از کشور بی ضابطه به کار گرفته شده باشد، وظیفه وزیر آموزش و پرورش اصلاح است اما در حال حاضر مدرسه، معلم و دانش آموز، بی ضابطه، غیر قانونی، با رابطه و شتابزده، توزیع شده است و بعد معلم ۱۵ ساله را به باد انتقاد گرفته اند.

وزیر سابق آموزش و پرورش با طرح این پرسش که «چه کسی معلم شرکتی را تولید کرد؟ و معلم را تحقیر کرد؟»، گفت: چرا باید بنده به دلیل انحلال شرکت ها و افتخار رسمی کردن این معلمان با مصوبه مجلس، مورد کم لطفی قرار بگیرم که البته به این کم لطفی هم به خاطر معلم، افتخار می کنم؛  راستی شرکت ها فامیل چه کسانی بودند که خون معلمان شرکتی را  سر می کشیدند؟

* تعداد سرباز معلمان ۲ برابر شده است

حاجی بابایی به موضوع سرباز معلمان اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش به کارگیری سرباز معلم را فاجعه قبلی ها می داند، پس چرا امسال با نیرو های مسلح پیگیری و تعداد سرباز معلمان را دو برابر کردند؟

* حدود ۵۳۶ هزار نفر باید ۱۲.۵ میلیون دانش آموز دولتی را اداره کند

وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت و گو با فارس بیان داشت: تعداد پرسنل آموزش و پرورش هنگامی که وزارت را تحویل دادم، ۹۸۹ هزار نفر بود و بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش و احکام کارگزینی ۸۳ هزار نفر بازنشسته شده و ۳۸ هزار نفر هم امسال بازنشسته می شوند و تعداد آنها به ۸۶۸ هزارنفر می رسد.

وی اضافه کرد: مجموع «نیروی خدماتی ۷۰ هزار نفر»، «مأمور به مدارس غیردولتی و دستگاه های دیگر ۱۵ هزار نفر»، «شاغل در استثنایی ۲۵ هزار نفر برای ۸۰ هزار دانش آموز که کافی نیست»، «شاغل در ادارات حدود ۳۰ هزار نفر»، « مدیر و عوامل اجرایی مستقل مدرسه حدود ۱۸۰ هزار نفر» و  «معمولاً مرخصی زایمان و بیماری های گوناگون مرخصی بدون حقوق و غیره در هر سال حدود ۱۰ هزار نفر» تقریباً ۳۳۰ هزار نفر است.

حاجی بابایی ادامه داد: پس حدود ۵۳۶ هزار نفر باقی می ماند که باید ۱۲.۵ میلیون دانش آموز دولتی را اداره کند یعنی به ازای هر ۲۵ دانش آموز، یک معلم است که وقتی در روستا یک دانش آموز سر کلاس می نشیند، کلاس های شهر ۴۰ تا ۵۰  نفره می شود.

 وی افزود: بیان وزیر آموزش و پرورش که عنوان می کند «به ازای یک معلم ۱۱ دانش آموز وجود دارد»، فضای کشور را علیه آموزش و پرورش منفی کرده است و بعضی آنها را زیادی و بیکار می پندارند؟ و برای مسئولان نیز تبیین کرده اند که ۲۰۰ هزار معلم زیادی وجود دارد و اخیراً هم گفته اند با ۷۵۰ هزار معلم باید با مدارس را اداره کنیم.!البته با صد هزار هم می شود داخل حیاط مدرسه کلاس تشکیل داد!

* تعداد زیادی مدرسه را دو نوبتی کرده اند

 وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر به جای دهها هزار کمبود معلم، (اضافه کار) می پردازند و تعداد سرباز معلم را دو برابر کرده اند و ۹۷۰ مدرسه را به دیگران واگذار کرده اند؛ این در حالیست که تعداد دانش آموزان کلاس را افزایش داده و کلاسها را ادغام کردند و تعداد زیادی مدرسه را دو نوبتی کرده اند یعنی زحمات قبل را از بین برده اند و همه اینها در شرایطی است که برای اول مهر ۴۰ هزار نفر دیگر نیز خواهند رفت و هیچ جایگزینی هم ندارند.

وی افزود: دانش آموزان ابتدایی دولتی در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ حدود ۶۳۱۰۶۲۹ نفر و ۲۷۳۰۳۷ کلاس و تراکم کلاس۲۳.۱۱ نفر و در سال تحصیلی۹۳-۹۲حدود ۶۴۱۴۸۲۱ نفر و ۲۷۴۳۷۶ کلاس و تراکم ۲۳.۳ و سال تحصیلی ۹۴-۹۳ حدود ۶۳۹۲۵۹۷ نفر و تعداد کلاس ۲۶۸۶۴۸ و تراکم ۲۳.۸ شده است و در سال تحصیلی ۹۵-۹۴پیش بینی ۶۸۰۰۰۰۰ نفر و ۲۹۴۲۴۴ کلاس با فرض تراکم ۲۳.۱۱ که سال تحصیلی ۹۲-۹۱بوده است ولی با توجه به کاهش ۶۵ هزار معلم ابتدایی و افزایش ۵۴۰ هزار دانش آموز، پیش بینی می شود که تراکم به حدود ۳۰ برسد که باز گشت به ۲۰ سال قبل است.

حاجی بابایی اضافه کرد: در دو سال گذشته به جای افزایش ۳۰ هزار کلاس (به قول خودشان سالی ۱۵ هزار کلاس برای هر سال ۱۸۰ هزار دانش آموز جدید) برعکس کلاس ها را کاهش داده اند و ۱۵ هزار کلاس هم سال آینده افزایش خواهند داشت که برای آن کاری نکردند و برای اول مهر علاوه بر دهها هزار کمبود معلم که با اضافه کار و دو نوبته کردن، افزایش تراکم و غیره، جبران می کنند، ۵۰ هزار کلاس خالی خواهند داشت که آیا زنگ خطر سقوط کیفیت نیست؟

* نظام رتبه بندی را بعد از ترمیم حقوق معلمان، نسخه شفابخش می دانیم

وزیر سابق آموزش و پرورش خطاب به مسئولان فعلی آموزش و پرورش گفت: مشکلات اول مهر آینده را به عهده مدیران قبل نگذارید. سند تحول بنیادین را متهم نکنید و یا تعداد دانش آموزان کلاس را افزایش ندهید. دانش آموزان را محترمانه تحویل مدارس خصوصی ندهید. اولیاء را ناخواسته بدهکار مدارس خصوصی نکنید. مدارس را دو نوبته نکنید. معلمان را شرکتی نکنید. آیا این آب در شیر ریختن و کم فروشی و گرانفروشی به معلمان و دانش آموزان نیست؟
وی در پایان تأکید کرد: ما اعتقاد به حاکمیتی بودن آموزش و پرورش داریم و آموزش و پرورش را بزرگترین نهاد فرهنگی و مولد سرمایه اجتماعی و عزتمندی معلم را فقط به صورت استخدام رسمی قبول داریم و نظام رتبه بندی را بعد از ترمیم حقوق آنها، نسخه شفا بخش می دانیم زیرا این موارد در سیاستهای کلی رهبر معظم انقلاب و سند تحول آمده است و همه ما موظف به اجرای آن هستیم.

انتهای پیام/ف

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حمیدرضا حاجی بابایی در گفت‌وگو با فارس به معمای نگران کننده مشکلی اشاره کرد که مهر ماه امسال نمایان می‌شود و خواستار چاره جویی مسئولان شد.

وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: قبل از مصاحبه باید بگویم ضمن تشکر از همه کسانی که زحمت اجرایی کشور را تحمل می کنند، به ویژه مدیران و معلمان عزیز و آرزوی توفیق برای دولت محترم؛ یک ماه است که به دنبال سیاه نمایی های مدیران آموزش و پرورش صبر کردم ولی تکرار این سیاه نمایی ها اجازه صبر بیشتر را نداد. ان شاءالله که کسی مکدر نشود.

وی ادامه داد: باز هم سنت سیاه نمایی ادامه یافت تا قدری از ناکامی ها را به ظاهر جبران کند و ما هم ناگزیر طبق عهد، به یک نکته کلیدی که چالش در نظام تعلیم و تربیت را به دنبال خواهد داشت و مردم، فرهنگیان و نظام از آن آسیب خواهند دید، اشاره می کنیم تا شاید چراغ راهی باشد برای مشکلی  که پیش بینی می شود در مهرماه که شروع و بهار تعلیم و تربیت است، رونمایی شود.

حاجی بابایی اضافه کرد: این مشکل حاصل نگاه غیر تخصصی، غیرحرفه ای، سیاسی، شتابزده و غیرقانونی به آموزش و پرورش است که هنگام تزلزل، بر فرافکنی و سیاه نمایی روی می آورد و ما سیاه نمایی به قبل را تحمل می کنیم ولی سیاه نمایی در مورد نظام را هرگز! به ویژه اجحاف به معلمان و نظام تعلیم و تربیت را بر نمی تابیم.

وی به مشکلی که مهر ماه نمایان می شود، اشاره کرد و گفت: معتقدم باید دورنمای مشکلی که مهر رونمایی می شود و زیان اصلی آن را جامعه و نظام پرداخت خواهند کرد، بیان شود تا چهار ماه برای درمان آن، زمان باشد و دولت تدبیر و امید هنرمندانه آن را تدبیر کند و اجازه ندهد آموزش و پرورش مانند دو سال گذشته با پاس دادن مشکلات به قبل یا سیاه نمایی از آن بگذرند و امید است که با حسن نیت به آن نگریسته شود.

* خصوصی سازی امروز و شرکتی کردن دیروز معلم، ۲ روی سکه فروپاشی منزلت معلم

وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: طرح خصوصی سازی آموزش و پرورش در مغایرت با سیاست های کلی نظام و سند تحول بنیادین و دیگر اسناد بالا دستی انجام پذیرفت که مشارکت مردم در اسناد بالادستی را واگذاری مدرسه به بخش خصوصی تفسیر کرد که البته با واکنش مجلس روبرو شد و مجلس آن را لغو کرد.

وی ادامه داد: این سیاست که دیروز، معلم را شرکتی کردن بود و امروز تحت عنوان مدرسه فروشی است، کاملاً مغایر با حاکمیتی بودن آموزش و پرورش و ارتقاء منزلت معلم است چون در حاکمیتی بودن معلم از روز اول باید استخدام رسمی شود و در خصوصی سازی، معلم باید روزمزد باشد و رمز موافقت و مخالفت با دانشگاه فرهنگیان همین موضوع است؛ به همین دلیل هجمه های سنگینی در رابطه با تبدیل وضعیت معلمان از شرکتی، حق التدریسی و غیره انجام پذیرفت و هزاران توهین نصیب آنان می شود.

حاجی بابایی توضیح داد: داستان از اینجا شروع می شود که وزیر آموزش و پرورش گفته اند «با ایجاد کلاس ششم ۴۸ هزار نیرو نیاز بود که شتابزده از بین دبیران دبیرستان ها، خدمتگزارها، آشپزها و راننده ها، بیسوادها، دوره ندیده ها و غیره تأمین کردند» و حملات بی امانی را به دهها هزار معلم تبدیل وضعیت شده داشتند که بر اساس مصوبه مجلس و دولت انجام پذیرفته است.

وی افزود: فارغ از اینکه این سخنان چه آثار زیانباری بر نظام تعلیم و تربیت دارد، آن را زمینه ساز خصوصی سازی و شرکتی نمودن معلم کردند و با جملاتی مانند پیشخور کردن ردیف ها و ساماندهی نیروی انسانی، زیادی بودن معلمان، کسری بودجه و غیره زمینه واگذاری مدرسه را آماده کردند و حدود ۱۰۰۰ مدرسه را در فرصت شهریور و مهر و غیر قانونی واگذار کردند و هزاران معلم روزمزد تولید کردند.

وزیر سابق آموزش و پرورش اضافه کرد: آنها با طرح خصوصی سازی مدارس، تمام سیاست ها را با آن هماهنگ کردند و ساماندهی نیروی انسانی را نیز بر همین اساس شکل دادند؛ سیاستی که دغدغه کمبود معلم نداشت چون به هر میزان که معلم بازنشسته می شود، به همان میزان مدرسه را خصوصی می کرد و این، آن روی سکه، همان سیاستی است که طرفدار معلم شرکتی بود و می گفت «معلم استخدامی باز نشسته می شود و می رود و با یک سوم حقوق او کلاس را اداره می کنیم» و این دو سیاست یک روی سکه بود که نسبت به استخدام معلمان و تبدیل وضعیت آنها غضب آلوده می نگریست. و آنان را با القاب زیادی مورد بی مهری قرار می داد.

وی با بیان اینکه با مصوبه مجلس این باب بسته شد و صیانت از حاکمیتی بودن آموزش و پرورش رقم خورد، ادامه داد: این سیاست با بن بست روبرو شد و تفسیر های متعدد برای دور زدن آن هم با مقاومت مجلس روبرو شد که باید مدارس واگذار شده و معلمان و دانش آموزان مظلوم آن به دامن نظام تعلیم و تربیت برگردند.

* با این بن بست، اول مهر معمای جدیدی رو نمایی می شود

حاجی بابایی گفت: با این بن بست، اول مهر معمای جدیدی رو نمایی می شود و همه مشکلات را با غل و زنجیر به کلاس ششم و سند تحول بنیادین و معلمان استخدام شده مدیران قبل، و از همه مهمتر نظام، پیوند خواهد زد و مردم، معلمان و دانش آموزان، هزینه آن را پرداخت خواهند کرد.

وی توضیح داد: به همین دلیل لازم است به الطاف آقای وزیر و مدیران ایشان در رابطه با سیاه نمایی های جدید علیرغم میل باطنی ولی به دلیل تکرار سیاه نمایی، پاسخی منطقی داده شود تا از قبل معمای نگران کننده مهر، ریشه یابی شود تا مانند تعطیلی پنجشنبه و بیمه طلایی و آمارهای غلط و سریال کسری بودجه و غیره که با سیاه نمایی نسبت به گذشته، فرافکنی می شد و نخ نما شد، داستان دیگری گریبان نظام را نگیرد.

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: برای راستی آزمایی این قبیل مطالب که فراوان است، فقط به یک موضوع از سیاه نمایی و اهداف آن اشاره می شود؛ آقای وزیر که همه مشکلات خود را متوجه کلاس ششم می کند، آیا می داند این ساختار «۳ـ۳ـ۶» در اول مهر ماه ۹۱ اجرایی شد و اغلب معلمان آن از معلمان پنجم تأمین شد و ده ها هزار معلم حق التدریس، شرکتی، کار معین و غیره که دارای تا ۱۵ سال سابقه تدریس بودند، بر اساس مصوبه مجلس تبدیل وضعیت و به مناطق مورد نیاز اعزام شدند و ۴۰ هزار نفر بر اساس آزمون ۷۵۰ هزار نفری نیز در سال ۹۰ به کارگیری شدند که به گفته وی، ۱۱۶هزارنفر هستند. البته استثناء همه جا وجود دارد.

وی افزود: از سال ۸۸ تا ۹۲ حدود ۱۶۰ هزار نفر بازنشسته شده اند که ۵۰ هزار نفر آنها پیش از موعد است و در ۴ سال گذشته ۱۱۶ هزار نفر به کار گرفته شده اند که جز، ۵۸ هزار نفر آنها، همه تبدیل وضعیتی هستند که طبق قانون مجلس ۲۵ درصد آنها با معرفی بنیاد شهید از فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد و بدون توجه به رشته تحصیلی آنهاست.

* در ۸ سال، ۲۱۴ هزار ردیف ذخیره کردیم

حاجی بابایی ادامه داد: ما طبق قانون و سیاستهای کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری اعتقاد داشتیم و داریم که آموزش و پرورش حاکمیتی است و بر اساس قانون هر معلم که باز نشسته می شود باید یک نفر جای او به کار گرفته شود ولی نمی دانم که آیا وزیر آموزش و پرورش هم اعتقاد دارد که معلم حاکمیتی است؟ چون می گوید وقتی سه نفر باز نشسته شود، یک نفر بیاید و بقیه مدارس را واگذار می کنند؛ با این روند و با ادبیات وزیر آموزش و پرورش، ما پیشخور که نکردیم بلکه ۲۴ هزار ردیف برای آنها ذخیره کردیم و در ۸ سال ۲۱۴ هزار ردیف ذخیره کردیم.

وی با بیان اینکه اول مهر سال ۹۱ ششم ابتدایی اجرایی شد و هیچ کلاسی بدون معلم نبود، افزود: به گفته وزیر آموزش و پرورش از سال ۹۱ هر سال ۱۸۰ هزار دانش آموز ابتدایی اضافه شده است که تا امروز ۵۴۰ هزار دانش آموز می شود و باز هم به قول وزیر آموزش و پرورش، این تعداد سالی ۱۵ هزار معلم می خواهد که ۴۵ هزار نفر می شود ولی در این وزارتخانه هیچ استخدامی انجام نشده است.

* معلم برای ۵۴۰ هزار دانش آموز جدید از کجا آورده شده است؟

وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: در سال ۹۱ و ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ به ترتیب ۲۷ و ۲۸ و ۳۳ و ۴۰ هزار نفر یعنی ۱۲۳ هزار نفر بازنشسته شده و می شوند که از ۱۲۳ هزار نفر، ۶۵ هزار نفر آنها معلمان ابتدایی هستند؛ حالا حساب سر انگشتی می کنیم. در ابتدایی ۶۵ هزار بازنشسته به اضافه ۴۵ هزار نفر نیاز به دلیل افزایش ۵۴۰ هزار دانش آموز می شود یعنی ۱۱۰ هزار معلم نسبت به زمان اجرای کلاس ششم، کاهش یافته است؛ حال سوال است که در حال حاضر اعلام می شود، همه کلاس ها معلم دارند! ولی زمان ما نداشتند. چه معجزه ای رخ داده است؟
وی ادامه داد: از طرفی در این سه سال نیروی جدید هم به کار گرفته نشده است. پس جای خالی آن بازنشسته ها چه شد؟ و معلم برای ۵۴۰ هزار  دانش آموز جدید از کجا آورده شده است؟؛ امیدوارم وزیر آموزش و پرورش به این معماها پاسخ دهد؛ ما «۳ـ۳ـ۶» را اجرا کردیم، می گویند ۴۸ هزار نیرو کم داشتند، از آن وقت تا الان ۶۵ هزار معلم ابتدایی بازنشسته شده و ۵۴۰ هزار دانش آموز ابتدایی اضافه شده اند که ۴۵ هزار معلم می خواهد و می گویند صرفه جویی در حق التدریس هم کرده اند. چطور امروز کلاس خالی هم وجود ندارد؟ چطور مشکل را به سال ۹۱ که زمان اجرای کلاس ششم بوده احاله می دهند؟

حاجی بابایی تصریح کرد: وقتی وزیر آموزش و پرورش با ۱۱۰ هزار کاهش معلم، کلاس خالی ندارد، ما چطور سه سال قبل بدون کاهش، مشکل داشتیم؟ و از آشپز استفاده کردیم. نکند آشپزها بازنشسته شده اند؟ (با عذرخواهی از معلمان عزیز)

وی ادامه داد: اگر ۱۰۰ هزار معلم به قول وزیر آموزش و پرورش، درست است، چرا می گویند در زمان اجرای کلاس ششم، معلم کم بوده و از آشپز استفاده شده است؟ اگر می گویند مازاد مربوط به متوسطه است، پس چرا کلاس ششم را محکوم می کند؟

* اسامی آشپزها را اعلام کنند!

وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت و گو با فارس گفت: نکته دیگر اینکه چرا وقتی آقای فانی، وزیر آموزش و پرورش شد، آشپزها، خدمتگزارها، زیر دیپلم ها، بیسوادها، بی ضابطه ها ، رابطه ای ها و چندین عنوان معلم شکن را که ادعا کردند و کمر معلم را شکستند را تعیین تکلیف نکردند؟ اگر حرفشان درست است، اصلاح کنند.

وی افزود: بنده هم راضی هستم تا اسامی آشپزها را اعلام کنند. چرا اجازه می دهند، آشپز معلم شود و اگر اشتباه کردند، این معلم شکنی را با عذر خواهی پس بگیرند.

* وزیر آموزش و پرورش از مویدین تعطیلی معاونت پرورشی بودند

حاجی بابایی در واکنش به این جمله که «تعدادی از ۵ هزار معلم قرآن استخدام شده، قادر به خواندن قرآن نیستند»، گفت: در مورد بیسواد خواندن ۵ هزار نخبه قرآنی توقعی نیست چون وزیر آموزش و پرورش از مویدین تعطیلی معاونت پرورشی بودند؛ حداقل سکوت کردند.

*شرکت ها فامیل چه کسانی بودند؟

وزیر سابق آموزش و پرورش بیان داشت: در سال ۱۳۸۶ و سال ۱۳۹۰، مجلس مصوب کرد که به ترتیب ۴۰ و ۶۶ هزار حق التدریس استخدام شود. یکی از بندها این بود «دیپلم با ۷ سال سابقه تبدیل وضعیت شود» و برخی تا ۱۵ سال سابقه داشتند حالا سوال این است که این معلم چه زمانی وارد شده که در سال ۸۶ و ۹۰ دارای ۷ تا ۱۵ سال سابق بوده است؟ حتما باید قبل از سال ۸۳ وارد شده باشد تا ۷ سال سابقه داشته باشد و مگر آقای فانی آن زمان، معاون وزیر نبود؟ و بنده نماینده مجلس بودم.

وی ادامه داد: این معلمان، آن زمان یعنی در زمان معاونت آقای فانی، وارد آموزش و پرورش شده و استثمار شدند و آن زمان، بنده در مجلس، تجمع آنها را که از آموزش و پرورش ناراضی بودند، می دیدم و برای آنها با کمک نمایندگان قانون وضع کردیم.

حاجی بابایی اضافه کرد: بنده پر افتخار باید بگویم در دوره ای که وزیر آموزش و پرورش بودم، آنها را تبدیل وضعیت کردم؛ آیا این معلمان با ۷ تا ۱۵ سال سابقه و تحمل سالها رنج معلمی، بی ضابطه و رابطه ای هستند(فامیل و قوم چه کسی هستند؟ البته بنده اعتقاد دارم هیچکدام، بلکه شایسته اند.) یا آنهایی که در ۱۰۰۰ مدرسه به تاراج رفته و فروخته شده امسال به کار گرفته شدند؟

وی تأکید کرد: اگر فرضاً کسی در گوشه ای از کشور بی ضابطه به کار گرفته شده باشد، وظیفه وزیر آموزش و پرورش اصلاح است اما در حال حاضر مدرسه، معلم و دانش آموز، بی ضابطه، غیر قانونی، با رابطه و شتابزده، توزیع شده است و بعد معلم ۱۵ ساله را به باد انتقاد گرفته اند.

وزیر سابق آموزش و پرورش با طرح این پرسش که «چه کسی معلم شرکتی را تولید کرد؟ و معلم را تحقیر کرد؟»، گفت: چرا باید بنده به دلیل انحلال شرکت ها و افتخار رسمی کردن این معلمان با مصوبه مجلس، مورد کم لطفی قرار بگیرم که البته به این کم لطفی هم به خاطر معلم، افتخار می کنم؛  راستی شرکت ها فامیل چه کسانی بودند که خون معلمان شرکتی را  سر می کشیدند؟

* تعداد سرباز معلمان ۲ برابر شده است

حاجی بابایی به موضوع سرباز معلمان اشاره کرد و گفت: وزیر آموزش و پرورش به کارگیری سرباز معلم را فاجعه قبلی ها می داند، پس چرا امسال با نیرو های مسلح پیگیری و تعداد سرباز معلمان را دو برابر کردند؟

* حدود ۵۳۶ هزار نفر باید ۱۲.۵ میلیون دانش آموز دولتی را اداره کند

وزیر سابق آموزش و پرورش در گفت و گو با فارس بیان داشت: تعداد پرسنل آموزش و پرورش هنگامی که وزارت را تحویل دادم، ۹۸۹ هزار نفر بود و بنا به گفته وزیر آموزش و پرورش و احکام کارگزینی ۸۳ هزار نفر بازنشسته شده و ۳۸ هزار نفر هم امسال بازنشسته می شوند و تعداد آنها به ۸۶۸ هزارنفر می رسد.

وی اضافه کرد: مجموع «نیروی خدماتی ۷۰ هزار نفر»، «مأمور به مدارس غیردولتی و دستگاه های دیگر ۱۵ هزار نفر»، «شاغل در استثنایی ۲۵ هزار نفر برای ۸۰ هزار دانش آموز که کافی نیست»، «شاغل در ادارات حدود ۳۰ هزار نفر»، « مدیر و عوامل اجرایی مستقل مدرسه حدود ۱۸۰ هزار نفر» و  «معمولاً مرخصی زایمان و بیماری های گوناگون مرخصی بدون حقوق و غیره در هر سال حدود ۱۰ هزار نفر» تقریباً ۳۳۰ هزار نفر است.

حاجی بابایی ادامه داد: پس حدود ۵۳۶ هزار نفر باقی می ماند که باید ۱۲.۵ میلیون دانش آموز دولتی را اداره کند یعنی به ازای هر ۲۵ دانش آموز، یک معلم است که وقتی در روستا یک دانش آموز سر کلاس می نشیند، کلاس های شهر ۴۰ تا ۵۰  نفره می شود.

 وی افزود: بیان وزیر آموزش و پرورش که عنوان می کند «به ازای یک معلم ۱۱ دانش آموز وجود دارد»، فضای کشور را علیه آموزش و پرورش منفی کرده است و بعضی آنها را زیادی و بیکار می پندارند؟ و برای مسئولان نیز تبیین کرده اند که ۲۰۰ هزار معلم زیادی وجود دارد و اخیراً هم گفته اند با ۷۵۰ هزار معلم باید با مدارس را اداره کنیم.!البته با صد هزار هم می شود داخل حیاط مدرسه کلاس تشکیل داد!

* تعداد زیادی مدرسه را دو نوبتی کرده اند

 وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر به جای دهها هزار کمبود معلم، (اضافه کار) می پردازند و تعداد سرباز معلم را دو برابر کرده اند و ۹۷۰ مدرسه را به دیگران واگذار کرده اند؛ این در حالیست که تعداد دانش آموزان کلاس را افزایش داده و کلاسها را ادغام کردند و تعداد زیادی مدرسه را دو نوبتی کرده اند یعنی زحمات قبل را از بین برده اند و همه اینها در شرایطی است که برای اول مهر ۴۰ هزار نفر دیگر نیز خواهند رفت و هیچ جایگزینی هم ندارند.

وی افزود: دانش آموزان ابتدایی دولتی در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ حدود ۶۳۱۰۶۲۹ نفر و ۲۷۳۰۳۷ کلاس و تراکم کلاس۲۳.۱۱ نفر و در سال تحصیلی۹۳-۹۲حدود ۶۴۱۴۸۲۱ نفر و ۲۷۴۳۷۶ کلاس و تراکم ۲۳.۳ و سال تحصیلی ۹۴-۹۳ حدود ۶۳۹۲۵۹۷ نفر و تعداد کلاس ۲۶۸۶۴۸ و تراکم ۲۳.۸ شده است و در سال تحصیلی ۹۵-۹۴پیش بینی ۶۸۰۰۰۰۰ نفر و ۲۹۴۲۴۴ کلاس با فرض تراکم ۲۳.۱۱ که سال تحصیلی ۹۲-۹۱بوده است ولی با توجه به کاهش ۶۵ هزار معلم ابتدایی و افزایش ۵۴۰ هزار دانش آموز، پیش بینی می شود که تراکم به حدود ۳۰ برسد که باز گشت به ۲۰ سال قبل است.

حاجی بابایی اضافه کرد: در دو سال گذشته به جای افزایش ۳۰ هزار کلاس (به قول خودشان سالی ۱۵ هزار کلاس برای هر سال ۱۸۰ هزار دانش آموز جدید) برعکس کلاس ها را کاهش داده اند و ۱۵ هزار کلاس هم سال آینده افزایش خواهند داشت که برای آن کاری نکردند و برای اول مهر علاوه بر دهها هزار کمبود معلم که با اضافه کار و دو نوبته کردن، افزایش تراکم و غیره، جبران می کنند، ۵۰ هزار کلاس خالی خواهند داشت که آیا زنگ خطر سقوط کیفیت نیست؟

* نظام رتبه بندی را بعد از ترمیم حقوق معلمان، نسخه شفابخش می دانیم

وزیر سابق آموزش و پرورش خطاب به مسئولان فعلی آموزش و پرورش گفت: مشکلات اول مهر آینده را به عهده مدیران قبل نگذارید. سند تحول بنیادین را متهم نکنید و یا تعداد دانش آموزان کلاس را افزایش ندهید. دانش آموزان را محترمانه تحویل مدارس خصوصی ندهید. اولیاء را ناخواسته بدهکار مدارس خصوصی نکنید. مدارس را دو نوبته نکنید. معلمان را شرکتی نکنید. آیا این آب در شیر ریختن و کم فروشی و گرانفروشی به معلمان و دانش آموزان نیست؟
وی در پایان تأکید کرد: ما اعتقاد به حاکمیتی بودن آموزش و پرورش داریم و آموزش و پرورش را بزرگترین نهاد فرهنگی و مولد سرمایه اجتماعی و عزتمندی معلم را فقط به صورت استخدام رسمی قبول داریم و نظام رتبه بندی را بعد از ترمیم حقوق آنها، نسخه شفا بخش می دانیم زیرا این موارد در سیاستهای کلی رهبر معظم انقلاب و سند تحول آمده است و همه ما موظف به اجرای آن هستیم.

انتهای پیام/م