به گزارش نسیم سرخس به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، همزمان با برپایی نماز عید فطر در سراسر کشور، برخی از افراد و گروه های مسئله دار نیز به صورت مستقل نماز این روز را برپا کردند.
در همین راستا، جریان جمل شیراز هم نماز عید فطر را در مسجد قبا با حضور سید محمد علی دستغیب سرکرده این جریان برپا کرد که وی خطبه های بحث برانگیزی را در این نماز مطرح کرده است.
وی در خطبه های نماز عید فطر ضمن بیان این که مردم صداقت را دوست دارند و همچنین انسانهای صادق را دوست دارند مدعی شد که چون هاشمی رفسنجانی و یکی از سران فتنه انسانهای صادقی هستند مردم آنها را دوست دارند!
دستغیب با حمایت از برخی سیاست های وزرات خارجه اظهار کرده است امیدوارم وضعیت زندانیان سیاسی مشخص شود.
وی همچنین قسمتی از خطبه های نماز عید فطر خود را به آزادی سران فتنه اختصاص داده و بدون بیان ظلم هایی که این افراد به نظام کردند، اظهار امیدواری کرده است که این افراد از حصر بیرون بیایند.
دستغیب در قسمت پایانی صحبت های خود از مردم خواسته است تا برای زندانیان سیاسی هر نفر، ۸ صلوات ختم کند!
سید علی محمد دستغیب در ۲۳ اسفند ۱۳۱۳، در شیراز متولد شد.مادر وی خواهر آیت الله سید عبدالحسین دستغیب (شهید دستغیب) میباشد. او برادر سید علی اصغر دستغیب دیگر نماینده مجلس خبرگان از استان فارس است.
نارضایتی شهید دستغیب ازعلی محمد دستغیب
شهید دستغیب طبق گفته بزرگان هرگز از علی محمد دستغیب راضی نبوده و حتی با ذکر نام از ایشان اظهار ناراحتی کرده بودند.
آیت الله علی شیخ موحد با بیان این مطلب که در سال ۱۳۶۰، من حامل نامه ای از سوی شهید آیت الله دستغیب به آیت الله مشکینی که مسئول گزینش و اعزام قضات بودند، بودم می گوید: سید علی محمد دستغیب در سال ۱۳۶۰ قاضی دادگاه انقلاب بود که گروهی از عناصر چپ دور او نفوذ کرده بودند و کارهای خلافی از جمله گرفتن زمین های مردم را انجام می دادند که باعث ناراحتی و نگرانی شهید دستغیب شد و ایشان چند بار به سید علی محمد دستغیب تذکر دادند ولی او قبول نمی کرد و به راه خودش ادامه می داد.
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان فارس ادامه می دهد: شهادت شرعی می دهم که شهید آیت الله دستغیب از فعالیت های انجام شده در مسجد قبا و سید علی محمد دستغیب راضی نبودند و هیچ گاه روی خوشی به این ها نشان ندادند.
وی می گوید: همین امر باعث شد که شهید آیت الله دستغیب نامه ای را خطاب به آیت الله مشکینی بنویسند و خواستار برکناری سید علی محمد دستغیب از سمت قضاوت دادگاه انقلاب شیراز شوند.
آیت الله موحد ادامه می دهد: من نامه را به قم بردم و وقتی نامه را به آیت الله مشکینی دادم ایشان پس از خواندن نامه گفتند که آقای عبدالحسین دستغیب (شهید آیت الله دستغیب) از عملکرد سید علی محمد دستغیب در دادگاه شیراز ناراحت هستند و تهدید کردند که اگر ایشان را تعویض نکنم از این جا می رود.
نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس می گوید: سید علی محمد دستغیب وقتی از این واقعه اطلاع پیدا کرد زود استعفا داد و به مکه رفت.
آیت الله موحد ادامه می دهد: بعضی وقت ها وقتی در خصوص فعالیت های مسجد قبا از شهید دستغیب سوال می کردم ایشان می گفتند این ها می گویند هرچه ما گفتیم انجام دهید.
-ایفای نقش در فتنه ۸۸
علی محمد دستغیب به همراهی شیخ یوسف صانعی و نیز آیت الله منتظری نقش فعالی در فتنه ۸۸ ایفا کرد.
فتنه گران که بارها اثبات کرده بودند اعتقادی به شعائر مذهبی ندارند؛ از دستغیب با عنوان مذهبی آیت الله العظمی یاد کرده و وی را یکی از مراجع تقلید سبز نامیدند که از قضا و برخلاف شیخ یوسف صانعی و آیت الله منتظری دستی نیز در حاکمیت داشته و عضو مجلس خبرگان رهبری است.
-حمایت دستغیب از سران فتنه
مواضع و اقدامات علیمحمد دستغیب در دو سال گذشته منجر به ایجاد درگیری و آشوب در شیراز و آسیب رسیدن به مردم شد.
موضوعی که بارها با اعلام نارضایتی مردم این شهر همراه بوده است. پیش از حضور رسمی میرحسین موسوی در صحنه انتخابات سید محمد خاتمی اعلام کاندیداتوری کرد و بسیاری از احزاب و گروه های اصلاح طلب از وی حمایت کردند.
خاتمی که در روز پنج شنبه پانزدهم اسفند ماه ۱۳۸۷ وارد شیراز شده بود، صبح روز ۱۶ اسفند جهت ملاقات با سیدعلی محمد دستغیب در منزل وی حضور یافت. دستغیب در این دیدار ضمن حمایت کامل از خاتمی مراتب تدین و ایمان وی را ستود.
با انصراف خاتمی از نامزدی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دستغیب در جریان تبلیغات انتخاباتی به صورت کامل از میرحسین موسوی حمایت کرد و در سخنرانیهای خود توهینهای مکرری را نسبت به رئیس جمهور مطرح نمود.
تجلیل دستغیب از یکی از سران فتنه
میر حسین موسوی ۲۲ اردیبهشت سال ۸۸، با حضور در مسجد قبای شیراز به ایراد سخنرانی دراین مسجد پرداخت و درابتدای سخنان خود از دستغیب قدردانی کرد.
دستغیب در این مراسم به تجلیل از موسوی پرداخت و اظهار امیدواری کرد که وی در انتخابات موفق شود چرا که همه مردم ایران موسوی را دوست دارند!
وی در این سخنرانی از موسوی خواست: «نسبت به بزرگان دین، آیات عظام، مراجع تقلید به خصوص رهبری معظّم انقلاب، انشاء الله که به همین نحوه ای که سیره و سجیّه شما بوده و هست انشاء الله در آینده هم اینطور باشد اطاعت پذیری داشته باشید.»
در انتهای سخنرانی میرحسین موسوی در مسجد قبا که محل تجمع قدیمی چپها و از محافل مرتبط با سید مهدی هاشمی در دهه ۶۰ بود، یکی از طلاب با اعتراض به سخنان تند موسوی علیه رئیس جمهور خواستار طرح سؤالی شد که با هجوم عوامل برگزار کننده جلسه، وی به بیرون مسجد منتقل شده و از سوی بیش از ۱۰ نفر از هواداران موسوی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت.
وی با ارسال نامههای متعدد خطاب به سران فتنه که با پوشش گسترده خبری از سوی سایتهای و رسانههای ضدانقلاب همراه بود، آنها را به ادامه درگیری و تقابل با نظام دعوت کرد و خواستار ادامه آشوبهای خیابانی از سوی پیاده نظام فتنه شد.
ادعای تقلب در انتخابات
در حالی که رئیس جمهور عده معدودی که به جان و مال مردم تعرض و اقدام به آشوب های خیابانی کرده بودند را خس و خاشاک نامید و آن ۱۳میلیونی که به وی رای نداده بودند را محترم شمرده و به آنها ادای احترام کرد دستغیب هم نوا با دشمنان این مرز و بوم مدعی شد احمدی نژاد مردم را خس و خاشاک نامیده است!
«این مردم در آخرین آزمون، با حضور گسترده و با نشاط خود در انتخابات ریاست جمهوری، حماسه ای بزرگ آفریدند، امّا آیا انصاف است که این گونه به جان آنها بیفتند و آنان را خس و خاشاک و مرتد بنامند؟!»
وی حتی پای را از این نیز فراتر گذاشت و همانند موسوی و کروبی مدعی شد در انتخابات تقلب شده است! وی با انتشار بیانیه ای خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری از آنان بابت حمایت از رهبری انتقاد کرده و مدعی می شود سخن اکثریت مردم این بود که رای ما کجا رفت؟ « بیانیه اى را مشاهده کردم که جمعى از نمایندگان مجلس خبرگان رهبرى صادر کردهاند. اینجانب بعنوان یکى از اعضاء خبرگان و منتخب مردم فارس عرض مى کنم: مىفرمایید چهل میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند؛ امّا سؤال اینجا است که سخن اکثریت ایشان این است که رأى ما کجا رفت؟ اگر شما به این خواسته آنها احترام مىگذاشتید و اهمیت مىدادید که الان هم دیر نشده، چنانچه صندوقى باقى باشد باز شمارى مىکردید، بر شما معلوم مىشد که خواست آنها غیر عقلایى نبوده.»
ولی جناب دستغیب نگفت که چطور تشخیص دادهاند که سخن اکثریت مردم این بود که در انتخابات تقلب شده است!
القای شبهه عدم حمایت مردم از ولایت فقیه
وی با القای این شبهه که مردم حمایت خود را از ولایت فقیه برداشته اند گفت:
«این که امام خمینی (ره) فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به این انقلاب ضربه نخورد یعنی همین که اگر مردم حمایتشان را از این ولایت فقیه برداشتند، دیگر از این ولایت کاری ساخته نیست و در واقع ارزشی ندارد.»
دستغیب در شرایطی که آشوبگران در خیابان دست به تخریب اموال عمومی زده و از هرچ جنایتی که در توانشان بود خودداری نمی کردند؛ از مجلس خبرگان خواست تا موسوی، کروبی و خاتمی را به مجلس خبرگان رهبری فرا بخوانند و حرفشان را بشنوند!
«از این مجلس مىخواهم و همچنین از ریاست محترم مجلس که از حضرات موسوى و خاتمى و کروبى دعوت شود سخنانى که دارند بزنند همه چیز را تمامشده ندانید. مردم امیدشان به شما است.»
وی پس از حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۹ دی و ۲۲ بهمن، که به مرگ جریان فتنه منجر شد هم به سخنان و مواضع ساختارشکنانه خود ادامه داد و تلاش کرد تا با سوء استفاده از موقعیت خود در شیراز، فضای این شهر را متشنج کند.
حمله خشونت آمیزشاگردان دستغیب به مردم شیراز
چند هفته پیش و پس از اظهارات توهین آمیز آقای دستغیب به ساحت ولایت فقیه جمع کثیری از مردم در مقابل مسجد ایشان در شهر شیراز تجمع و تحصن کردند و صرفا به شعار دادن و عزاداری به مناسبت شهادت مولای متقیان امیر مومنان (ع) پرداختند.
در حین تجمع اعتراض آمیز مردم شاگران دستغیب برای مظلوم نمائی، شیشه های مسجد را شکستند و از پشت بام مسجد بر سر مردم سنگ و آجر و کپسول آتش نشانی انداختند و همزمان عده ای اوباش با چوب و چماق بر سر مردم ریختند که در این برخورد وحشیانه ده تن زخمی شدند و به بیمارستان منتقل شدند.
ادامه فتنه گری به سبک دستغیب با طعم توهین به مردم
پس از برخورد خشونت آمیز با مردم توسط شاگردان سیدعلی محمد دستغیب روند سخنان نامناسب وی ادامه پیدا کرد و او ضمن توهین به مردم شیراز، بر ادامه اظهارات توهینآمیز و تحریک کننده خود در مسجد قبای شیراز تاکید کرد.
دستغیب که تحصن اعتراضآمیز مردم شیراز در مقابل مسجد قبا با حمله خشونت آمیز شاگردانش به درگیری کشیده شد، در سخنرانی خود مردم معترض شیراز را جمعی “باتوم بدست و قمه بدست” خواند که مسجد او را مورد ظلم قرار دادهاند!
وی همچنین خود را با امیرالمومنین (ع) مقایسه کرده و مدعی شد که همان تهمتهایی که به حضرت علی (ع) زده میشد، به او هم تعلق گرفته است.
دستغیب در پایان سخنان خود هم ضمن اشاره به توصیههای مسئولان شیراز برای کاستن از فضای تحریک در این شهر، این توصیهها را رد و تاکید کرد که “من احتیاجی به تعیین تکلیف مسئولان ندارم به اینکه مثلا منبر را تعطیل کن یا برای مدتی مسجد نرو. بنده تکلیف خودم را می دانم و تا آخر ماه رمضان، هم نماز میآیم و هم منبر می روم.”
پس از برخورد خشونت آمیز با مردم توسط شاگردان سیدعلی محمد دستغیب، روند سخنان نامناسب وی ادامه پیدا کرد و او ضمن توهین به مردم شیراز، بر ادامه اظهارات توهین آمیز و تحریک کننده خود در مسجد قبای شیراز تاکید کرد.
شبهه افکنی …
مهرماه سال ۱۳۸۹، استفتائی از علیمحمد دستغیب در باب ولایت مطلقه فقیه منتشر شد که سؤالات زیادی را در اذهان عمومی ایجاد کرد. وی در این استفتا با جدا دانستن بحث ولایتفقیه از ولایت مطلقه فقیه میگوید: این دو گاهی باهم منطبق هستند مثل زمان حضرت امام خمینی (ره) و زمانی نیز ولایت مطلقه فقیه همان ولایتفقیه نیست.
وی در این استفتا مدعی است اختیارات مصرح در قانون اساسی برای شخص ولیفقیه فعلی صدق نمیکند چرا که ایشان ولایت مطلقه فقیه را در اختیار ندارند.
ادعای دستغیب مثل آن است که بگوییم چون مقام معنوی حضرت رسولالله از مقام معنوی امام علی زیاد تر است اختیارات حکومتی پیامبر اکرم نیز باید بیشتر از حضرت علی باشد و… امام خمینی (ره) خود در این زمینه میفرماید: «اگر فرد لایقى … تشکیل حکومت داد، همان ولایتى را که حضرت رسول اکرم (ص) در امر اداره جامعه داشت دارا مىباشد و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند. این توهّم که اختیارات حکومتى رسول اکرم (ص) بیشتر از حضرت امیر (ع) بود، یا اختیارات حکومتى حضرت امیر (ع) بیش از فقیه است، باطل و غلط است.
البته فضائل حضرت رسول اکرم (صلّى الله علیه وآله وسلّم) بیش از همه عالم است و بعد از ایشان فضایل حضرت امیر (ع) از همه بیشتر است لکن زیادى فضایل معنوى اختیارات حکومتى را افزایش نمىدهد. همان اختیارات و ولایتى را که حضرت رسول و دیگر ائمه، صلوات اللَّه علیهم، در تدارک و بسیج سپاه، تعیین ولات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را براى حکومت فعلى قرار داده است.»
امام خمینی (ره) در جای دیگری میفرماید: «ولایتفقیه یک چیزی است که خدای تبارک وتعالی درست کرده است. همان ولایت رسول الله است و اینها از ولایت رسولالله هم میترسند. “
سؤالی که میشود از علیمحمد دستغیب پرسید این است که، شما قبول دارید که مقام معنوی امام خمینی (ره) از حضرت رسول پایین تر بود؟ اگر قبول دارید که صد در صد باید قبول داشته باشید حال چگونه است که امام به عنوان ولیفقیه اختیارات حکومتی رسولالله را دارا است ولی مقام معظم رهبری اختیارات امام خمینی (ره) برای اداره جامعه و یا اختیارات مصرح در قانون اساسی را دارا نیست؟
زمانی اصلاحطلبان مدعی اختیارات در چارچوب قانون اساسی بودند ولی امروز گویا با پروژه فتح سنگر به سنگر حتی به این قانون اساسی نیز پایبند نیستند.
لطف کریمانه رهبر معظم انقلاب به علی محمد دستغیب
پس از این حوادث خصومتآمیز بود که آیتالله سید علیاکبر قرهباغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اظهارات و رفتار تحریکآمیز محمدعلی دستغیب اظهار داشت: واقعیت این است که آقای دستغیب همواره سخنانی را در خصوص کشور مطرح میکند که هیچگاه صلاحیت سخن گفتن در مورد آن را نداشته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دستغیب حضور در مجلس خبرگان را مدیون عنایت و لطف مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: در گذشته دستغیب حرفهای بیمورد بر زبان جاری میکرد و زمانی که برخی از نمایندگان مجلس خبرگان تصمیم گرفتند وی را از این نهاد اخراج کند با مخالفت مقام معظم رهبری مواجه شد.
قرهباغی با ذکر این مثال که اگر کودکی از روی بیعقلی به مقدسات الهی و شرعی اهانت کرد، باید تنها در مقابل آن سکوت کرد، گفت: من اظهارات دستغیب را از روی رفتارهای افراطی وی میدانم و از آنجا که وی را فاقد صلاحیت سخن گفتن درباره مجلس خبرگان و کشور است؛ بهتر است به این مسائل کمتر بپردازیم و او را به حال خودش رها کنیم.
انتهای پیام/م