یادداشت | جای خالی سند پیشرفت شهرستان سرخس در برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی
یادداشت | جای خالی سند پیشرفت شهرستان سرخس در برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی
دریغ از یک اشاره به اجرای سند پیشرفت و اصلاح سیستم برنامه‌ریزی کشور، آنچه که در اصل باید مطالبه مردم و برنامه کاندیداها باشد.

به گزارش نسیم‌سرخس، در تاریخچه کهن سرزمین سرخس مردمانی کوشا و صاحب تمدن زیست می‌کردند، نمی‌دانم این خاک چقدر اصیل است اما از بزرگی صاحبدلانی که در این خاک مدفون اند میتوان فهمید این خاک جایگاه بزرگ مردانی است که در پی تغییرند.

سالهاست سرخس در گیر و دار توانمندی‌هاست و امروز در بحبوحه‌ی انتخابات بار دیگر همت و حضور پر شور سرخس سر زبان‌ها افتاده است. مردمی با طوایف متکثر اما یکدل که از میان تاریخ سرخس نوین سرافراز به پیش آمدند و حال دوباره دست در دست هم داده‌اند تا دوباره همچون قدیم که در سنت عشر آب را به این سرزمین می رساندند و مایه آبادانی بودند باز پس از طریق صندوق رای سرنوشت خود را بسازند.

مردم غیور و جان فدای این بوم همیشه در طول اتفاقات خود را اثبات کرده‌اند. حال سخنم با کاندیداها و بزرگان شهر است.

می‌خواهم اشاره‌ای به سابقه‌ی کوچ از این سرزمین داشته باشم و شما کاندیداها می‌توانید با بررسی تواریخ، سیر کوچ و بازگشت به شهرستان سرخس را بیابید. در این کشاکش رقابت‌های کاندیداهای محترم مجلس و جلساتی که با بزرگان برگزار می‌شود جای صحبت از اسناد بالادستی خالیست. متاسفانه هیچ کاندیدایی حرفی در این خصوص نمی‌زند بلکه صرفا به ارائه‌ی وعده‌هایی جهت دلخوشی مردم بسنده کرده‌اند که طبق بررسی متضاد با این اسناد است.

آیا کاندیداهای محترم مجلس از وضعیت کوچ در شهرستان باخبرند؟ چگونه عده‌ی زیادی با مهاجرت به مشهد و… حتی حاضرند محل زیست خانواده‌شان را از محل کار جدا سازند و با تحمل مشقت دوری، فضای زندگی سالم برای خانواده‌شان فراهم کنند. آیا کاندیداهای محترم با مطالعه‌ی سند آمایش سرزمینی بخش تمرکز جمعیت در گنبدلی و بزنگان متوجه دست پنهان اسناد بالادستی در مهاجرت سرخسی‌ها شدند؟ آیا کاندیداهای محترم مجلس با مطالعه سند آمایش به درکی از تعطیل شدن کشاورزی و دامپروری که شغل حدود ۷۰ درصد از مردم این سرزمین است رسیده‌اند؟ آیا شما عزیزان تا بحال سند آمایش سرزمینی را مطالعه کرده‌اید؟ آیا می‌دانید حرف‌هایی که می‌زنید فقط در صورتی جای اجرا دارد که مبتنی بر این اسناد باشد. سخن در مورد سند آمایش سرزمینی که نوعی از اسناد توسعه با رویکرد تحقق معادلات تلفیق تولید است بسیار است.

اما امروز این جریان مردمی باید از زاویه‌ای دیگر به شهرستان سرخس بنگرد. به همت جوانان و یاری رساندن مردم در شهرستان سرخس سندی با نام سند پیشرفت منطقه‌ای شهرستان سرخس آماده شده و پس از طی مراحل شهرستانی، استانی و کشوری مصوب شده است. قابل توجه است در این سند بر سه اصل عدالت، معنویت و رشد تمامی استعدادهای مردمی تاکید ورزیده شده است. برای درک بهتر اینگونه بگویم شما در اسناد توسعه رشد نیروی انسانی را مبتنی بر نیاز به خلق ثروت دارید، اما در سند پیشرفت شهرستان سرخس نگاه به تمام مردم به عنوان گنجینه‌هایی است که باید کشف و بارور شوند.

در این سند ابعاد مختلف شهرستان بررسی شده و با توجه به ابعاد مختلف تشریح شده است به گونه‌ای که هرکدام از عزیزان با مراجعه به این سند می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در خصوص مسائل مختلف بدست آورد و با ارائه‌ی راهکارهایی مبتنی بر تجارب گذشته، آینده‌ای زیبا را برای سرخس بسازد. دریغ از یک اشاره به اجرای سند پیشرفت و اصلاح سیستم برنامه‌ریزی کشور، آنچه که در اصل باید مطالبه مردم و برنامه کاندیداها باشد.

سخن پایانی، عزیزان قطعا شما درد مردم را می‌دانید و مبتنی بر آن به ارائه‌ی وعده می‌پردازید. بر شما لازم است امروز در جایگاه پیشرفت و محرومیت‌زدایی ابتدا سند پیشرفت و سیستم برنامه‌ریزی کشور را بشناسید و مبتنی بر آن به جهت‌دهی فکری و عملی در عرصه‌ی خطیر مجلس اقدام نمایید. اگر بدون راهبرد و نگاه بلند بر این عرصه وارد شدید در چند سال آینده وضعیت بهتر از حال حاضر نخواهد بود.

نویسنده: محمد جواد نگهبان

پایان پیام/ع

  • نویسنده : محمد جواد نگهبان