به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، بزرگترین پارک لجستیک ترانشیپمنت(تغییر خطوط ریلی) کالا در منطقه ویژه سرخس با سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیون یوانی(معادل حدود ۵۶ میلیون دلار) ساخته میشود.
دوشنبه شب ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱ قرارداد ایجاد بزرگترین مرکز و پارک لجستیکی و کانتینری از طریق راهگذر جنوبی چین به اروپا در منطقه ویژه اقتصادی سرخس با سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیون یوانی طرف چینی منعقد شد.
سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیون یوانی چینیها در منطقه ویژه اقتصادی سرخس
مالک رحمتی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، درباره ایجاد این پارک لجستیکی گفت: مرکز لجستیک بینالمللی منطقه سرخس با محوریت ایجاد سایت کانتینری در زمینی به وسعت ۳۵ هکتار با ظرفیت تخلیه، بارانداز و بارگیری ۵۰۰ کانتینر در هر شبانهروز و ۶۶۰ هزار TEU(واحد شمارش بار کانتینر) در سال احداث میشود که مرحله نخست اجرای این طرح که مربوط به حوزه احداث و راهاندازی است، با ۴۰۰ میلیون یوان سرمایهگذاری اولیه آغاز میشود.
به گفته وی در مرحله دوم نیز ایجاد سایت تهاتر کالاهای ایران و چین و در مرحله سوم ایجاد شهرک بزرگ صنایع با مشارکت سرمایهگذاران چینی تعریف شده است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی همچنین گفته، «ایجاد این پارک لجستیکی میتواند ظرفیت ترانزیتی مرز سرخس را در سال اول به بیش از ۲۰ میلیون تن برساند که با این اتفاق علاوه بر ارزآوری، شاهد ایجاد بستری مهم بهمنظور توسعه و اشتغال در شمال شرق کشور خواهیم بود.
تلاشها برای تحقق ظرفیت ۲۰ میلیون تنی ترانزیت از مسیر چین- سرخس- ترکیه
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه نیز در مراسم انعقاد این تفاهمنامه با بیان اینکه ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه توان و ظرفیت ترانزیت در مناطق ویژه اقتصادی از اساسیترین و مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم است، گفت: تعیین تعرفهها، صدور روادید رانندگان ناوگان حملونقل، ایجاد زیرساختهای لازم و ارائه خدمات گمرکی، چهار محوری است که با هماهنگی کامل بین کشورهای طول مسیر از جمله قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در حال انجام است و این روند تا حصول نتیجه کامل ادامه خواهد داشت و امیدواریم از طریق ایجاد و تقویت این راهگذر، ظرفیت ۲۰ میلیون تنی ترانزیت از مسیر چین- سرخس- ترکیه به طور کامل محقق شود.
علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران نیز در این مراسم این پروژه را یکی از نمونه کارهای موفق دولت سیزدهم دانست و افزود: این پروژه با مشارکت آستان قدس رضوی، سرمایهگذار خارجی و حمایتهای دولت اجرا میشود.
محمدرضا کلایی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره جزییات این قرارداد به خبرنگار ما گفت: موضوع اساسی این پروژه فعالسازی راهگذر شرق به غرب است؛ یعنی ترانزیت کالا از چین به اروپا و از چین به بنادر جنوبی کشور است که با توجه به اهمیت ترانزیت کانتینری در دهههای اخیر و مسئله تغییر عرض ریلی در کشورهایی مانند ایران و آسیای مرکزی نیازمند مرکز «ترانشیپمنت کانتینری» هستیم و این امکانات تاکنون در کشور وجود نداشت و ما از منابع درآمدی ترانزیتی این کار محروم بودیم.
بهرهبرداری از فاز نخست پارک لجستیک بینالمللی منطقه ویژه سرخس تا یکونیم سال دیگر
وی افزود: در این قرارداد بنا داریم یک پارک لجستیک بینالمللی برای ترانزیت کانتینری را در منطقه ویژه سرخس با ارزش سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیون یوانی به صورت مشترک در مرحله اول ایجاد کنیم و در مراحل بعدی وارد بحث تهاتر و ایجاد خطوط مشترک تولید شویم که میتواند درآمدهای ارزی خوبی در حوزه ترانزیت برای کشور ایجاد کند، به علاوه در حوزه ترانزیت برای مردم منطقه اشتغالزایی دارد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره سهم و آورده آستان قدس در این پروژه خاطرنشان کرد: زمین، زیرساخت و ریل موردنیاز این پروژه توسط آستان قدس رضوی فراهم خواهد شد و طرف چینی نیز دانش فنی، ساخت و تجهیزات فناوری موردنیاز ایجاد این مرکز را تأمین میکند و بناست ظرف یک و نیم سال دیگر فاز اول این پروژه به بهرهبرداری برسد.
کلایی تصریح کرد: این قرارداد به صورت مشارکتی و تأسیس یک شرکت مشترک و بهرهبرداری به صورت مشترک خواهد بود که بازاریابی و نقلوانتقال کالا از چین تا ایران بر عهده طرف چینی و از ایران به کشورهای اروپایی بر عهده طرف ایرانی است.
جذابیت ایران برای طرف چینی با اجرای طرح «یک جاده- یک کمربند»
وی سرمایهگذاری چین در این مرکز را بیارتباط با تحولات اخیر و قرارداد ۲۵ ساله دو کشور ندانست و اظهار کرد: جذابیت ایران برای طرف چینی، اجرای طرح «یک جاده- یک کمربند» چین است که بر اساس آن برای کشورهایی که در انتقال کالا به صورت شراکتی با چین همکاری میکنند مشوقهایی مانند نصف شدن هزینه استفاده از خطوط ریلی چین و امکان سرمایهگذاری با نرخهای ترکیبی در نظر گرفته میشود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس تأکید کرد: انتقال کالا از چین به اروپا از طریق ترانزیت ریلی یک سوم زمان موردنیاز انتقال کالا از مسیر دریاست و به همان نسبت هم هزینههای انتقال کاهش پیدا میکند، از طرف دیگر در فرایند انتقال کالا از مسیر ریلی میتوان فرایندهای تکمیل کالا و تبدیل آن را انجام داد که این زمینه در منطقه ویژه سرخس امکانپذیر خواهد بود. یعنی در این پروژه تنها ترانشیپمنت کالا مدنظر نیست بلکه بر اساس همکاری بزرگ کشورها خواهد بود.
کلایی بیان کرد: در افق سه ساله بناست ترانزیت کالا از منطقه ویژه اقتصادی سرخس به ۲۰ میلیون تن برسد که این عدد چیزی حدود ۱۰۰ برابر ترانزیت فعلی سرخس است.
وی درباره ضمانت اجرای این پروژه با توجه به سوابق طرف چینی در پروژههای عمرانی کشور عنوان کرد: این پروژه مرحله به مرحله و به صورت اقدامات متقابل اجرا میشود، از طرفی این پروژه تنها یک پیمان میان ایران و چین نیست بلکه کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان هم در آن مشارکت دارند و کشور چین سرمایهگذاری زیادی در این حوزه انجام داده که اگر این طرح را به اتمام نرساند، بسیاری از سرمایهگذاریهایش بیحاصل خواهد شد و به نوعی سرمایهگذاریهای قبلی چین گروگان این طرح است.
سیاستهای کلی نظام مبتنی بر نگاه ویژه به شرق برای تولید ثروت و اشتغال در کشور است
حسن نوریزاده، سرپرست فرمانداری سرخس نیز در گفتوگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه همهجانبه از سرمایهگذاران داخلی و خارجی در منطقه ویژه اقتصادی حمایت میکنیم، گفت: یکی از راههای رسیدن به توسعه پایدار سرمایهگذاری بخش خصوصی است.
وی افزود: ما نیازمند سرمایهگذاری فکری و نیروی انسانی هستیم و در این خصوص از همه سرمایهگذاران دعوت میکنیم و دست آنها را به گرمی میفشاریم و مورد حمایت قرار میدهیم.
نوریزاده عنوان کرد: سیاست اصلی دولت در شهرستان سرخس حمایت از روند توسعهای منطقه ویژه و تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری صنعتی است.
سرپرست فرمانداری سرخس تاکید کرد: در همسایگی کشور ما جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ میلیون نفر زندگی میکنند که به آبهای آزاد دسترسی ندارند و کشور ما و سرخس شاهراه حیاتی لجستیکی برای آنها محسوب میشود و ما باید به نحو احسن از این ظرفیت بزرگ اقتصادی در جهت توسعه منطقهای و ملی استفاده کنیم.
وی در خصوص سرمایهگذاری چینیها در منطقه ویژه اقتصادی سرخس خاطرنشان کرد: سیاستهای کلی نظام مبتنی بر نگاه ویژه به شرق و ارتباط اقتصادی و استفاده از ظرفیتهای تمامی حوزهها برای تولید ثروت و اشتغال با مناسبات با حوزه شرق است.
نوریزاده بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس دروازه ورودی به آسیای میانه و چین است و هم اینک نیروی کار فراوان و ارزان به وفور در این مکان وجود دارد.
فعالیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس همزمان با افتتاح راهآهن مشهد- سرخس- تجن با حضور رهبران و نمایندگان ۱۰۰ کشور جهان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد؛ این منطقه در ۱۵۰ کیلومتری شرق مشهد و ۱۵ کیلومتری شهر سرخس از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هممرز است.
انتهای پیام/
امید
تاریخ : ۲۷ - مهر - ۱۴۰۱خب خسته نباشید حالا بگین پس چرا مردم شهرستان به بدبختی زندگی میکنن و اشتغال نیست و برای کار باید برن شهرهای دور پس اینم برای مردم سرخس زیاد مهم نیس