۸۲۰ هزار تن کالا از مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه مبادله شده است‌
۸۲۰ هزار تن کالا از مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه مبادله شده است‌
مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۸۲۰ هزار تن‌کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه مبادله شده است.

به گزارش نسیم سرخس، محمد‌هادی ضیایی‌مهر اظهار داشت: در پنج ماهه نخست امسال ۸۲۰ هزار تن کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه ‌مبادله شده که ۴۲۰ هزار تن آن از طریق کالاهای ترانزیتی از طریق کریدورهای ترانزیتی ریلی بویژه کریدور ریلی سرخس – بندرعباس و یا بالعکس با سهم ۹۸ درصد از کریدورهای ترانزیتی ریلی کشور بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ درصد رشد داشته است.

 

وی افزود: بیشترین کالاهای  ترانزیت شده شامل کود،گوگرد، پنبه و سوخت بوده است و عمده مبادی بارگیری در کشورهای آسیایه را ترکمنستان ۵۱ درصد و ازبکستان ۴۴ درصد را به خود اختصاص داده است.

 

ضیایی مهر‌ گفت: بر‌اساس توسعه روابط فی ما بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و راه اهن آسیایه میانه ‌و راه‌اندازی قطارهای  برنامه‌های مستقیم سرخس به بندرعباس و بالعکس زمان سیر محصولات ترانزیتی از حدود یک هفته به ۵۴ ساعت کاهش یافته که این مسئله از جمله عوامل میزان افزایش ترانزیت ریلی در سال گذشته و امسال بوده است.

 

مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی خاطر‌نشان کرد: اعمال تخفیفات ۳۰ درصدی تعرفه حمل کالاهایی همچون کود و پنبه ترانزیتی و ۳۵ درصدی برای حمل گوگرد ترانزیتی ‌و تخفیف پلکانی ۳۱ درصدی برای حمل سوخت ترانزیتی  در مسیر سرخس  به بند عباس و همچنین تخفیف ۳۵ درصدی برای کود ترانزیتی  و ۴۰ درصدی برای گوگرد ترانزیتی برای ترانزیت به پاکستان از طریق مرز ریلی  میرجاوه و نیز تخفیف ۵۰ درصدی تعرفه حمل برای کلیه کالاهای ترانزیتی عبوری از طریق مرز ریلی سرخس به ترکیه و بالعکس،  تعرفه ای است  که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۳ و ۹۴ اعمال کرده  است.

 

ضیایی مهر گفت: از ابتدای افتتاح و بهره برداری از کریدور بین المللی ریلی سرخس تا‌کنون صرفا واگن‌های با مالکیت راه‌اهن‌های آسیای میانه عهده‌دار حمل کالاهای ترانزیتی وارداتی و صادراتی است‌ که با موافقت مجلس‌ با عضویت راه آهن ایران در شورای حمل و نقل آسیای میانه و پیگیری ویژه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با پذیرفتن عضویت  راه اهن ایران در شورای مذکور تعدد واگن‌ها با مالکیت شرکت‌های بخش خصوصی ایران  برای نخستین بار در کشورهای آسیای  میانه فراهم شده است.

 

وی  تصریح کرد: در جلسه مرزی اخیر با راه آهن ترکمنستان مجوز تردد واگن‌های یکی از شرکت‌های ایرانی به کشور ترکمنستان صادر و با این اقدام زمینه تعدد واگن سایر شرکت‌های ایرانی فراهم شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/