الگوگیری از مکتب امام صادق(ع) سبب وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه می‌شود
الگوگیری از مکتب امام صادق(ع) سبب وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه می‌شود
امام جمعه سرخس با بیان اینکه امام صادق(ع) به تربیت «ارتش اعتقادی» پرداختند، گفت: الگوگیری از مکتب امام صادق(ع) سبب وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه می‌شود.

به گزارش نسیم سرخس، حجت‌الاسلام علیرضا ارژنگ در ارتباط با جنبش علمی امام صادق(ع) اظهار داشت: دوران امام صادق(ع) با زمان حکومت خلفای اموی و دو تن از خلفای عباسی همراه بوده و در زمان امامت ایشان اسلام رشد کرد.

 

امام جمعه سرخس با مقایسه دوران امام حسین(ع) و دوران امام صادق(ع) گفت: دوران این دو امام بزرگوار با یکدیگر متمایز بوده است، امام حسین(ع) دشمن مشخصی داشت و در زمان ایشان گروه‌های متعدد فکری وجود نداشت، اما دوران امام صادق(ع) دوران برخورد اندیشه‌های مختلف در عرصه‌های مختلف اعتقادی، علمی و فلسفی بود.

 

وی با بیان اینکه مکتب‌های فکری مانند معتزلیه، جبریه و صوفیه در دوران امام صادق(ع) حضور داشتند،گفت: امام صادق(ع) در این دوران با مسائل اساسی مختلفی مواجه بودند.

 

امام جمعه سرخس با اشاره به درگیری‌های موجود بین بنی‌امیه و بنی‌عباس در زمان امام صادق(ع)، عنوان کرد: امام صادق‌(ع) از این اختلافات کمال استفاده را کردند و در این زمان به تربیت شاگرد پرداختند و مکتب پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را گسترش دادند.

 

ارژنگ خاطرنشان کرد: دوران امام صادق (ع) با تقیه همراه بود، بنابر این امام(ع) قیام مسلحانه را جایز نمی‌دانستند، چرا که قیام مسلحانه در زمان امام صادق(ع) به دلیل فراهم نبودن زمینه، نبود نیروی کافی و خفقان موجود به صلاح نبود.

 

وی گفت: امام صادق(ع) در دوران امامت به تربیت «ارتش اعتقادی» پرداختند و افرادی را تربیت کردند که معتقد به رهبری امام معصوم باشند و شبکه وسیعی را برای این کار تدارک ببینند.

 

امام جمعه سرخس با اشاره به تعدادی از شاگردان بزرگ مکتب امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) در همه عرصه‌ها شاگرد تربیت کردند و در مناظرات مختلف با فرقه‌های گوناگون محکم و مستدل اعتقادات ناب اسلامی را بیان می‌کردند.

 

ارژنگ فلسفه مذهب تشیع به امام جعفر صادق(ع) را رشد مکتب اهل بیت(ع) در دوران آن امام همام دانست و گفت: اهتمام به علم و مکتب اهل بیت(ع) امروزه نیز لازم است چرا که امروز نیز با توجه به وجود افکار و عقیده های بسیار، جامعه نیازمند تبیین فکر و مکتب ناب اهل بیت(ع)  است.

 

امام جمعه سرخس با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر علم اندوزی در جهت کسب اقتدار جهانی، عنوان کرد: اگر خواسته باشیم در جهان امروز اقتدار داشته باشیم و محتاج کسی نباشیم باید علم‌اندوزی را در اولویت‌ها قرار دهیم.

 

ارژنگ با اشاره به سخن ابو حنیفه از شاگردان امام صادق‌(ع) که گفته بود اگر دو سال شاگردی امام صادق(ع) نبود هلاک شده بودم، بیان کرد:حتی رهبران فرقه‌ها و مذاهب دیگر نیز خود را مدیون این امام عظیم‌الشان می‌دانند.

 

وی با اشاره به روش امام صادق(ع) برای گسترش مکتب اهل بیت(ع)گفت: ایشان بدون اصطحکاک و بدون توهین به کسی و با شیوه ناب اسلامی، ارزش‌ها و عقاید اسلامی را گسترش می‌دادند.

 

امام جمعه سرخس با بیان اینکه امروز همه وظیفه دارند مکتب اهل بیت(ع) را گسترش دهند، تاکید کرد: حوزه های علمیه باید در تبیین و گسترش مکتب اهل بیت(ع) از دیگران پیشتاز تر باشند، چرا که افرادی که در حوزه‌های علمیه درس می‌خوانند در اصل شاگردان مکتب امام صادق(ع) هستند و باید معارف اسلامی را به صورت تخصصی تبیین کنند.

 

وی افزود: حوزه علمیه نه تنها باید مکتب اهل بیت(ع) را در کشور تبیین کند، بلکه باید به صادرات این تفکر بپردازد.

 

امام جمعه سرخس با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، وحدت حوزه و دانشگاه است، گفت: اگر مکتب اسلام و اهل بیت(ع) با جامعیت تببین شود مطمئنا وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه را شاهد هستیم.

 

وی بیان کرد: تعدد شاگردان امام جعفر صادق(ع) درسی است که می توان در عرصه‌های مختلف در حوزه و دانشگاه از این مکتب استفاده کرد و این امر سبب نزدیکی بیشتر حوزه و دانشگاه می‌شود.

 

امام جمعه سرخس به تربیت جابربن حیان توسط امام صادق(ع) اشاره و عنوان کرد: امام صادق(ع) حتی در علوم جدید نیز شاگردانی به مانند جابربن حیان تربیت کردند که در علومی مانند علم شیمی متخصص و دانشمند بودند.

 

ارژنگ خاطرنشان کرد: وجود یک شیمی‌دان در بین شاگردان امام صادق (ع) نشان از این دارد که این مکتب تشییع برای تمام عرصه‌ها و علوم مطلب دارد و یک مکتب جامع است.

 

امام جمعه سرخس تاکید کرد: اسلام اگر به طور جامع تبیین شود جدایی بین حوزه و دانشگاه نیست، نمونه آن هم گرایش طب جدید به طب اسلامی است.

 

وی گفت: اسلامی که ادعای سعادت بشر را دارد، به طور بقین در علوم جدید راهگشا است.

انتهای پیام/ع