اضافه برداشت ۴۰ میلیون متر مکعبی از سفره های زمینی سرخس
اضافه برداشت ۴۰ میلیون متر مکعبی از سفره های زمینی سرخس
مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس گفت: سفره های زیرزمینی در شهرستان سرخس وضعیت مناسبی ندارد و بیلان آب دشت سرخس منفی است و حدود 40 میلیون متر مکعب اضافه برداشت را داریم.

محمدرضا عبادی نژاد در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، درباره وضعیت منابع آب و خشکسالی در شهرستان سرخس گفت: سال آبی هر سال از ابتدای مهرماه تا پایان شهریور سال بعد است که در سال ۹۶ حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی را در سرخس داشتیم و میزان آب رودخانه ها، منابع زیرزمینی و سد دوستی کاهش شدیدی داشته است.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس بیان کرد: از ابتدای سال آبی امسال یعنی از مهرماه تاکنون ۴۵ میلی متر بارندگی داشتیم در حالی که در سال گذشته این میزان صفر بوده است.

 

عبادی نژاد درباره وضعیت سفره های آب زیرزمینی اظهار کرد: سفره های زیرزمینی در شهرستان سرخس وضعیت مناسبی ندارد و بیلان آب دشت سرخس منفی است و حدود ۴۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت را داریم که حدود ۹۵ درصد از این اضافه برداشت توسط چاه های کشاورزی مجاز و غیرمجاز است و متاسفانه چاه های مجاز ما بعضاً تا دو برابر اضافه برداشت دارند.

 

وی راه حل کاهش میزان اضافه برداشت را اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: اصلاح الگوی کشت محصولات کشاورزی باعث کاهش برداشت آب و افزایش بازده اقتصادی می شود، ضمن اینکه الگوهای کشت سنتی در کشور منسوخ شده است و باید تلاش کنیم تا الگوی کشت در شهرستان سرخس اصلاح شود.

 

عبادی نژاد با اشاره به شایعاتی درباره وجود فروچاله در روستای چاله زرد سرخس تصریح کرد: ما فروچاله در سرخس نداشتیم و با توجه به بررسی هایی که کردیم آن مواردی که در روستای چاله زرد به نام فروچاله گفته شده در حقیقت برش های جریان سیلاب های اوایل امسال است و ارتباطی به برداشت آب های زیرزمینی ندارد.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان سرخس بیان کرد: با بررسی ۷ منبع آبی به طور متوسط در طول یکسال حدود ۲۰ سانت کاهش سطح آب را داشتیم.

 

عبادی نژاد در پایان گفت: کاهش سطح آب و برداشت بیش از حد از سفره های زیرزمینی باعث افت کیفی آب می شود.

انتهای پیام/