کریدور پرندگان مهاجر در برابر آنفولانزا امن است/ ورود غیرمجاز مرغ زنده به شهرستان جریان دارد!/ پایش و مراقبت روزانه فعال و غیرفعال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سرخس
کریدور پرندگان مهاجر در برابر آنفولانزا امن است/ ورود غیرمجاز مرغ زنده به شهرستان جریان دارد!/ پایش و مراقبت روزانه فعال و غیرفعال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سرخس
طبق گزارش‌های محیط زیست و شبکه دامپزشکی در حال حاضر کریدور پرندگان مهاجر در برابر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امن بوده و تاکنون مورد مشکوکی از این بیماری در شهرستان سرخس مشاهده نشده است اما ورود غیرمجاز مرغ به این شهرستان خطر گسترش این بیماری را افزایش داده است.

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، بابیان اینکه تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان سرخس مشاهده نشده است، اظهار کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی شدیداً واگیر و قابل‌سرایت به انسان بوده و در صورت ابتلای انسان به این بیماری خطرناک، احتمال فوت فرد بیمار وجود دارد.

 

عباس باغبان نژاد افزود: به دلیل ورود این بیماری به کشور با منشأ پرندگان وحشی و مهاجر، از حدود سه ماه پیش تاکنون برنامه‌های تشدید نظارت و پایش و همچنین استمرار آموزش و ترویج راه‌های انتقال این بیماری و پیشگیری از آن در کل کشور توسط سازمان دامپزشکی به اجرا گذاشته شده است.

 

وی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن شهرستان سرخس در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر از سیبری، لزوم اعمال جدیت دستگاه‌های مسئول در این خصوص بیشتر است.

بازدید مشترک شبکه دامپزشکی و محیط زیست شهرستان

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس خاطرنشان کرد: پایش و مراقبت روزانه فعال و غیرفعال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی انجام می‌شود و به دلیل اشراف اداره محیط زیست شهرستان به حوزه پرندگان وحشی و مهاجر، چند مورد بازدید مشترک با این اداره نیز انجام شده است.

 

باغبان نژاد ادامه داد: همچنین در موارد مشاهده تلفات پرندگان بومی و وحشی مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نمونه‌گیری‌های لازم انجام و برای تشخیص قطعی به آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ارسال شده است که الحمدلله تاکنون هیچ‌کدامشان مثبت نبوده است.

وی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و آموزش افراد در معرض خطر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیان داشت: تاکنون موارد متعدد آموزش دامداران و اهالی شهر سرخس و روستاهای شهرستان و همچنین دانش آموزان مدارس شهری و روستایی توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی سرخس انجام شده و از طریق برگزاری کلاس آموزشی، توزیع بروشور بهداشتی، ارسال پیامک هشدار بهداشتی و تنظیم و ارسال اخبار مرتبط با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سعی در افزایش سطح اطلاعات عمومی افراد در معرض خطر شده است.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس عنوان کرد: به دلیل غیرقانونی و غیربهداشتی بودن حمل و عرضه و کشتار غیرمجاز مرغ زنده و افزایش خطر انتشار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و سایر بیماری‌های منطقه از این طریق در سطح شهرستان و انتقال بیماری به انسان، با پیگیری شبکه دامپزشکی و همکاری دادستان وقت شهرستان، هشت باب فروشگاه غیرمجاز مرغ زنده در سطح شهر سرخس در سه ماه اخیر پلمپ شده است اما به این دلیل که همچنان ورود غیرمجاز مرغ زنده به شهرستان جریان دارد و درنتیجه متخلفان اقدام به کشتار غیربهداشتی در حاشیه‌ شهر می‌کنند خطر انتقال این بیماری به شهرستان وجود دارد.

پلمپ یکی از مراکز کشتار غیرمجاز مرغ زنده در سرخس

باغبان نژاد افزود: ضرورت دارد ادارات مسئول در این زمینه به‌خصوص نیروی انتظامی از طریق برخورد و ممانعت از ورود خودروهای حمل غیرمجاز مرغ زنده به شهرستان در کاهش احتمال انتشار بیماری مشارکت کنند.

 

وی تأکید کرد: شهروندان از خرید و کشتار مرغ زنده گوشتی خودداری کنند چون این موارد تحت نظارت بهداشتی نبوده و می‌تواند منجر به اشاعه بیماری شود به همین دلیل توصیه می‌کنیم مردم از مرغ کشتار شده در کشتارگاه که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و ناظر ذبح شرعی است با تاریخ معتبر و از مراکز عرضه مجاز، گوشت سفید موردنیاز خود را تأمین کنند.

 

رئیس شبکه دامپزشکی سرخس در توصیه‌ای به مالکان طیور بومی روستاها تصریح کرد: مالکان طیور بومی در روستاها با محصور کردن طیور خود احتمال تماس آن‌ها با پرندگان مهاجر که ناقلین ویروس آنفلوانزا هستند را به کمترین مقدار ممکن برسانند و از شکار و نگهداری پرندگان مهاجر خودداری کرده و در صورت مشاهده تلفات غیرعادی در طیور سریعاً مراتب را از طریق شماره تماس ۳۴۵۲۶۹۳۰ به اطلاع واحد پیشگیری از بیماری‌های طیور شبکه دامپزشکی سرخس برسانند.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سرخس در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان سرخس در کریدور پرندگان مهاجر قرار گرفته است سالانه بیش از هزاران انواع پرنده برای زمستان گذرانی مهمان مناطقی از قبیل سد دوستی، سد چهچهه، اثر طبیعی ملی تالاب بزنگان، منطقه حفاظت‌شده رودخانه کشف رود، منطقه حفاظت‌شده رودخانه تجن و سایر بندها، شیلات‌ها و آبگیرهای سطح شهرستان هستند.

 

حسین اصلاحی تصریح کرد: با توجه به حساسیت و شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در چند استان کشور و علی‌رغم کمبود نیروی محیط بان نسبت به وسعت زیاد منطقه، مأموران یگان حفاظت محیط زیست سرخس با استقرار نیروها در دو پاسگاه محیط بانی به‌صورت شبانه‌روز منطقه را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند که خوشبختانه تاکنون هیچ موردی در سطح شهرستان از این بیماری مشاهده نشده و کوچک‌ترین موارد مشکوک با همکاری اداره دامپزشکی رصد و پیگیری شده است.

پایش و کنترل منطقه توسط محیط زیست شهرستان

 

وی تأکید کرد: از تمامی طبیعت دوستان درخواست داریم در صورت مشاهده هر نوع پرنده تلف‌شده و یا بیمار، بدون اینکه با پرنده تماس داشته باشند، سریعاً موارد را به اداره محیط زیست و دامپزشکی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.

 

میزبانان بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مرغ و خروس، بوقلمون، مرغ شاخ‌دار، پرندگان زینتی، پرندگان وحشی و شترمرغ هستند.

 

تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تماس با طیور آلوده، از طریق کفش، لباس، خودرو، آب، دان، مدفوع و بستر آلوده، سگ و گربه به‌عنوان ناقلین مکان، تهیه دان از منابع غیرمطمئن به‌خصوص کانون‌های آلوده، پراکنده شدن کود مرغداری به محیط اطراف و عدم پاک‌سازی و ضدعفونی کامل محل نگهداری مرغ و لوازم و تجهیزات قبل از پرورش جوجه از عوامل انتقال این بیماری هستند.

 

برای پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری از ورود پرندگان وحشی به محل نگهداری مرغ از طریق نصب توری و ترمیم خرابی‌های آن، رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در مرغداری‌های صنعت، ضدعفونی کامل محل پرورش مرغ و تجهیزات آن قبل از جوجه ریزی، ممانعت از ورود حیوانات دیگر به‌عنوان ناقلین مکانیکی به محل پرورش مرغ و اعلام هر نوع کاهش شدید مصرف دان و کاهش شدید تولید یا افزایش تلفات به نزدیک‌ترین پست دامپزشکی توصیه می‌شود.

انتهای پیام/