عروس دریاچه‌های ایران سیاه‌بخت شد+ فیلم
عروس دریاچه‌های ایران سیاه‌بخت شد+ فیلم
به تازگی فیلمی از آخرین وضعیت دریاچه بزنگان سرخس در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد این دریاچه که به عروس دریاچه‌های ایران معروف است آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و در حال خشک شدن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نسیم سرخس، به تازگی فیلمی از آخرین وضعیت دریاچه بزنگان سرخس در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد این دریاچه که به عروس دریاچه‌های ایران معروف است، آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و در حال خشک شدن است.

با وجود اینکه در سال‌های گذشته مردم بومی و کشاورزان منطقه تلاش کردند تا این دریاچه سرزنده باقی بماند به دلیل خشکسالی‌های اخیر و بی‌تدبیری‌هایی در زمینه زنده نگه‌داشتن این دریاچه، متاسفانه این دریاچه مانند دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است و باید گفت عروس دریاچه‌های ایران سیاه‌بخت شد.

دریاچه بزنگان یا کل بی‌بی، معروف‌ترین دریاچه در خراسان رضوی است که در ۱۲۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس بعد از مزداوند و در جنوب رشته‌کوه‌های هزارمسجد قرار دارد.

این دریاچه در فصل‌های مختلف سال، محل تجمع پرندگان مهاجر و یکی از شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های ایران و مهم‌ترین دریاچه خراسان رضوی به شمار می‌آید.

گونه‌های شاخص پرنده که در سایه حیات بزنگان زیست می‌کنند، انواع پرندگان مهاجر مانند حواصیل، پلیکان، فلامینگو، انواع چنگر، مرغابی، غاز، پرندگان شکاری، کرکس، دلیجه و انواع جغد هستند.

به گفته مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، خشکسالی‌های پیاپی که باعث کاهش سیلاب‌های فصلی و آبدهی چشمه‌های بالادست شده، مهم‌ترین عامل خطر و تهدید حیات این اثر طبیعی ملی محسوب می‌شود.

  • نویسنده : احسان بابائی