حذف کامل دلار در یک دوره ۵ ساله/ ایمن‌سازی اقتصاد کشور در برابر مبادلات بین‌المللی با حذف دلار محقق می‌شود
حذف کامل دلار در یک دوره ۵ ساله/ ایمن‌سازی اقتصاد کشور در برابر مبادلات بین‌المللی با حذف دلار محقق می‌شود
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) به بند 22 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد کشور را در برابر مبادلات بین‌المللی ایمن‌سازی کرد و این ایمن‌سازی مفهومش این است که باید دلار را حذف کنیم و به این سمت برویم که دلار نقش کمتری در اقتصاد ما داشته باشد.

حجت‌الله عبدالملکی در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به موضوع حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور گفت: حذف دلار امکان‌پذیر است، اما باید این کار با برنامه‌ریزی انجام شود.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دلار از دو کانال وارد اقتصاد ایران می‌شود، افزود: یکی آنجایی که ما صادرکننده به آمریکا هستیم، یعنی اینکه کشوری که خریدار است با پول ملی خودش پرداخت‌ها را انجام می‌دهد و این مسئله درباره ایران وجود ندارد چون آمریکا شریک تجاری ما نبوده و معاملات ما با این کشور قابل‌توجه نیست.

 

وی ادامه داد: دومین کانال ورود دلار به اقتصاد ایران زمانی است که دلار به‌عنوان پول مرجع بین‌المللی موردتوافق طرفین معامله قرار می‌گیرد، یعنی ایران کالایی را به چین و هند می‌فروشد و در ازای آن پول بین‌المللی که دلار است را دریافت می‌کند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بابیان اینکه سه‌راه برای حذف دلار وجود دارد، تصریح کرد: اولین راه پیمان دوجانبه پولی است؛ یعنی ایران با کشورهای که شریک تجاری است، بانک‌های مرکزی دو کشور توافق‌نامه‌ای را امضا می‌کنند که مبادلات بازرگانانشان با پول ملی انجام شود و اینجا ریسک نوسانات ارزی دو کشور را نیز بانک‌های مرکزی توافق می‌کنند تا به صفر برسد.

 

این استاد اقتصاد اظهار داشت: یکی دیگر از راه‌های حذف دلار می‌تواند پیمان‌های چندجانبه اقتصادی باشد، مانند اتفاقی که در اتحادیه اروپا افتاد و یورو به‌عنوان پول بین‌المللی بین این ۲۵ کشور در نظر گرفته شد.

 

عبدالملکی خاطرنشان کرد: ایران در توافقات بین‌المللی متعددی حضور دارد که می‌تواند هرکدام از این راهکارها مبنایی برای تعریف پول بین‌المللی باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه حذف کامل دلار ۵ سال زمان می‌برد، گفت: سومین راه برای حذف دلار انتخاب یکی از پول‌های دو قدرت جهان به‌عنوان پول مرجع است؛ یعنی برای انجام معاملات با هند و یا چین می‌توانیم از یورو و یا یوان چین که یکی از پول‌های پرقدرت جهان محسوب می‌شود، استفاده کنیم.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بیان داشت: برای حذف دلار می‌توان ترکیبی از این سه‌ راهکار را با اولویت پیمان دوجانبه پولی در نظر گرفت؛ اینجا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در یک دوره ۵ تا ۱۰ ساله دلار از مبادلات مالی ایران حذف شود.

 

این استاد اقتصاد ادامه داد: کشورهایی مانند چین، هند، ترکیه و کشورهایی که با آن‌ها تجارت مستقیم داریم می‌توانیم در یک دوره یک‌ساله دلار را به‌عنوان پول مرجع در مبادلات مالی با آن‌ها حذف کنیم.

 

عبدالملکی با اشاره به بند ۲۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی «مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی»، گفت: بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد کشور را در برابر مبادلات بین‌المللی ایمن‌سازی کرد و این ایمن‌سازی مفهومش این است که باید دلار را حذف کنیم و به این سمت برویم که دلار نقش کمتری در اقتصاد ما داشته باشد.

انتهای پیام/