شناسایی ۱۰ نفر از اراذل و اوباش شهرستان سرخس/ شبکه‌های اجتماعی جرائم را افزایش داده است/ استعمال قلیان در مکان‌های عمومی جرم است / کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری سرخس
شناسایی ۱۰ نفر از اراذل و اوباش شهرستان سرخس/ شبکه‌های اجتماعی جرائم را افزایش داده است/ استعمال قلیان در مکان‌های عمومی جرم است / کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری سرخس
دادستان سرخس گفت: 10 نفر از اراذل و اوباش شهرستان سرخس شناسایی و دستور دستگیری فوری آن‌ها صادر شده است که بلافاصله بعد از دستگیری به‌شدت مجازات خواهند شد.

محمدتقی تمنانلو در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به هفتم تیرماه سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران صدیق امام راحل (ره) گفت: اگر عملکرد خوبی در منش و رفتارمان داشته باشیم می‌توانیم ادامه‌دهنده راه شهید بهشتی و یاران انقلاب اسلامی باشیم.

 

تمامی پرونده‌ها در دادگستری سرخس سیستمی شده است

دادستان سرخس با اشاره به اینکه تمامی پرونده‌ها در دادگستری سرخس سیستمی شده است، افزود: با سیستمی شدن پرونده‌ها رئیس دستگاه قضا می‌توانند از مرکز تمامی پرونده‌ها را رصد کنند و در جریان رسیدگی به پرونده‌ها قرار گیرند.

 

وی خاطرنشان کرد: با سیستمی شدن پرونده‌ها، احکام به‌روز شده و رفت‌وآمدها به مرکز کاهش یافته است.

 

رسیدگی‌ به پرونده‌ها به مدت یک هفته

تمنانلو با تأکید بر اینکه پرونده‌ها باید به مدت یک هفته رسیدگی شود، بیان داشت: به جز پرونده‌هایی که نیاز به تحقیقات دارد و یا مثلاً در تصادفات که مصدومان طول درمانی را سپری می‌کنند و باید نظر کارشناسی شده برای پرونده آن‌ها صادر شود، برنامه‌ریزی کردیم که باید در مدت یک هفته به پرونده‌هایی که تکمیل است رسیدگی شود.

 

دادستان سرخس ادامه داد: با توجه به اینکه نیابت‌ها حذف‌ شده، رسیدگی به پرونده‌ها آسان‌تر و سریع‌تر شده است.

 

وی به مسئله تکریم ارباب و رجوع در دادگستری شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قاضی جزو مناسب حکومتی است و قوام حکومت به قضات بستگی دارد، بنابراین قاضی باید الگوی جامعه باشد و از بداخلاقی‌ها خودداری کند.

 

بیشترین آمار پرونده‌ها در دادگستری سرخس مربوط به «سرقت» است

تمنانلو در ادامه بابیان اینکه بیشترین آمار پرونده‌ها در دادگستری سرخس مربوط به «سرقت» است، تصریح کرد: سرقت رابطه مستقیم با اقتصاد و بیکاری جامعه دارد و سارقان عموماً یا اعتیاد دارند و به دلیل پول مواد دست به سرقت می‌زنند و یا محتاج هستند که اگر برای آن‌ها شغلی فراهم شود هرگز دست به این جرم نمی‌زنند.

 

دادستان سرخس اظهار داشت: بیشترین آمار پرونده‌ها بعد از سرقت، ایراد ضرب‌وجرح، مسائل خانوادگی و مواد مخدر است.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار نسیم سرخس، درباره افزایش آمار طلاق در شهرستان گفت: ناهنجاری‌هایی که در جامعه به وجود آمده و به‌خصوص فقر فرهنگی موجب افزایش آمار طلاق در شهرستان شده است.

 

شبکه‌های اجتماعی جرائم را افزایش داده است

تمنانلو بابیان اینکه درصدی از جرائم به دلیل حضور خانواده‌ها در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است، تصریح کرد: خانواده‌ها از انتشار تصاویر خانوادگی در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت خودداری کنند و حریم خصوصی خود را با انتشار عکس‌هایی حتی با پوشش مناسب  در این شبکه‌ها به خطر نیندازند.

 

دادستان سرخس اظهار داشت: پرونده‌ای در روزهای اخیر در دادگستری شهرستان در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی تشکیل‌شده که متأسفانه منجر به طلاق یک زن و شوهر شده است.

 

تشکیل دو پرونده برای صندوق‌های خانگی

وی در ادامه نسبت به ایجاد صندوق‌های خانگی کنترل نشده هشدار داد و تصریح کرد: در این راستا دو پرونده در دادگستری شهرستان تشکیل‌شده که یکی از پرونده‌ها ۸۰ شاکی و پرونده دیگر ۴۰ شاکی دارد.

 

تمنانلو عنوان کرد: با پیگیرهای انجام‌شده پول‌ها به‌حساب شاکیان برگشت داده‌شده و پرونده برای تحقیقات بیشتر در دست بررسی است.

 

دادستان سرخس با اشاره به اینکه در مناسبت‌های مذهبی آمار جرم و جنایت کاهش می‌یابد، گفت: با تشکیل معاونت پیشگیری در دستگاه قضا که به‌صورت تخصصی جرائم را ریشه‌یابی می‌کند، ورودی پرونده‌ها در دادگستری شهرستان سرخس کاهش یافته است.

 

استعمال قلیان در مکان‌های عمومی جرم است

وی در ادامه بابیان اینکه توزیع و استعمال قلیان در مکان‌های عمومی جرم بوده و تهدیدی علیه بهداشت عمومی محسوب می شود، تصریح کرد: به‌زودی در ارتباط با این مسئله اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود و بعدازآن در صورت مشاهده در مکان‌های عمومی به‌خصوص پارک‌ها با خاطیان برخورد خواهد شد.

 

تمنانلو به تأثیر مجازات‌های جایگزین حبس اشاره و تأکید کرد: مجازات‌های جایگزین تأثیر بیشتری نسبت به مجازات حبس در تغییر رفتار متهمان دارد به همین دلیل مجازات‌های همچون، تبعید و شلاق جایگزین آن شده است.

 

شناسایی ۱۰ نفر از اراذل و اوباش شهرستان سرخس

دادستان سرخس در ادامه با اشاره به اینکه ۱۰ نفر از اراذل و اوباش شهرستان شناسایی شده‌اند، تصریح کرد: این اراذل و اوباش کسانی هستند که سابقه‌هایی ۱۰ ساله در جرم و جنایت دارند و هیچ‌گونه ملاحظه‌ای نیز در انجام جرائم نداشته و افرادی سنگدل هستند.

 

وی افزود: دستور دستگیری فوری این اراذل و اوباش به پلیس صادر شده است که بلافاصله بعد از دستگیری به‌شدت مجازات خواهند شد و برای عبرت سایرین در شهر چرخانده می‌شوند.

 

مزاحمت‌های تلفنی و فحاشی به یک معضل تبدیل شده است

تمنانلو بابیان اینکه مزاحمت‌های تلفنی و فحاشی در شهرستان به یک معضل تبدیل شده است، اظهار داشت: این مزاحمت‌ها به‌غیراز تماس‌های تلفنی به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شده است، که متأسفانه درصدی از آن به طلاق منجر می‌شود.

 

دادستان سرخس در پایان با اشاره به افزایش متکدیان در سطح شهر سرخس گفت: ازنظر قانون و دستور قضایی هیچ مشکلی برای جمع‌آوری متکدیان نداریم، اما زیرساخت‌های لازم در شهر سرخس باید توسط شهرداری و بهزیستی فراهم شود.

انتهای پیام/