حضور شهرداری سرخس با دو طرح ویژه در نمایشگاه پژوهش استان+جزئیات
حضور شهرداری سرخس با دو طرح ویژه در نمایشگاه پژوهش استان+جزئیات
شهرداري سرخس با ارائه دو طرح پژوهشي پرينتر ديواري و پارک رايحه درمان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان حضور دارد.

به گزارش نسیم سرخس، سرخس- شمال شرقی ترین نقطه ی ایران زمین را همه با مرز و گاز و سد دوستی می شناسند.

 

محمد امینی فر شهردار سرخس در گفتگو با خبرنگار نسیم سرخس، با توجه به اهمیت موضوع پژوهش گفت: شهرداری سرخس برنامه ریزی لازم در خصوص پژوهش را در برخی از پروژه ها و به ویژه فضای سبز انجام داده و به همین منظور دو طرح پژوهشی پرینتر دیواری و همچنین پارک رایحه درمان را به نمایشگاه پژوهش و فناوری استان معرفی کرده است.

 

وی افزود: سرخس، دروازه ی ایران روبروی هزاران مسافر از آسیای میانه در طی قرن ها بوده و جاده ابریشم با نام این شهر چنان عجین گشته که نمی شود از تاریخ این مسیر گفت و نام سرخس را از قلم انداخت، اما در بین تمام صفت های شیرین برده شده برای این دیار، کمتر از سرخس عطرآگین سخن گفته شده است.

 

شهردار سرخس عنوان کرد: سرخس، شهر عطرهاست، عطرهایی که فراموش کرده ایم، شهر داروهای خدادای، شهر شمیم های بهشتی و روزگاری عطر گل های محمدی، نوید رسیدن به شهری می داد که مهمانانش را در همان دروازه ی شهر به جشن گلاب و به میهمانی عطر شکوفه های سیب و زردآلو دعوت می کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: این افتخار که زمانی گلاب شستشوی حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام را سرخس هدیه می داد هنوز هم در دل داریم و چه حیف که عطرها را باید در خاطره ها جستجو کنیم.

 

امینی فر با بیان اینکه گرمای خورشید سرخس، در کنار دشواری ها و سوزانندگی اش، نعمتی است که باید قدر دانست، ادامه داد: در همین شرایط بسیاری از گیاهان دارویی و معطر می توانند بهترین عصاره های خود را تولید کنند، گیاهانی که روزگاری در بسیاری از مراتع سرخس یافت می شدند و در طی سال ها با غفلتی که داشتیم بسیاری از آن ها را در معرض انقراض قرار دادیم.

 

شهردار سرخس اذعان کرد: مراتع آباد سرخس همواره زیستگاه گیاهان دارویی بسیار ارزشمندی بوده که امروزه چنان مفاید آن ها آشکار شده است که در جهان نه تنها در حفظ و نگهداری آنها می کوشند بلکه به دلیل بازار بی بدیلشان مزارع گسترده ای از این گیاهان توسعه یافته اند.

 

وی اظهار کرد: گسترش کشاورزی و عدم رعایت تناسب دام و مرتع همراه با تخریب مراتع، اسباب از دست رفتن بسیاری از گیاهان دارویی را فراهم آورده است و در بین آنچه شایسته بوده توجه به ارزش بالای زیستی و اقتصادی گیاهان دارویی بومی و شناسایی و ترویج آن ها در بین مردم است تا ضمن بهره بردن از مفاید آنها، در حفظ و نگه داری از آنها نیز تلاش کنند.

 

امینی فر با بیان اینکه بسیاری از گیاهان دارویی و معطر، به دلیل زیبایی های تماشایی و عطر دل انگیزشان قابلیت کاربرد در طراحی منظر را دارند، افزود: کاربرد این گیاهان دارویی و معطر در فضاهای سبز شهری سرخس، ضمن فرهنگ سازی و علاقه مند کردن شهروندان به گیاهان دارویی، می تواند تابلویی باشد از سرخسی عطرآگین که می توانیم داشته باشیم.

 

شهردار سرخس تصریح کرد: در همین راستا پارک امام در ورودی شهر سرخس به مساحت ۳۰ هکتار  با تاکید بر استفاده از رایحه درمانی طراحی شده و فرآیند احداث آن آغاز شده است.

 

وی ادامه داد: در طراحی این پارک استفاده از گیاهان بومی و در حال انقراض سرخس مورد توجه بوده و در فصول تولید بذر به جمع آوری گیاهان دارویی از مراتع اقدام شده است.

 

امینی فر عنوان کرد: با توجه به وجود پالایشگاه گاز سرخس و نیار به تعدیل آلودگی های ناشی از آن و همچنین مبارزه با پدیده ریزگردها، امید است که احداث پارک رایحه درمان سرخس بتواند در ترمیم اکوسیستم غنی این منطقه موثر بوده و در ایجاد رفاه شهری موثر باشد.

 

شهردار سرخس اذعان کرد: پارک رایحه درمان سرخس، بزرگترین پارک رایحه درمان کشور است.

 

همچنین یاسر نیک پرست مشاور شهردار سرخس در امور فضای سبز در گفتگو با نسیم سرخس، گفت: گیاهان معطری که دارای خاصیت رایحه درمانی هستند را می‌توان در پارک‌ها، پیاده‌ روها، معابر عبوری و حتی در مواردی در بزرگراه ها و میادین شهری و به صورت کلی در فضاهای سبز عمومی شهری کاشت.

 

مشاور شهردار سرخس در امور فضای سبز افزود: می‌توان این گیاهان را در اطراف بناهایی که از آنها بوی نامطبوع استشمام می‌شود مانند خیابان ها و معابر منتهی به بیمارستان ها، فضاهای سبز به کار برده شده در محوطه بیمارستان ها یا داخل فضای درونی آن ها، اطراف رستوران‌ها، قفس حیوانات در پارک‌ها و یا بسیاری از خیابان ها و مناطقی که در بیشتر فصول سال از بوی بد ناشی از تجمع فاضلاب ها رنج می‌برند کاشت.

 

نیک پرست ادامه داد: به طور کلی پارک‌های شهری و جنگلی که برای استراحت و پیاده‌روی مورد استفاده افراد جامعه قرار می‌گیرند برای کاشت این گیاهان مناسب هستند.

 

وی به اهداف و شاخص‌های اجرایی این طرح اشاره کرد و افزود: بالا بردن سطح توجه مردم و مسئولان به مقوله‌ی رایحه درمانی که امروزه خود به یک راهکار پرطرفدار و پرمخاطب تبدیل شده و کاربرد زیادی در زمینه‌ی پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد و  به کارگیری گیاهان معطر در فضاهای سبز اماکن تفریحی و مراکز مختلف نظیر پارک‌ها باعث افزایش قدرت جاذبه‌ی پارک شده و به تعداد کاربران پارک می‌افزاید.

 

مشاور شهردار سرخس در امور فضای سبز ادامه داد: امروزه اثبات شده است داروهای گیاهی و یا حداقل مواد مشتق شده از گیاهان کمترین عارضه‌ را ایجاد کرده و بیمار با خیالی آسوده از آن بهره می‌گیرد و به همین منظور کارخانه‌هایی برای جداسازی عصاره‌ی گیاهان دارویی معطر راه‌اندازی شده اند و با فروش محصولات شان درآمدهای کلانی را کسب می‌کنند که شهرداری سرخس با کشت معدودی از این گیاهان در فضاهای سبز شهری هم باعث آشنا شدن مردم با این گیاهان شده و هم دسترسی مردم را به آنها تسهیل خواهد کرد.

 

نیک پرست کاهش هزینه‌های سالانه‌ی واردات دارویی در کشور، نگاهی متفاوت به فضاهای سبز، جایگزینی رایحه‌ای مطلوب و دلپذیر در اکثر خیابان ها و اطراف بناهایی که از آنها بوی نامطبوع استشمام می‌شود، کاشت این گیاهان در معابر و فضاهای سبز شهری برای کاهش سطح اضطراب و افسردگی و رهایی از تنش هایی که در طول روز افراد با آن مواجه هستند و ایجاد اشتغال و درآمدزایی را از دیگر شاخصه های اجرای این طرح عنوان کرد.

 

وی تصریح کرد: گیاهانی که در رایحه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای برگ‌ها و گل‌های زیبا و رنگ‌های متنوعی هستند که می توان با ایجاد یک هارمونی متفاوت از رنگ‌های آن ها علاوه بر تأثیرات بهداشتی که دارند از طراحی کاشت ویژه برای آنها استفاده کرد و به صورت گلخانه‌ای یا نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داد.

 

مشاور شهردار سرخس در امور فضای سبز در پایان  اظهار کرد: با توجه به بحث آلودگی زیست‌ محیطی و آلودگی هوا به خصوص در ساعات کاری افراد در طول روز دغدغه‌هایی را برای حل این مشکلات ایجاد می کند که بر روی سلامت افراد جامعه تأثیرگذار است در نتیجه انجام پروژه‌هایی که بهبود دهنده‌ی این وضعیت باشند نیز ضروری به نظر می رسد و برای محقق شدن آن باید از افراد مجرب و متخصص استفاده کرد.

انتهای پیام/