بسیج تمام کشور برای مهار ریزگردهای سرخس
بسیج تمام کشور برای مهار ریزگردهای سرخس
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمام کشور برای مهار ریزگردهای سرخس بسیج شده است، گفت: حل معضل ریزگردهای سرخس به ۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، علی سلاجقه ظهر امروز در هجدهمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار کشور در شهرستان سرخس با اشاره به سفر سال قبل رئیس‌جمهور گفت: چندین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار کشور به سرخس اختصاص‌ داده‌ شده و باید در میدان هم اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم، دولتی مردمی و در کنار مردم است و مطمئناً درد و رنج نیز برای مردم قابل‌تحمل نیست که یکی از این مسائل بحث محیط زیست است، خاطرنشان کرد: طرح ریزگردهای سرخس طی یک سال گذشته نوشته شده است و برنامه‌هایی در حوزه ترکمنستان نیز طرح‌ریزی‌ شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه ایستگاه‌های پایش هواشناسی منطقه سرخس باید تقویت شود، تصریح کرد: طرح مهار ریزگردهای سرخس در سطح ۲۱۰ هزار هکتار مطالعه شده است که مشخص شد ۱۷۰ هزار هکتار در چهار منطقه منشأ ریزگردها هستند.

وی با اشاره به اینکه این طرح، طرحی یکپارچه و جامع است که سقف ۵ سال بودن آن، نشان از یک کار اضطراری دارد، ولی باز هم به برنامه و زمان‌بندی استاندار خراسان رضوی اعتقاد داریم، اذعان کرد: اعتبار اولیه طرح بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد تومان است تا دستگاه‌ها تکالیف خود را در این حوزه شروع کنند و در دور دوم سفر ریاست‌جمهوری نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان برای این طرح داریم.

سلاجقه با بیان اینکه عملیات اجرایی مقابله با پدیده ریزگردها در شهرستان سرخس توسط منابع طبیعی آغاز می‌شود، عنوان کرد: تمام کشور برای مهار ریزگردهای سرخس بسیج شده است و اگر نیاز است قرارگاه عملیاتی در منطقه شکل بگیرد و از اعتبارات ستاد بحران بودجه تخصیص پیدا کند.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه اعتبارات پایین است و باید دستگاه‌ها نیز همکاری کنند، تشریح کرد: مالچ نفتی دیگر دنبالش نیستیم و سازمان محیط زیست مالچ دوست‌دار محیط زیست را از دو شرکت دانش‌بنیان در برنامه دارد و این موضوع برای سرخس در دستور کار قرار می‌دهد.

رئیس ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار کشور بر استفاده از ظرفیت‌های منطقه در حوزه عملیاتی تأکید کرد و گفت: طرح اگر‌ نیاز به بازبینی دارد ظرف یک هفته با دستگاه‌ها حل شود.

انتهای خبر/

  • نویسنده : علیرضا علی‌صوفی