عملیات اجرایی پروژه مغفول‌‌مانده بنای تاریخی بابا لقمان سرخس آغاز شد
عملیات اجرایی پروژه مغفول‌‌مانده بنای تاریخی بابا لقمان سرخس آغاز شد
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: عملیات اجرایی پروژه دیوار محوطه پیرامون، مرمت و استحکام‌بخشی سرپایه شمال‌شرقی بنای تاریخی بابا لقمان شهرستان سرخس آغاز شد.

احسان زهره‌وندی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه دیوار محوطه پیرامون، مرمت و استحکام‌بخشی سرپایه شمال‌شرقی بنای تاریخی بابا لقمان شهرستان سرخس آغاز شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه ۲۷ میلیارد ریال بوده و قرار است تا پایان شهریور ۱۴۰۲ به‌ بهره‌برداری برسد.

زهره‌وندی بیان کرد: بنای بابا لقمان یکی از فاخرترین بناهای تاریخی استان است؛ این بنا از دوره ایلخانی است و بنای بسیار عظیم با سازه سنگین و منسجم دارد.

وی تصریح کرد: مرمت این بنا در سال‌های گذشته به دلایلی مورد غفلت قرار گرفته بود که با پیگیری‌های نماینده مردم سرخس در مجلس و فرماندار سرخس، خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ موافقت‌نامه اعتبارات این بنا انجام و در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی عنوان کرد: قبل از تعیین پیمانکار و شروع پروژه، مسئله حریم بنای بابا لقمان با پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی حل شد؛ مقداری هم زمین بنا معارض داشت که این مسئله هم حل شد و توانستیم ابعاد باغ را درست کنیم.

زهره‌وندی گفت: بحث دیوار پیرامونی بنای بابا لقمان برای ما بسیار اهمیت داشت که چهارچوب بنا و محوطه مشخص شود که قرارداد آن منعقد و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی اصافه کرد: در بحث سازه، موضوع سبک‌سازی پیشانی ساختمان و کنار ایوان بود که یکی از پایه‌ها مقداری از حالت تعادل خارج و انحراف دارد که بحث سبک‌سازی این پایه از بالا و از استحکام‌‌بخشی از پی قرارداد آن منعقد شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: طرح محوطه‌سازی بنای بابا لقمان قراردادش با مشاور انجام شده و وی در حال انجام امورات است.

زهره‌وندی خاطرنشان کرد: طرح مرمت خود بنا را هم دو مشاور و دو پیمانکار(یک پیمانکار با دو قرارداد) همزمان با سایر پروژه‌ها پیش می‌برند؛ جلسه‌ای هم این هفته بین مشاوران و پیمانکاران برگزار می‌کنیم که کار پروژه‌ها همزمان با هم پیشرفت داشته باشد.

وی بیان کرد: نقطه پایانی کار ما و آن چیزی که در قرارداد داریم بر اساس سال مالی، ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ است؛ اعتبارات این بنا هم استانی و هم ملی است و تاکنون سه و نیم میلیارد تومان هزینه کردیم و مابقی قراردادها هم روی سامانه قرار دارد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدامات می‌تواند نقطه آغازی باشد برای اینکه بنای بابا لقمان به منطقه هدف گردشگری تبدیل شود، چون این بنا ارزش‌های تاریخی خودش را دارد و امیدواریم برای دسترسی بهتر گردشگران به این بنا خدمات شایسته‌ای را هم فراهم کنیم.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی