کاهش معضل ریزگردهای سرخس نیازمند به میدان آمدن عموم مردم است
کاهش معضل ریزگردهای سرخس نیازمند به میدان آمدن عموم مردم است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس گفت: معضل ریزگردهای سرخس یک شبه به وجود نیامده و متأسفانه با توجه به خشکسالی‌های متوالی سال‌های گذشته و عدم بارش نزولات آسمانی و در نتیجه آن فقر مراتع، مهار این ریزگردها نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد، اما با به میدان آمدن عموم مردم و ایجاد حس مسئولیت در بین آحاد جامعه می‌توان این هزینه و زمان رسیدن به نتیجه مطلوب را کاهش داد.

محمد ملتجی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار نسیم سرخس، با اشاره به راه‌حل کوتاه مدت برای مهار ریزگردها گفت: ممیزی مجدد مراتع براساس ظرفیت موجود و جلوگیری از چرای دام در مراتع و همچنین برخورد قاطع با دامدارانی که دام مازاد وارد مرتع می‌کنند و بیش از زمان مشخص شده در پروانه در منطقه می‌مانند، می‌توان در کنترل ریزگردها نقش موثری داشته باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس بیان کرد: از ابتدای سال جاری این اداره چهار پرونده تعلیف غیرمجاز دام در منطقه حفاظت شده جنگل خواجه را به مراجع قضائی ارسال کرده است.

ملتجی عدم کشت دیم و جلوگیری از شخم و شیار زدن اراضی دیم زار، قرق کانون‌ها و اطراف آن برای احیای پوشش گیاهی(نمونه عینی آن جاده روستای چاله‌زرد است) را از دیگر راهکارها برای مهار ریزگردها عنوان کرد.

وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت حفظ و حراست مناطق چهارگانه تحت مدیریت خود را که عمدتا مقابله با شکار و صید غیرمجاز گونه‌های مختلف جانوری است را برعهده دارد و خارج از آن مسئولیت نظارت و حفاظت بر عهده سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و همچنین یگان حفاظت اراضی آستان قدس رضوی است، اما در عین حال کارکنان یگان حفاظت این اداره هرگاه در ماموریت‌های شبانه‌روزی خود با این موارد برخورد داشتند به سرعت وارد عمل شده و موارد را به همکاران خود در یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان گزارش کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سرخس با اشاره به کانون ریزگردها بیان کرد: کانون‌های داخلی تقریبا به یک میزان فعال هستند و متأسفانه ما علاوه بر کانون‌های داخلی، تحت تأثیر کانون خارجی صحرای قره‌قوم کشور ترکمنستان هم هستیم.

ملتجی گفت: معضل ریزگردها یک شبه به وجود نیامده و متأسفانه با توجه به خشکسالی‌های متوالی سال‌های گذشته و عدم بارش نزولات آسمانی و در نتیجه آن فقر مراتع و افزون بر آن کشت دیم در اراضی با وسعت بسیار زیاد، ورود دام مازاد به مراتع و چرای دام به‌صورت گسترده و قطع درختچه‌های تاغ توسط سودجویان کم‌خِرَد، مهار این ریزگردها نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارد، اما با به میدان آمدن عموم مردم و ایجاد حس مسئولیت در بین آحاد جامعه می‌توان این هزینه و زمان رسیدن به نتیجه مطلوب را کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اقدام به خرید یک ایستگاه سنجش کیفیت هوا با استانداردهای بین المللی کرده است که در آینده‌ نزدیک در شهر سرخس نصب و راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : احسان بابائی