خبر خوب؛ ۱۲۰۱ پرونده قضائی در سرخس با صلح و سازش مختومه شد
خبر خوب؛ ۱۲۰۱ پرونده قضائی در سرخس با صلح و سازش مختومه شد
رئیس دادگستری سرخس گفت: تاکنون هزار و ۴۱۱ پرونده به شعبه‌های همیاران صلح و سازش ارجاع کردیم که از این تعداد هزار و ۲۰۱ پرونده با استفاده از ظرفیت بزرگان، معتمدان و ریش‌سفیدان منجر به صلح و سازش شده است.

به گزارش خبرنگار نسیم سرخس، حیدر جهانی، رئیس دادگستری سرخس در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه که در محل دادگستری این شهرستان به‌مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس گفته‌های شهروندان عزیز، اراذل و اوباشی در شهرستان جولان می‌دادند که با ورود دستگاه قضائی و اقتدار دستگاه قضا و همکاری خوب مردم و دستگاه‌های نظامی، امنیتی و انتظامی با این اراذل و اوباش برخورد قاطعانه شد و امروز شاهد امنیت پایداری در شهرستان هستیم.

رئیس دادگستری سرخس با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرستان سرخس تصریح کرد: شهرستان سرخس با وجود همه ظرفیت‌هایی که دارد، نیازمند این است که امنیت در این شهرستان حکم‌فرما باشد.

وی بیان کرد: در راستای پیشگیری از وقوع جرم، بحث صلح و سازش را در شهرستان سرخس تقویت کردیم و اقدامات خوبی هم در این راستا انجام شده است؛ به اعتقاد ما بهترین حکم صلح و سازش است.

جهانی با بیان اینکه بنای ما این است که سرخس را پرچم‌دار صلح و سازش قرار بدهیم، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ شهرستان سرخس در زمینه صلح و سازش حرف برای گفتن داشت و در رتبه‌های برتر استانی قرار گرفت.

رئیس دادگستری سرخس بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ که بحث صلح و سازش و همیاران صلح و سازش مطرح شد، با ۱۳ شعبه شروع کردیم و هم‌اکنون ۱۸ شعبه همیاران صلح و سازش علاوه بر شعبه‌های شوراهای حل اختلاف در شهرستان فعال است و دو شعبه از این شعبه‌ها را برادران عزیز اهل سنت در مسجدالنبی شهر سرخس و روستای قوش عظیم اداره می‌کنند.

وی تصریح کرد: تاکنون هزار و ۴۱۱ پرونده به شعبه‌های همیاران صلح و سازش ارجاع کردیم که از این تعداد هزار و ۲۰۱ پرونده با استفاده از ظرفیت بزرگان، معتمدان و ریش‌سفیدان طوایف منجر به صلح و سازش شده است.

جهانی اضافه کرد: در راستای ایجاد امنیت روانی که مهم‌ترین مقوله اجتماعی در شهرستانی که قطار توسعه و حمل و نقل بین‌المللی در امر تجارت و ترانزیت را مدیریت می‌کند و منبع تولید گاز چند استان است، بهترین حکم در محاکمش باید صلح وسازش باشد که در این راستا در سال گذشته سه پرونده قتل که حکم اجرای دیوان را هم داشت مختومه و به سازش ختم شد و سه پرونده باقی مانده در دستور کار با کمک همیاران فضائی در حال پیگیری است.

رئیس دادگستری سرخس گفت: در سال گذشته حدود ۱۷ هزار پرونده به شعبه‌های مختلف فضائی ارجاع داده شد که با همت و تلاش همکاران، شوراهای حل اختلاف و همیاران فضائی ۱۶ هزار پرونده مختومه شد.

وی در ادامه به معضل ریزگردها اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی امروز شهرستان سرخس بحث ریزگردها و تخریب مراتع و تاغ‌زارها است.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال سرخس بیان کرد: متاسفانه به‌دلیل سوء مدیریت‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده امروز ریزگردها مردم شهرستان را گرفتار کرده که در این راستا دستگاه فضائی با متخلفان مراتع و تاغ‌زارها به‌طور جد برخورد می‌کند؛ البته مشکل خلا قانون را در برخوردها ازجمله جبران خسارت و زندان داریم که امیدواریم قانون‌گذاران با توجه به موقعیت جغرافیایی هر منطقه و حاد بودن موضوع، قوانین بازدارنده قوی را مصوب و ابلاغ کنند.

جهانی در پایان گفت: یکی از ضروری‌ترین نیازهای اجتماعی شهرستان، داشتن گرم‌خانه است که امیدواریم مردم سرخس و خیران خداجو، با همکاری شورا و شهرداری اقدامی در این رابطه انجام دهند، چرا که شهرستانی با این تعداد زباله‌گرد و کارتن‌خواب، مشکلات ناهنجاری را به‌وجود می‌آورند؛ در این راستا دستگاه قضائی هم همکاری لازم را با متولیان دارد.

انتهای پیام/