اکران فیلم برای بیش از ۱۰ هزار مخاطب سرخسی توسط سینما سیار انقلاب
اکران فیلم برای بیش از ۱۰ هزار مخاطب سرخسی توسط سینما سیار انقلاب
سینما سیار انقلاب اسلامی، سینمایی است که توانسته طی دو سال بیش از ۱۰ هزار مخاطب سرخسی را در بیش از ۱۰۰ نقطه شهرستان پای فیلم‌های انقلاب اسلامی بنشاند.

به گزارش نسیم سرخس به نقل از سرخس‌خبر، چندین سال است که شهرستان محروم و مظلوم سرخس از داشتن سینما محروم است. تنها سینمایی که در شهرستان وجود دارد مربوط به کارمندان وزارت نفت است و سینمایی که عموم مردم سرخس بتوانند از آن استفاده کنند به نام پروژه ساخت مجتمع فرهنگی در حال خاک خوردن است و نه مجتمع ساخته می‌شود و نه سینمای آن مجتمع.

سینما ظرفیت بسیار مهم هنری برای هم سرگرمی و تفریح مردم و هم آگاه‌سازی مردم است که البته این کم‌کاری مسئولان برای ساخت سینما و مجتمع فرهنگی را تعدادی جوان انقلابی با راه‌اندازی سینما سیار انقلاب اسلامی در شهرستان مرزی سرخس جبران کردند.

فیلم‌های روز سینما که محتوای مناسب و آموزنده دارند را با به دوش کشیدن ابزار و تجهیزات لازم و فضاسازی مناسب برای مردم محروم شهرستان سرخس به خصوص اهالی روستاهای این شهرستان مرزی و محروم به نمایش می‌گذارند.

حضور گروه اجرایی سینما سیار البته به فصل خاصی محدود نمی‌شود، بسیار پیش آمده که علیرغم بارش باران یا برف و البته وضعیت بد راه دسترسی به روستا، این گروه تجهیزات خود را برای اکران فیلم به روستا رساندند.

نمایشگر ویدیو

۰۰:۰۰
۰۰:۲۲

گروه اجرایی سینما سیار انقلاب اسلامی در شهرستان سرخس با استفاده از ظرفیت‌های بسیج، آموزش و پرورش و امور مبلغین، زمان و مکان اکران فیلم را به مخاطبان اطلاع‌رسانی می‌کند و این تازه شروع یک کار فرهنگی خاص برای مخاطبان مدنظر است.

هماهنگی وسیله نقلیه، نصب پرده نمایش، نصب بنر، چیدن صندلی‌های سینما، آماده‌سازی سیستم صوت و تصویر بخشی از اقداماتی است که گروه اجرایی این سینما البته با همکاری مردم برای نمایش فیلم به مخاطبان انجام می‌دهند.

اکران فیلم با تلاوت قرآن و ارائه تحلیلی مختصر از فیلمی شروع می‌شود و مخاطبانی که میخ‌کوب پای فیلم می‌نشینند و البته پایان فیلم، پایان کار گروه اجرایی سینما سیار شهرستان سرخس نیست، سینما سیار یک جریان فرهنگی است که فقط به پخش فیلم بسنده نمی‌شود. برپایی نمایشگاه محصولات جبهه فرهنگی انقلاب نظیر کتاب، نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی و بازی‌های فکری بخش دیگری از سینما سیار است که البته با استقبال گرم مردم همراه است.

این کار فرهنگی خوب البته به همین جا ختم نمی‌شود، گروه اجرایی سینما سیار انقلاب اسلامی با توجه به بوم هر یک از روستاهای شهرستان سرخس و البته با محوریت روحانی آن روستا، یکی از بازی‌های بومی محلی را بین نوجوانان و جوانان روستا برگزار می‌کند و به نفرات برتر جوایزی اهدا می‌کند.

مسئول سینما سیار انقلاب در شهرستان سرخس در گفت‌وگو با خبرنگار سرخس‌خبر درباره فعالیت سینما سیار در این شهرستان اظهار کرد: سینما سیار انقلاب فعالیت خود را از اواخر تیرماه سال ۹۷ در شهرستان مرزی سرخس شروع کرد و تاکنون در بیش از ۱۰۰ نقطه با مسافتی به شعاع حدود ۱۰۰ کیلومتر اکران داشته و در ۲ سال اخیر بیش از ۱۰ هزار مخاطب، پای فیلم‌های این سینما نشستند.

سید عقیل علوی با اشاره به رسالت سینما سیار گفت: سینما سیار نام طرحی است که در آن می‌توان فیلم‌های روز سینماهای کشور را که با فاصله زمانی زیاد به نقاطی نظیر شهرستان ما می‌رسند، به طور تقریبا همزمان با تهران و مراکز استان‌ها و با قیمتی بسیار مناسب‌تر پخش عمومی کرد.

وی افزود: امکانات این طرح به ما این اجازه را می‌دهد که علاوه بر شهر، به دورترین روستاهای شهرستان رفته و اقدام به پخش این آثار کنیم.

علوی با بیان اینکه تقریبا در تمام روستاهای شهرستان اکران داشتیم، افزود: حدود ۶۰ درصد از مخاطبان کودکان و نوجوانان، ۳۰ درصد جوان و ۱۰ درصد نیز مخاطب بزرگسال بودند و از لحاظ جنسیت مخاطب نیز ۶۰ درصد بانوان و ۴۰ درصد آقایان بودند.

مسئول سینما سیار انقلاب در شهرستان سرخس درباره تعداد مخاطبان در هر بار اکران گفت: میانگین مخاطبان در هر بار اکران حدود ۱۰۰ نفر است که تاکنون حداقل مخاطبی که در اکران‌ها داشتیم ۲۵ نفر و حداکثر مخاطب نیز ۲۵۰ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه فیلم‌های مختلفی در سینما سیار اکران شده است، عنوان کرد: فیل شاه، به وقت شام، تنگه‌ی ابوقریب، منطقه پرواز ممنوع، سرو زیر آب، در مسیر باران، عابدان کهنز، ۲۳ نفر، آبادان ۱۱۶۰، تک تیرانداز، منصور، ۷۲ ساعت، دسته دختران و قاسم از جمله فیلم‌هایی بوده که در سینما سیار انقلاب اسلامی در شهرستان سرخس اکران شده است.

شهرستان مرزی سرخس از لحاظ وجود مکان‌های تفریحی دارای نقص است و این کار بسیار خوب تا حدودی توانسته نبود سینما در سرخس را جبران کند اما حمایت نهادهای مختلف و مردم از سینما سیار انقلاب اسلامی برای اکران‌های بیشتر و همچنین تکمیل هر چه سریعتر مجتمع فرهنگی شهرستان می‌تواند کمک بسیار خوبی در حوزه فرهنگی به شهرستان سرخس باشد و هم مردم شهر سرخس و هم مردم روستاهای شهرستان از این ابزار مهم رسانه‌ای بهره‌مند شوند.

گزارش از علیرضا علی‌صوفی

انتهای پیام/